Haflinger van 3,5 die nog niks heeft geleerd!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gra

Haflinger van 3,5 die nog niks heeft geleerd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:44

We hebben sinds vorige week een nieuwe aanwinst van 3,5 jaar.Haflinger.
Yeaaahaaaaaaaa! 8-)

Officieel heet ie Sander maar we gaan hem Djingo noemen.(past er veel beter bij!)
Hij is 1,5 wk geleden gecastreerd. Lekker lang hengst geweest dus.
Dus omdat hij nog genezende is komt hij pas volgende wk naar ons.(duurt nog zooooooooooooo lang lol) :Z
Hji kent dus nog bijna niks. Alleen het trailer laden doet ie goed en ook aan halstertouw meelopen.
Bij het vastzetten is ie veel aan het draaien en met zijn voorbeen aan het trappen/schrapen. Aandacht trekken?
Het was toen we kwamen ook best druk wat mensen betreft.Aaiien over zijn hoofd en nek liet hij wel toe. :D
Wat vinden jullie van mijn schema? (alle info kan helpen toch?)
Stap voor stap.............
Neem aan dat het een wat eerder zal slagen dan het andere dus heb geen tijdslimiet in gedachten. Ben wel nieuwsgierig hoelang jullie erover deden. :)

Dus ik wou sowieso eerst hem beter leren kennen en een band opbouwen.
Het stil laten staan aan een halstertouw. Iemand hier ervaring mee? Heb al wel verschillende manieren gelezen maar ben er nog niet uit.
Dan beginnen hoe hij het vind om op alle poetsplekken eerst met gewoon de hand geraakt te worden.
Eerst aaien en dan steeds wat meer druk geven.
Dan laten snuffelen aan de borstels etc en die op de juiste plekken na handaanraking gebruiken.
Dan komt ook nog het voetje geven eerst voorbenen en daarna achter dan uiteindelik gaan hoevenuitkrabben.
Staart uitpluizen.
Dan ermee gaan wandelen om hem aan het verkeer te laten wennen.Halstertouw of iets anders (?)omdat hij al flink is (1,47)en geen veulen.

Als ik dit helemaal naar wens heb dan ben ik al dolgelukkig! +:)+
Ken zijn karakter dus nog niet en weet niet of hji een vlugge leerling is of niet.

Enige tips of suggesties zijn van harte welkom!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:51

ik zou hem eerst als hij bij jullie komt eerst lekker een paar dagen rust geven en hem wel steeds opzoeken en in zijn buurt zijn, bijvoorbeeld een boekje lezen in de wie dan komt hij vanzelf wel. het aanleren van stil staan moet wel echt consequent gebeuren. Als hij netjes naast je staat belonen vervolgens lopen en stoppen, stopt hij niet meteen dat mag hij een paar pasjes achteruit vervolgens herhaal je dit tot dat hij stopt zodra jij ook stil staat.

verder ziet je schema er goed uit :j

Als hij goed op het halster reageert kan je hem daarmee gewoon uit wandelen nemen, als hij wat drammerig is werkt bijvoorbeeld een touwhalster soms wat sterker in en heb je wat meer controle

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:58

Leuk dat je een paard krijgt ! is altijd heel spannend .

Ik zou het inderdaad rustig aan doen , kijk ook hoe het paard is , wat hij fijn vind en wat niet ,
Om een band op te bouwen is het ook belangrijk dat je hem juist dingen gaat leren, daardoor leert hij jou ook kennen, zet hem gewoon vast ( niet te strak ! gewoon lekker los , ) En ga hem lekker overal aaien, en geef hem wat lekkers ,

Of ga een keer met een stoel bij hem in de stal zitten, laat hem naar jou toe komen, hoef je niet meteen te aaien doe het rustig aan laat hem ook wennen aan jou en de nieuwe omgeving.
Dit kan echt een tijdje duren, dus doe het echt heel rustig aan, neem er alle tijd voor.verwacht niet te veel van hem en beloon hem zeker goed voor wat hij goed doet ! Fouten maken iedereen,
nou ben benieuwd !

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:59

Was ik ook van plan eerst te laten wennen.
Is nogal wat voor zo'n beestje....andere wei, stal,paarden en wij dan ook nog....lol

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:00

fijn dat jullie zo vlug al reageren.... *\o/*

mrie

Re: Haflinger van 3,5 die nog niks heeft geleerd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:03

Wandelen, wandelen wandelen. ik deed dat eht liefst aan een lang touw zodat je het een beetje kunt laten vieren als hij ergens van schrikt. (dan ben je hem niet meteen kwijt.) En ik gebruikte daarvoor een touwhalster. Dat werkt toch wat duidelijker in en dat had ik net iets meer de zeggen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:04

[OPG] Wat doen met een veulen? eventjes contact opnemen met de mensen in dit topic die vinden dat je prima kunt beginnen met een paard opvoeden als hij 3 is. Die kunnen je vast verder helpen.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:05

hihi ja handig hé ,
Nog even wat informatie , ik heb zelf ook een bijna 2 jarig , die ik vanaf zijn geboorte al helemaal zelf moest opvoeden , daar heb je heel veel gedult voor nodig , en ik heb ook zo de problemen met hem gehad , nu is hij mij ook erg aan het uitproberen , alleen hij kent wel al bijna alles , behalve een spuitbus knippen , dat vind hij erg eng , alleen is hij erg sterk en ook wel van het steigeren en niet stil blijven staan , ik heb er altijd veel geduld voor gehad , omdat hij het nog niet zo erg deed, alleen nu wel , maar ik heb nu zoiets ik pak hem nu wel harder aan, omdat het nu wel te veel word,

Dus ik bedoel hiermee , kijk hoe het paard is wat hij eng vind en wat hij doet om te kloten en om jou uit te proberen ! Straf hem dus niet voor het gene dat hij niet kent en misschien een beetje eng vind , je moet hem gerust stellen , als je merkt dat hij gaat kloten dan moet je wel maatregelen nemen en hem op ze kop geven !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:10

Dan ermee gaan wandelen om hem aan het verkeer te laten wennen.Halstertouw of iets anders (?)omdat hij al flink is (1,47)en geen veulen.

"Iets anders" lijkt me een stuk veiliger... Hoofdstel met bit; zodat je wat te zeggen hebt over je paardje als hij toch een keertje wegschrikt of een andere kant op wil; het is een nieuw, jong paard wat nog weinig kent, in een nieuwe situatie.... Altijd oppassen. voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Zo'n paardje heeft duidelijke, consequente leiding nodig. Juist omdat hij nog weinig kent, heb je nu de kans om vooral 'goed gedrag aan te leren'.
Verder zou ik ook zorgen dat het dier wat beweging krijgt. (vrij longeren o.i.d.) Er mag voor een paard van die leeftijd ook wel wat uitdaging en beweging in het programma zitten, zodat hij z'n energie kwijt kan. Dat hangt natuurlijk ook wel af van het karakter van het paard, maar paarden kunnen zich ook gaan vervelen als er te weinig te doen is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:13

Hoofdstel met bit zou ik dan weer niet doen, als hij schrikt of echt bang is en jij probeert hem te corrigeren doet dat pijn, en dat wil je niet, want je wilt niet dat hij de link tussen buiten=pijn legt, of hoofdstel=pijn. Misschien een Monty Roberts halster? Als er iemand is die je uit kan leggen hoe je daarmee om moet gaan is dat heel erg fijn om mee te werken.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:13

zeker NIET met hoofdstel en bit. Zoals Vjestagirl zegt: als hij schrikt, trekt het direct in zijn mond. En zo riskeer je een paard dat EN schrik heeft op straat EN een harde mond gaat krijgen. En je hebt toch niet meer te zeggen dan met een halstertouw.
Mijn merrie is 6 jaar, en kent ook niks. Steeds in een kudde gelopen, nooit mee beziggeweest, is gewoon een wild paard. Die neem ik de straat op met een simpel halstertouw. Ze zijn sowieso heel onzeker, maar als jij zeker bent, geef je dat over aan hen. Ik leer jonge paarden nieuwsgierigheid: alles wat voor hen raar is, ga ik naartoe. Je ziet hen dan twijfelen dus angst of nieuwsgierigheid, maar het tweede overwint alles. Zo leren ze eigenlijk dat nieuwe dingen niet eng zijn. Het belangrijkste is dat jij altijd rustig blijft, wat er ook gebeurt!! En een halstertouw heeft zeer veel inwerking, is meer dan genoeg. Wel gaan wandelen aan lange lijn, zodat ze ruimte hebben om te manoeuvreren. Ze moeten het gevoel krijgen van weg te kunnen, anders panikeren ze.
Voor de rest, geduld geduld en geduld!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:23

Ik zou dat wandelen voorlopig nog maar even uitstellen totdat hij andere basic zaken goed doet, zoals vaststaan, wijken voor druk, wandelen in de bak/paddock en bovenal HO! goed kent.
Anders loopt dat wandelen op een drama uit.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:41

Stilstaan: Loop stukjes, en als jij stilstaat, moet je haf ook stilstaan. Is hem dat niet geleerd toen 'ie klein was?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:29

Hou wel in je achterhoofd dat je een ras heb gekocht die wel leuk oogt maar wel Haflinger streken heeft.. (hebben ze bijna allemaal) en waar je mee om moet kunnen gaan.

Denk dat je jezelf heel goed moet inlezen hoe of wat.
Halfingers zijn vaak tot hun 7/8e nog pubers en ze zullen je uitproberen en je zal er nog genoeg mee te stellen krijgen. Doe het stap voor stap en rustig aan.

Sterkte. Ik zou lekker met grondwerk beginnen en mocht je problemen tegenkomen zou ik zelf altijd hulp inschakelen.

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:08

thx voor de reacties.
Ik ben er al vanaf mn 6de met paarden bezig en weet ook hoe haffies kunnen zin! En andere rassen ook! Vandaar min wel overwogen beslissing om een haf aan te schaffen.
Ik heb er met geeneen moeite gehad eerlik gezegd.
En uitproberen mag! mag wel iets in zitten....toch?
Hoef ook geen suffehaf...lol.

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:09

nee, er is hem niets geleerd. Zie titel.... :D

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:57

o en was bina vergeten over dat met het bit in gaan wandelen...
zou ik NOOIT doen!
Het is de bedoeling dat hi het straks allemaal leuk gaat vinden en geen angst krigt.