Paard verkopen waar vind ik iemand die hem voor kan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alie22

Paard verkopen waar vind ik iemand die hem voor kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:55

Hallo allemaal!!

Ik heb het volgende probleem. Vijf maanden geleden heb ik een ontzettende leuke Hannoveraanse ruin gekocht, inmiddels 6 jaar oud. Ik was op slag verliefd. Alleen na ruim 3 maanden begonnen de problemen met rijden. Om een lang verhaal kort te maken, ben ik er flink afgevallen en daardoor alleen nog maar angstig om te rijden met dit paard. Ook mist de "klik" met het rijden. En zijn de problemen hierdoor alleen nog maar erger geworden. Kortom heb ik ervoor gekozen om dit paard te verkopen en op zoek te gaan naar een ander paard dat beter bij mij past.

Alleen hoe verkoop je een paard waar je zelf niet meer op durft te rijden? Het is best moeilijk verkopen zo. Ik hou hem wel aan het werk met intensief longeren maar dat is geen oplossing voor de wat langere termijn. dat vind ik ook niet eerlijk voor het paard.
Is er in de omgeving Friesland, leeuwarden iemand die misschien weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

En het paard tot die tijd in training / verkoop zetten bij een andere ruiter is helaas financieel gezien geen oplossing voor mij.

Als iemand mij kan helpen met een goede tip: graag!!

Groetjes Alie

Sabinee__

Re: Paard verkopen waar vind ik iemand die hem voor kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:57

Verzorgertje zoeken :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:59

Tsja een makkelijke manier is om het paard te verkopen aan een handelaar. Je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk wel flink wat minder voor je paard.
Ik zou eerlijk gezegd toch kiezen voor een andere betaalde ruiter. Financieel zal dit moeilijk zijn. Maar of een handelaar die er veel minder voor geeft. Of maanden op marktplaats, en dat kost toch ook een hoop stalgeld.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:00

ja,en dan het verzorgertje teleurstellen dat het paard verkocht gaat worden...
en daarbij,ts durft er zelf niet op,er zijn maar weinig mensen die als verzorger willen fungeren zonder dat er gezien is hoe het paard doet oh zadel.
in belgie is een stal die voor 100,- euro per maand je paard traint en je verzekerd van jou verkoopprijs.
ik weet niet hoe dat op langere termijn werkt!
verder zou ik het niet weten,ken niemand in friesland.

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:04

Is er niemand bij jou in de buurt die wel op je paard durft te rijden? Iemand op de manege in de buurt of pensionstal??

DaphneGraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:09

Vertel eens wat meer over je paard!
Afstamming, karakter, niveau, hoogte, kleur, fotootje?
Als je je paard leuk wilt verkopen gaat het denk ik om meer dan een keertje voorrijden. Trainen is dan wel belangrijk en eerlijk tegen over je paard.

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:13

Ik heb er ook aan gedacht om hem evt. in te ruilen. Ik heb via marktplaats een stal gevonden die goed bekend staat: jansen en van den hout geloof ik in haghorst. Heb er ook wel goede verhalen over gehoord. Daar kun je in overleg je paard ook evt. in ruilen en begeleiden zij je bij de aankoop van een ander paard. Ziet er professioneel uit verder.

En anders moet ik inderdaad maar iemand op stal vragen of die hem wil voorrijden. Wat een rotsituatie. Ben best gek op dat beestje maar als het rijden niet meer wil, ondanks vele begeleiding, tja dan moeten we maar een keuze maken!

Heb ook al op marktplaats gezocht als er een speciaal iemand is die zulke dingen doet, maar helaas. Vandaar dat ik hier even raad vroeg. Dacht mischien weten jullie iets of iemand.

Ik zal morgen wel even op de manege informeren. En anders iemand anders laten voorrijden en het dan filmen? Dan kan ik dat evt als beeldmateriaal gebruiken ipv steeds laten voorrijden?

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:21

Mijn paard is een 6 jarige Hannoveraanse ruin. Heb hem via aankoopbegeleiding gekocht. Dus weet verder weinig over zijn verleden. Hij is nog erg groen en ontzettend jeugdig voor zijn doen. Mensen zien hem snel voor een 3 jarige aan in zijn doen en laten. Hij is[video][ ontzettend onzeker en erg schrikkerig. Hij vliegt letterlijk van elk geluidje op de kletter. Ook tijdens de lessen loopt ie soms de eerste 20 min braaf en ontspannen maar ineens lijkt het wel of ie een storing heeft en zet het ineen vanuit het niets op de rem. Doorrijden wil dan gewoon niet. Hij loopt gewoon door het been heen en gaat stil staan waarna hij omhoog gaat en begint te bokken.Dit herhaalt zich net zo lang tot ik er naast lig. Door been geven resulteert ook in een steiger/bok scenario tot ik eraf lig. Dit geldt ook voor doorpakken en evt bij tikken met de zweep. Maar het probleem ligt zeker niet bij het paard. iemand anders heeft hem tijdens de problemen 3 weken doorgereden en die kreeg hem er wel doorheen. Het is helaas gewoon de combinatie. Doordat ik hem er niet durf doorheen te rijden wordt het alleen maar erger. Maar goed ik heb al genoeg geprobeers en disciplines ingeschakeld. Ik heb er nu echt voor gekozen om hem te verkopen. Is voor het paard ook eerlijker, het is ook niet zijn schuld ;)

Het is verder een schat. Knuffel op stal en ONTZETTEND braaf aan de hand. Zolang jij hem leidt is er niks aan de hand.
Alleen hij heeft toch een ruiter nodig denk ik die hem zekerer maakt, ben bang dat dit allemaal komt door zijn onzekerheid en mijn angst. waardoor hij de touwtjes in handen probeert te nemen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:25

ik ken iemand die een paard bij jansen van den hout heeft gekocht,niets dan positieve verhalen.
alles erg netjes geregeld en komen ook daadwerkelijk hun afspraken na.
had ik even niet aan gedacht.

filmen is inderdaad een goede optie,eventuele kopers kunnen dan zien hoe hij loopt en reageert,en er misschien zelf even op gaan zitten.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:29

Toch iemand zoeken die er niet op uit is om een band te krijgen, maar je echt wil helpen eventjes met je paard. Eventueel kleine bijdrage geven. Iemand die echt een paar weken goed aan de slag wil/durft te gaan met je paard en hem dan dus ook goed kan voorstellen aan mogelijke eigenaren. :j

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:31

Hier 2 foto's

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto is al van 5 maanden geleden. De bovenste is wat recenter, ongeveer maand geleden. Heb helaas nog geen betere foto's

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:32

Oeps. Zijn wel beetje groot uitgevallen geloof ik ;)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:32

Is best een chique beestje, denk dat er best wat mensen in geinteresseerd in zullen zijn. Genoeg mensen die wat pit best fijn vinden en daar goed mee om kunnen gaan. Zoeken ze juist soms, omdat de temperamentvolle paarden ook vaak erg lekker kunnen lopen voor ze. :j

DaphneGraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:32

Ik kom helaas niet uit jou regio, had je graag geholpen.
Maar wie weet is dat inruilen een optie? Hopelijk vind je dan voor jezelf een leuk paard, en voor je huidige paard komt dat dan ook vast wel goed.
Nogmaals jammer dat ik niet in de buurt woon, klinkt als een uitdaging!

DaphneGraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:33

Leuk paard trouwens ;) haha!
Zie nu de foto's pas

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:34

Fijn om te horen dat jansen en van der hout goed is bevallen bij die mensen. Zij kunnen dan misschien op basis van mijn film etc bepalen of ik hem daar kan inruilen. Vind het echt verschrikkelijk het woord INRUILEN maar daar bij jansen en van der hout ziet het er wel netjes uit allemaal. En hopelijk krijgt hij dan zo ook een goed plekje.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:36

Alie22 schreef:
Ik heb er ook aan gedacht om hem evt. in te ruilen. Ik heb via marktplaats een stal gevonden die goed bekend staat: jansen en van den hout geloof ik in haghorst. Heb er ook wel goede verhalen over gehoord. Daar kun je in overleg je paard ook evt. in ruilen en begeleiden zij je bij de aankoop van een ander paard. Ziet er professioneel uit verder.

En anders moet ik inderdaad maar iemand op stal vragen of die hem wil voorrijden. Wat een rotsituatie. Ben best gek op dat beestje maar als het rijden niet meer wil, ondanks vele begeleiding, tja dan moeten we maar een keuze maken!

Heb ook al op marktplaats gezocht als er een speciaal iemand is die zulke dingen doet, maar helaas. Vandaar dat ik hier even raad vroeg. Dacht mischien weten jullie iets of iemand.

Ik zal morgen wel even op de manege informeren. En anders iemand anders laten voorrijden en het dan filmen? Dan kan ik dat evt als beeldmateriaal gebruiken ipv steeds laten voorrijden?

Een meisje van mijn stal werkt daar.
Ziet er inderdaad profesioneel uit.
Ik heb er ook veel goede verhalen van gehoord dus je kan altijd eens kijken of er iets leuks staan!
Veel succes alvast!

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:37

Ja tis een topper! Heb hem onder een prof gezien en keek me de ogen uit ;) Helaas klikt het tussen ons niet.
Dan inderdaad maar zelf verkopen / inruilen en dan eenmalig een prof / stalruiter hem voor laten rijden en dat op camera vast leggen. Denk dat dat dan de beste manier is.

Inderdaad jammer dat je niet in de regio woont!! ;)
Laatst bijgewerkt door Alie22 op 10-04-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:40

Goh wat zijn jullie hier snel allemaal!! Super bedankt allemaal!! Zit hier niet zo heel vaak op! Maar toffe recties allemaal!!
Ik ga in ieder geval eerst morgen foto's maken. daarna iemand regelen die hem voor de camera wil voorrijden. En dan maar eens bij Jansen en van der Hout langs. Eerst even bellen natuurlijk of ze daadwerkelijk aan "inruilen" doen.

DaphneGraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:42

Heel veel succes ermee!
En mocht je er aan "jou" kant van het land niet uitkomen.... hou me aanbevolen!
Rij nu een soort gelijk paard qua karakter (deze is bvan een andere eigenaar en moet verkocht worden) vandaar dat het me wel aanspreekt.
Succes!

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:44

jouw paard is precies zoals mijn merrie met rijden. Ik heb haar helaas ook moeten verkopen en nadat mijn vriendin haar ook niet meer wou voorrijden heb ik gewoon gezegd dat ik geen voorrijder had, geen probleem

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 00:06

Echt vervelend is dat! Heb ook nog nooit angst gekend om op een paard te stappen!! En heb er genoeg gereden. Ben verder hardstikke gek op dit beestje. Verder is ie een topper, maar als de combinatie niet werkt, moeten we allebei maar verder!

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:14

wel goed dat je de knoop zo snel doorhakt en hem nu verkoopt. Ik heb nog 3jaar lang van alles geprobeerd waardoor ik het nog moeilijker vond om haar weg te doen en nu echt bang ben om op een paard te stappen

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:29

Ik heb hem nu 5 maanden en moet zeggen dat ik het nu dus al ontzettend moeilijk vind. merk voor mezelf ook dat ik door dit alles angstiger ben geworden om op een ander paard te stappen.

Alie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:32

En evt. nog even een vraagje! Stel als ik ervoor zou kiezen om een paard bij Jansen en van der Hout te kopen, het is door de afstand niet mogelijk om mijn eigen dierenarts mee te nemen. wat zouden jullie aanraden? Want ik neem natuurlijk alleen een in ieder geval klinisch goedgekeurd paard mee. Evt door dierenarts omgeving haghorst? Een die ik zelf uitkies?

Het is ongeveer 2,5 uur heen en 2,5 uur terug rijden. Dat bemoeilijkt het allemaal wel wat. Want ik zou er zowiezo wel eens willen kijken, gezien het aanbod dat ze daar hebben.
Maar wil niet het risico lopen om een "probleem paard" mee te nemen die van alles en nog wat mankeert. En dan bedoel ik niet dat Jansen en van der Hout probleem paarden verkoopt, maar gewoon in het algemeen. Dus eerst keuren. Alleen door eigen dierenarts is door de afstand geen optie helaas.