pony valt me aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

pony valt me aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:35

Heey, ik had eerst een verzorgpony, nu niet meer omdat ze me aanviel. maar nu wil ik weten waarom ze dat doet(deed) dus hier mijn verhaal

daisy staat op de kinderboerderij met een ezeltje en een geitje in de wei.
eerst is het poetsen en wandelen geen probleem
(rijden kan sowieso niet, ze is nog niet ingereden)
je kan er wel op zitten en longeren lukte eerst ook wel,
maar nu heeft ze er heel snel genoeg van.
dan gooit ze haar hoofd omhoog en gaat recht voor je staan en loopt dreigend op je af.
als je dan niet weg bent bijt ze je heel hard.
ik geef toe dat ik het dan wel benauwd krijg en ben dan ook snel weg,
ik weet dat het beter is om haar op haar donder te geven maar ik wil niet gebeten worden,
ik denk dat het komt omdat ze heel verwent is door al die kinderen die haar dan snoepjes en eten geven.
en de mensen van de kinderboerderij hebben er eigenlijk niet veel verstand van,
en ik ga ook niet mijn instructrice meenemen naar de kinderboererij om te kijken wat er kan zijn:P
ik word er ook wel een beedje onzeker van als ze zo agressief is.
dus ja.. brand maar los!!

ik kan tegen kritiek,
maar ik kan er niet tegen als iemand zo heel recht voor z'n raap komt dus willen jullie het een beetje rustig houden?
Groetjes!!

Anoniem

Re: pony valt me aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:56

Tsja jongens!!(meisjes)
reageer nou n's!!

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:01

Nou vooruit ik zal reageren.. Ik denk dat de pony idd niet goed opgevoed is en dat ze op die manier altijd haar zin heeft gekregen. Het beste is om er hulp bij te halen van iemand die verstand heeft van dit soort grappen en die jou kan helpen hoe je met haar moet omgaan en vooral hoe jij de baas kan worden op een veilige manier. Met wat hulp gaat je onzekerheid ook vast wel over en kan je een leuke en goeie band opbouwen.

Heel veel succes groetjes Marieke

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:02

Een beetje gedult mag wel hoor! ;)
Het kan inderdaad heel goed zijn dat ze zichzelf de baas voelt.

Mijn pony komt van een manege af, en die was ook heel bazig, als mijn moeder met haar aan het werk ging met longeren enzo was ze heel erg braaf, maar als ik dat deed dan rende ze soms in eenkeer weg ofzo.
& met hoevenkrabben of op de trailer zetten was dat netzo.
Maar ik denk inderdaad dat ze aangepakt moet worden. Ze probeert jou uit, en waarschijnlijk ook de kindjes, maar die lopen dan gewoon weg.
Maar als jij dat ook doet, dan denkt ze ja hallo, ik heb geen zin, als ik nou dat doe loopt ze weg en durft ze niet meer, klaar is kees.
Dus als je lichamelijke pijn etc uit kan sluiten,
is het gewoon een kwestie van aanpakken, En heel consequent zijn,
Grondwerk kan daar erg goed bij helpen.
Ze moet jou leren respecteren.

Heel veel succes!!! +:)+

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:13

Ze krijgt haar zin... ze vind het wel goed zo.. draait om en komt richting jou. Jij gaat weg..dus einde. Mooi, kan ze weer haar gang gaan.
Ze heeft geen respect voor jou en andersom denk ik ook niet. Dit zal eerst verdiend moeten worden. Daar kan grondwerk een goede hulp bij zijn.
Je hebt natuurlijk te maken met je eigen veiligheid.. en dat je toch wel wat bang bent, dat vind ik niet raar. Probeer ook met jouw lichaamstaal een leider uit te stralen, ben duidelijk en consequent. Tolereer geen bijten, bijt maar terug. Gebruik dezelfde taal: uh, of nee of.. als je ze mondeling straft. Denk eraan, fysieke paardentaal is ff wat harder, houdt daar rekening mee en laat je niet afschepen.
Maar dit is niet zo ff gedaan.. geduld en tijd...
Succes :D

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:20

ik heb een evrzorgpony die eerder ookw eleens probeerde aan te vliegen.... hij staat in een wei/bak met nog 2 pony's en als ik eraan kwam rendie heel hard op mij af met de oren plat in de nek. Ik heb hier toen ook een topic geopend en heb een briljante tip gekregen waar je wel wat lef voor nodig hebt. Als hij op je af komt meot je met veel kabal (beetje roepen enzo) met je armen wijd op hem toe rennen (niet te hard) iets wat je niet moet doen is voor hem aan de kant gaan dat weet hij dat hij de baas is en dat meot je niet hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 01:47

Als het tijdens het longeren gebeurt neem ik aan dat je een longeerzweep erbij hebt. Als je die hebt en paardlief komt op je af met de oortjes in de nek en het idee van "die ga ik eens lekker bijten en wegjagen" een ongelooflijke mep geven met die zweep, paardlief weer terugjagen naar de cirkel. Niet tolereren dat ie zelfs maar naar binnen komt, direct weer op die cirkel jagen. Meestal heb je aan een of 2 keer wel voldoende om het paard te laten beseffen dat ie met jou niet kan vervelen. Verder, hou hem bezig met het longeren. Zorg dat ie zo bezig is dat ie er niet eens over na hoeft te denken om naar binnen te komen en jou aan te vallen, maar alle energie nodig heeft om het werk te doen.

Vergeet niet uitvoerig te belonen als het goed gaat en het paard weer naar de cirkel gaat! Hij moet leren dat braaf zijn niet altijd snoepjes oplevert, en dat braaf zijn veel leukere aandacht oplevert. Als je niet uitkijkt en hem niet strak aanpakt heb je straks een compleet onaangepast paard.

En probeer hem bij soortgenootjes te plaatsen. Een ezel en een geit zijn leuk, maar van soortgenootjes leert ie ook normaal paards gedrag, en dat is zeker omdat ie nog jong is zo belangrijk! Probeer eens of er een paar Shetjes of andere goedkope pony's bij kunnen komen... Als argument kan je aanvoeren dat er anders grote kans is dat deze volledig onhandelbaar en vals wordt, en ze er dan zowiezo niets aan hebben als kinderboerderijpaard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 02:36

Als je geen leider bent word je vanzelf een volger.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 02:58

ik heb een verzorgpony gehad die dan wel niet drijgent op je af kwam en beet maar wel steeds waar met longeren naar je toe liep..of zich naar je om draaide niet meer door liep en probeerde je wat dan stijgerde ze (al dan niet om je te raken ofzo) maar gewoon als verzet.tevens trapte ze als ze in galop sprong ook..of dit nu naar mij gericht was weet ik niet..t was iig wel mijn kant op.

Ze was heel erg verwent en vroeger ingereden door een 14 jarige die wel kon rijden maar niet heel veel ervaring had....dit merkte je dan ook wel.na wat oefenen deed ze dit niet meer maar had ze de neiging wel om tijdens het lopen steeds meer naar me toe te komen...na wat oefenen deed ze dit ook steeds minder en begreep dat ze op afstand moest blijven (al was het rondje nog redelijk klein maar alé ze ging vooruit!!) toen ze dus wist dat er geen manier was te kappen wanneer zij het wou had ze een nieuw truckje en dat was als je dr EINDELIJK in galop had aan de loge dat ze vol wegrende (nou sorry dat houd je dus niet he!!! kheb dr hopeloos achterna gerent tot ik niet meer kon want ze ging me echt te snel...) uiteindelijk snapte ze dat ze hier ook niet mee vooruit kwam en het alleen langer duurde tot ze er klaar mee was..daar ik dr erna gewoon weer pakte en door ging... na een tijdje vind ze het longeren leuk :D nog niet perfect maar redelijk...als je dan bedenkt dat ik nooit hulp had:S

iig ik denk dat ze idd verwent is of gewoon geleerd heeft dat ze op die manier van het werken afkomt....tevens denk ik toch dat ze je grenzen ging zoeken en je uitproberen (al is het wat later)
wat anna_GTI ook zegt..als je geen leider bent word je vanzelf een volger :D

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:17

ik denk ook wel dat ze dan wel verkeerd is opgevoed,
ik snap ook wel dat je bang bent dat hij/zij je bijt,
ik denk dat het beste is dat je gewoon moet blijven staan met een zweepje in je handen en zo snel die je aan valt gewoon met de zweep van je af slaan( niet te hardt maar gewoon goed aanpakken) ( geen mishandeling!)
veel suc6 er meej
groetjes kim

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:19

hoi,
ik had ook zoon pony
ik denk dat het beste is dat je gewoon moet blijven staan met een zweepje in je handen en zo snel die je aan valt gewoon met de zweep van je af slaan( niet te hardt maar gewoon goed aanpakken) ( geen mishandeling!)
veel suc6 er meej
groetjes kim
^dat is het beste wat je er meej kan doen heb ik ook gedaan! en het hielp!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:26

Ik deel liever een dreun met mijn vuisten uit of een schop met mijn schoenen. (wel veters strikken want anders vliegen je schoenen uit) Gemep met zweepjes als je ernaast staat vind ik niet wat. Als je zelf slaat weet je ook hoe hard het aankomt en sla je ook niet op harde delen. Dat doe je 1x en dan doet je hand zeer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:32

Omdat jij die pony niet aan durft te pakken, is zij de baas over je. Ik weet niet hoe oud de pony is, maar ik zou aan grondwerk gaan doen. En hoeveel mensen gaan er nog meer met de pony om? Als jij hem aanpakt en dit gedrag bij anderen wel gewoon lukt, kom je nog geen steek verder.

xPINOLOVERx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:58

koko163 schreef:
veel suc6 er meej
groetjes kim

Dit lijkt me nou niet zo verstandig?
je mag je pony wegjagen met de zweep.
Maar slaan?
Dan heb je straks een bang paard.

rowanbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:06

koko163 schreef:
veel suc6 er meej
groetjes kim

nee dat lijkt me idd echt niet handig, je pony iets afleren door maar een beetje met een zweep te gaan slaan??, dat is echt geen goede oplossing, je kan beter alles met een zachte hand doen, anders verpest je alleen je paard maar

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:26

vreemd topic dit................
Bijna allemaal nieuwe leden in 1 topic????

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:44

Het is wel belangrijk dat die pony manieren leert, anders wordt hij idd vals en is er niets meer mee te beginnen. Paarden zijn onderling ook niet altijd even zachtzinnig, dus een mep op zijn tijd is niet verkeerd. Maar je moet wel weten hoe en wanneer. En belonen van goed gedrag is ook belangrijk. Lees eens een boek over grondwerk, b.v. "Natuurlijk Paardrijden" van Klaus Hempfling.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:52

Je moet ook een beetje zeker van jezelf zijn! En niet bang over komen, jij bent immers de baas, maak je groot en laat je zien! Anders kan ik je er de tip mee geven; haal er iemand bij die hier meer verstand van heeft. Immer lezen wij zo je verhaal en kunnen we niet oordelen omdat we de pony niet hebben gezien!

succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:03

Ik ben ook nog niet zo lang ''lid'' van bokt maar heb toch al rond de 20 jaar met paarden te maken.(ivm eerdere opmerking)
Dominant gedrag mag je niet toestaan een paard moet zijn/haar plaats weten.
Freestylen werk heel goed om dit te verbeteren en denk nu niet dat je na een week een ander paard heb want dit is echt niet zo er zijn er die best lang de tijd nodig hebben om zich aan te passen/ over te geven.
Hoe harder jij weg loop hoe lager jij in de rang kom.
Loop statig, laat duidelijk jouw plaats zien, hier loop ik en jij mag niet verder in de buurt komen dan een meter, dit maak je duidelijk door of een touw rond te slingeren of met een zweepje te zwaaien, jouw persoonlijke ruimte mag niet betreden worden.
Is ze brutaal en komt ze in jouw ruimte stuur haar weg.
Denk jij ben de hengst en jij ben de baas.
Ze mag niet knabbelen ze mag niet kriebelen lijkt leuk maar dit is de manier om te laten zien dat ze de baas is over jou.
Leer de paarden lezen.

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:31

Je pony is niet goed niet en heeft de pest aan die vervelende kijkers.

Ook jij pakt hem niet op de juiste manier aan, ookal ben je nog zo bang. Er moet iemand zijn die je pony de baas kan zijn.

Paard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:36

Probeer de baas te zijn voor je pony. Ik heb het ook gehad, en als ze me toen wilde aanvallen werd ik eerst altijd bang. Nu doet ze helemaal niks meer omdat ze weet dat ik gewoon boos word.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:54

Ik zou naar de kinderboerderij eigenaren gaan, als dit gedrag niet wordt gestopt heb je namelijk over een korte tijd een levensgevaarlijke pony rondlopen en dat kan helemaal niet op een kinderboederij, dus het is kwestie van nu ingrijpen (dus grondig trainen!) oftewel paardje naar de salami fabriek.. Want laten we eerlijk zijn wie wil een paardje overkopen dat totaal geen manieren kent.. Niet zoveel hoor, de meesten hiervan gaan linea recta naar de slager!

Bovenstaande tips over grondwerk ed zijn heel nuttig!

depaardengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:33

Hey!

Je paard wordt jou de baas!! pas op, je moet nu iets doen anders loopt het niet goed af met jullie. Nee niet weglopen als ze je aanvalt! gebruik je stem, niet gillen gewoon een strenge zware stem, je moet haar verassen, je loopt niet weg maar je blijft gewoon zo rustig mogelijk staan!! Hij neemt je gewoon in de maling!! Neem desnoods een longeerzweep, (niet om je paard te slaan, maar om te helpen hem afteschrikken en te laten begrijpen dat hij dat niet mag doen)

Veel succes en hou me op de hoogte!!

bye

x_myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:59

je paard is nu jou de baas, jij moet zorgen dat jij de baas wordt. hij mot weten wie er de baas is. en mijn tip is er iemand bijhalen, bijv: je instruct(eur/rise) en ga samen met hem bekijken wat je het beste kunt doen.
groetjes & sucess!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:26

maar ik kan wel een zweepje pakken maar ze bijt gewoon door en loopt tot vlak voor je en gaat soms steigeren!( uit protest, ze heeft me niet geschopt..)
maar het heeft nu toch geen zin meer, want niemand mag er meer in omdat ze nu iedereen aanvalt, ze is ook de baas over de ezel en het geitje..