problemen om hoofdstel aan te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maudgijzen

problemen om hoofdstel aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:39

Hallo,

Ik heb een pony van 13 jaar oud, met een verleden van veel meegemaakt hebben. Ze is veel gewisseld van eigenaar. Erg lief in de stal en in de wei, zeker naar haar baas van 11 toe. Daar heeft ze ook echt een band mee. Het probleem is nu dat ze steeds meer aversie krijgt tegen het hoofdstel. Dat is qua pasvorm gecontroleerd. Haar gebit is gecontroleerd. Ze tolereert gewoon niet dat haar oren aangeraakt worden. Vorige week heb ik een gevecht gehad met haar om die reden. Dat was niet leuk! Uiteindelijk heb ik het gewonnen, maar juist omdat ze vervelende dingen in haar leven heeft meegemaakt, ben ik bang dat ik haar weer beschadig door hard op te treden. Wat adviseren jullie.

beantsje

Re: problemen om hoofdstel aan te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:43

Is de frontriem groot genoeg? het komt regelmatig voor dat het hoofdstel net achter de oren knelt. Dat gaf bij mijn paard ook een vervelende reactie.

Probeer vechten te voorkomen, probeer tijdens het poetsen haar hoofd te strelen en haar oren bij de basis aan te raken. Veel paarden vinden het juist wel fijn als je heel zachtjes aan de basis van de oren trekt.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:46

Je moet een pepermuntje zowiezo bij je nemen als beloning als het is gelukt.

En ik zou je bit losmaken aan 1 kant zodat je eerst het oorgedeelte om doet en dus het moeilijkste gedeelte en daarna rustig het bit in doen.
Zo leren ze vertrouwen krijgen.

Me vriendin heeft het ook zo weer helemaal goed gekregen ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:05

Birba houdt enorm van appel, je kunt ook een klein stukje appel nemen als beloning :)
Ze heeft inderdaad veel meegemaakt, en ik weet niet of het uitproberen is. Maar het kan ook een trauma reden zijn dat ze het niet wil, ze heeft zeker 8 verschillende eigenaren gehad en heeft in minimaal 4 verschillende landen gestaan (Frankrijk, Italië, Nederland, Duitsland) dus wat haar allemaal precies gebeurd is nadat ze bij ons was, dat weet ik niet..

Misschien moet ze de aanraking met haar oren niet alleen zien als associatie met het rijden, maar moeten jullie vaker oefenen om haar oren aan te raken, te aaien, enzovoorts. Ze hield er enorm van als ik haar manen kamde (ik was klein en dan deed ze altijd enorm lief haar hals helemaal naar beneden zodat ik erbij kon) dus misschien kun je haar manen en voorpluk kammen, en dan gelijk het aanraken van de oren daarin meenemen? en dan gewoon heel kort en als ze er goed op reageert, belonen.

Er zijn meerdere paarden die het vervelend vinden als hun oren aangeraakt worden, dat kan meerdere redenen hebben. Traumatisch, gewoon angst, irritatie/ontsteking/eczeem in of op de oren.. Het kan van alles zijn.

birba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:48

ik ben het klijne baasje van birba ik ben nu haar berijder en geef haar voer ik verzorg haar heelemaal jullie tips hebben goed geholpen we hebben het hooftstel zonder 1 krimp aan gekreegen groetjes imke en de hoefjes van birba en tomie

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:37

even offtopic:
Maud, had je ook mijn mail gelezen? Dat wist ik niet zeker ;) vandaar.

@ Imke: welkom op bokt, ik vind het enorm leuk om te horen dat je zo goed met haar op kunt schieten, het doet me denken aan toen we haar net hadden, toen was ik pas zeven.

Birba hield er vroeger enorm van, naast het borselen van haar manen, om op haar hoofd geaaid te worden. Probeer haar dus vooral veel te aaien op haar hoofd en als ze daar boos op reageert, negeer het dan. Je hoeft het maar kort te doen. Zo kun je steeds verder gaan en vaker haar oren aanraken :)

@ Maud, ik stuur je nu een nieuwe mail :)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:47

Probeer bitloos......
Ik ben mijn paard bitloos aan het inrijden...de eerste buitenrit heb ik al gereden door het dorp.
Hij is 9 jaar en door omstandigheden nooit eerder kunnen inrijden. Is hoofdschuw geweest etc...wilde nooit een bit aannemen. Het is een nerveus paard door vroegere opvoeding. Maar bewust gekozen voor bitloos en dit gaat erg goed.

Het vereist wel training omdat je paard en jij elkaar anders moeten aanvoelen, maar het proberen waard.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:13

Ja, dat had ik haar ook al geschreven Hogeboom.
Maar mijn eerste pony, Birba, de pony waar het hier dus om gaat, is nooit echt kopschuw geweest, ze vond het juist heerlijk om daar geaaid te worden.
En persoonlijk vind ik bitloos ook wel iets om even over na te denken (alhoewel je het natuurlijk ook kunt combineren) maar het ligt eraan welke richting je op wilt. Als je wedstrijden wilt rijden, valt het nml. niet erg aan te raden ;)

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:14

Trek je misschien hard aan de teugels? Daar kan het aan liggen maar perssonlijk zou ik zonder biten nemen. En vooral niet IN de stal omdoen. Desnoods naast. Ze kunnen hier heel erg van schrikken en in een hoekje gedreven worden. Begin met een halster en daarna meer.

Leg anders een snoep op.

maudgijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:57

Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor jullie tips. We zijn er enorm mee geholpen en het voelt als een uitdaging om de neuzen van ons inclusief onze pony dezelfde kant uit te krijgen. Afgelopen weekend hebben wij een superweekend met onze Birba gehad. Bovendien hebben we nu nog meer de overtuiging dat we elk stapje, hoe klein ook, belonen en negatief gedrag zo veel mogelijk negeren. Trailer op/af ging ook geweldig, ondanks dat we door een omleiding een, voor haar, vervelende weg met veel bochten moesten rijden. Ze was nauwelijks warm geworden tijdens de rit. Het iets meer weten van haar voorgeschiedenis is sturend in ons handelen naar haar toe. En als je dan op zondagochtend ziet hoe haar baasje van 11 haar zelfstandig zadelt, en vervolgens longeert, als je ziet hoe de pony reageert op de beloning, als je ziet hoe de pony reageert op het naar buiten komen van haar baasje (op 40 meter afstand), dan krijg je vertrouwen dat pony en dochter, ondanks je eigen onervarenheid er wel gaan komen. Ik hoop van harte, ook omdat het geluk en zelfvertrouwen van onze dochter er zo op vooruitgegaan is, dat we zo vooruit blijven gaan en dat onze dochter en haar pony toegroeien naar heel veel fijne rij-uurtjes. Groetjes, Maud

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:59

Nog een mogelijke tip n.a.v een ander topic..

maak clipjes aan je bakstukken (teugelclips)
hoofdstel leg je dan OVER de oren, zonder ze aan te raken.
Bit in de mond, en vastclippen.
probleem vermijdt...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:03

Ik hoor telkens hoe goed het gaat, en daar ben ik zo blij om :)
De laatste tip is wel handig, maar dan vermijd je het probleem natuurlijk, in plaats van het op te lossen ;)
Je hebt een PB'tje (zie links boven in je beeldscherm)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:27

maar door eht te vermijden geef je het paard vertrouwen, en zo kan je het later weer gaan opbouwen :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:58

Het kan ook nog schelen hoe je het hoofdstel over de oren doet. De meeste mensen trekken het eerst over de oren en halen dan de oren er onderdoor.
Je kunt ook eerst het oor naar voren flappen, dn het hoofdstel over 1 oor doen, vervolgens het andere oor op dezelfde manier (eerst naar voren flappen en dan hoofdstel erover).
De oren zitten dan minder lang klem onder het kopstuk, voor sommige paarden kan dat schelen.

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:56

Mijn paard heeft 2 jaar lang op een weiland gestaan (als veulen) zonder menselijke aanraking
een halster omdoen was hierbij dus al heeel vervelend..
vooral achter haar oren komen wou ze niet,
ik dus met veel meoite halster omgekregen, (ze vind daarna alles best)
en gewoon bij het poetsen langzaam kriebelen
en dat herhalen, bij mij werkte het goed!
ik kan nu normaal een halster omdoen wel herhaal ik het nog steeds
moedig haar aan om het lekker te vinden, als jij bang bent dat ze bijv.
met haar hoofd gaat zwiepen werkt het niet,
gewoon lachen en haar gerust stellen doen alsof het leuk is!
ik weet dat dit neit hetzelfde is als een hoofdstel maar misschien heb je er nog wat aan!

groetjes roos