Proef uit je hoofd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Proef uit je hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:09

Ik ga morgen voor het eerst 1 van de 2 proeven uit mijn hoofd rijden.
Maar doe dat vooral zodat ik niet meer afhankelijk ben van voorlezers enzo..
Als 't goed gaat ga ik vanaf nu ook de ander uit m'n hoofd rijden!

Maar wat zijn jullie ervaringen ermee? Minder of juist meer geconcentreerd zijn op het rijden zelf?

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:15

Uit m'n hoofd vind ik veel fijner.

Ik ken de proef altijd wel maar als ik wordt voorgelezen dan luister ik alleen maar en rijd de oefeningen.
Ik ga hem dan niet 'in mezelf' uit m'n hoofd rijden. Soms ben ik dan zo geconcentreerd bezig dat ik niet echt meer op let.
Dan is het in 1x van; oo oliebol, nu moet ik in draf. En dan heb ik zo'n slordige overgang.
Maar als ik hem uit m'n hoofd doe dan bereid ik de onderdelen veel beter voor en denk ik er veel meer bij na.

Ik vind het wel lastig om 2 proeven uit m'n hoofd te rijden, dan ben ik bang ze door elkaar te halen.

SkyMarian

Re: Proef uit je hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:16

Je kan je simpelweg maar op 1 ding concentreren. Als je heel geconcentreerd bent op je voorlezer dan ligt de aandacht minder bij het rijden. Door zelf je proef goed te kennen en hem uit je hoofd te rijden is mijn ervaring dat je veel beter met de aandacht bij het rijden bent.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:57

Ik vind het heel erg prettig rijden.
Alleen moet ik zeggen dat nu ik verder kom (M1), het lastiger wordt. Vooral de eerste keer dat ik een proef rij (dus de 1e keer van de 3 maanden) is het lastig om én te rijden én te bedenken wat het volgende onderdeel is. Dat gaat dan toch ten koste van mijn proef.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:00

Ik leer mijn proeven altijd uit mijn hoofd. Dit omdat je dan gewoon meer gefocussed kan zijn op het rijden zelf, en niet bezig moet zijn van ' welke oefening komt er nu!?'. Het komt je proefje alleen maar ten goede.
Maar zonder voorlezer rijden doe ik echter niet: Ik ken mijn proeven echt vanbuiten, maar toch heb ik nog altijd die angst dat ik fout zou rijden uit stress en dan is die voorlezer en er toch om dat 'te voorkomen', bij wijze van spreken.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:20

Ik rij mijn proeven uit het hoofd, ook op wedstrijd. Twee Z2-proeven tegelijk gaan tot nu toe goed. Ik heb het idee dat ik nu beter voorbereid ben op de volgende oefening. Ik vind een proef meer rust uitstralen dan als er iemand naast staat te schreeuwen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:36

Vuyatela schreef:
Ik leer mijn proeven altijd uit mijn hoofd. Dit omdat je dan gewoon meer gefocussed kan zijn op het rijden zelf, en niet bezig moet zijn van ' welke oefening komt er nu!?'. Het komt je proefje alleen maar ten goede.
Maar zonder voorlezer rijden doe ik echter niet: Ik ken mijn proeven echt vanbuiten, maar toch heb ik nog altijd die angst dat ik fout zou rijden uit stress en dan is die voorlezer en er toch om dat 'te voorkomen', bij wijze van spreken.

Idem hier. Ik wil het nog wel altijd een keer gaan proberen om het ook zonder voorlezer te doen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:54

Ik ben het met de meesten eens, als ik uit mijn hoofd rijd kan ik me echt veel beter concentreren op het rijden.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:45

Ik reed vroeger nooit proefjes uit mijn hoofd.
Mama was er altijd om mij voor te lezen, dus het was niet nodig en had daar eigenlijk nooit bij stilgestaan/over nagedacht :) .
Totdat mama sinds november ander werk doet, en ook in het weekend gaat werken.
Ik kon me verder op wedstrijd wel redden(papa is er wel om paard vast te houden enzo, en ons te vervoeren, ook nogal belangrijk :D ). Dus nu rijd ik ze ook uit mijn hoofd :)
Ik rijd ze nu ook uit mijn hoofd als mams er wel bij is :P Ik vind het echt fijner rijden, ben veel meer met het rijden bezig, ga ook veel meer voorbereid als ik op wedstrijd ga :) Vroeger had ik de proeven soms nog nooit gereden :P

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:20

Hmm. Ik heb er wel meerdere keren over na gedacht, maar het lijkt me echt eng, straks vergeet je een onderdeel.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:23

Gewoon je proef goed leren en een keertje proberen :) Wat heb je te verliezen, niets toch? Als het niet gaat groet je af en ga je weer naar huis. Je mag je paard nog meenemen hoor, die hoef je dan niet achter te laten :Y)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:24

Ach ik ga t morgen ook gewoon doen :)
Zie wel hoe t gaat!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:28

Succes in ieder geval :j

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:29

Ik vind uit het hoofd rijden ook veel fijner rijden. Je bent zelf meer geconcentreerd en je rijdt met meer rust rond. Dat is tenminste mijn ervaring :) Met voorlezer ben je idd toch heel erg op de voorlezer aan het letten en minder op het rijden zelf. En heb geen moeite met 2 proeven, als je ze goed kent is dat geen probleem

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:30

Ik doe morgen gewoon 1 proef, dan kan ik kijken of ik t fijner vind rijden en weet ik zeker dat ik ze niet door elkaar haal :P
Als het goed gaat ga ik vanaf morgen gewoon alles uit mn hoofd rijden :)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:35

2 proeven is inderdaad meer dan dubbel zo moeilijk. :j
Heb ze wel ooit door elkaar gehaald. :D

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:14

uit het hoofd heb ik nog nooit gedaan.
lijkt me wel leuk allen dan in het winterseizoen!

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:16

Uit het hoofd is wel gemakkelijk, maar als je een goede voorlezer hebt dan scheelt dat ook een hoop.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:17

Ik heb er eigenlijk tot nu toe geen problemen mee dat ik ze door elkaar haal gelukkig :) Kijk ze wel altijd eventjes voor ik de ring inmoet nog eventjes door :)

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:40

heb 2 keer uit mijn hoofd gereden,
Ik vind voorlezen wel ontspannender omdat ik bang ben dat ik de proef ga vergeten.
moet ik wel bijzeggen dat ik altijd gespannen ben voor wedstrijd :O :7
Maar verder wel fijner, voorlezers zijn vaak te laat (bij mij iig.) en dan kun je zelf bepalen

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:02

TS, hoe ging het? :)

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:49

Sinds een paar maanden rijd ik de proeven ook allemaal uit mijn hoofd, zonder voorlezer en beide proeven (Z2). Op de een of andere manier zit er dan meer rust in de proef. Bovendien ben je gewoon goed voorbereid en onafhankelijker, en vind ik de dressuur (kernwoord = rust/harmonie) meer charme krijgen dan wanneer er iemand langs de kant in de wind staat te blèren.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:33

wake_up schreef:
TS, hoe ging het? :)

Goed :D Geen fouten gemaakt en 2e geworden met 185 :)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:48

wake_up schreef:
Hmm. Ik heb er wel meerdere keren over na gedacht, maar het lijkt me echt eng, straks vergeet je een onderdeel.

Zo denk ik er ook over! Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat uit mijn hoofd rijden beter voor mij zou zijn. Ik ben dan waarschijnlijk meer geconcentreerd op het rijden zelf. Ik ben echter ook bang dat ik door zenuwen een soort van black-out krijg... Misschien toch maar eens gewoon proberen... :o

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:51

@ MarchaL: ik heb ook wel mn vriendin gevraagd of ze erbij wilde staan met boekje en goed bijlezen, als ik dan iets zou vergeten hoefde ik alleen maar JA te roepen en zou zij verder gaan lezen :)