Paard plast zodra ze ze mij ziet. natuurlijk of aangeleerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

Paard plast zodra ze ze mij ziet. natuurlijk of aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:35

Sinds een ruim halfjaar plast mijn pony standaard in haar paddock(uitloopstal) of weide zodra ze in de gaten krijgt dat ik naar haar toe kom lopen. Vervolgens komt ze naar me toe(9 van de 10 keer als ik er dan ben haal ik ze ook uit de paddock/wei om wat te gaan doen). Ik kan me voorstellen dat het een praktische aangelegenheid voor haar is, maar tegenwoordig doet ze het soms ook als de pensioneigenaresse hooi komt voeren. Is dit nou door haar zelf aangeleerd gedrag of iets wat uit meer natuurlijke wijze te verklaren is( jaja en voor de slimmerikken.. ook aangeleerd is natuurlijk omdat het een dier is..)

classic_life

Re: Paard plast zodra ze ze mij ziet. natuurlijk of aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:21

een hoop van onze paarden plassen net voordat we ze voeren, want 10 min na het voeren worden ze om de beurt gereden. Ik denk dat het inderdaad een praktische gelegenheid is, even leegmaken voor het werk ;)

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:22

Doet mijn haflinger ook,
zodra ze iemand ziet die ze erg leuk vind en dus enthousiast wordt, gaat ze een klein beetje plassen. Net alsof ze hengstig is.
We zien t maar als een compliment ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:30

is laats een heel topic over geweest,kijk maar even of je hem kan terug vinden,schijnen echt heel veel paarden te doen,die van dus ook.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:31

classic_life schreef:
een hoop van onze paarden plassen net voordat we ze voeren, want 10 min na het voeren worden ze om de beurt gereden. Ik denk dat het inderdaad een praktische gelegenheid is, even leegmaken voor het werk ;)

ehm
over dat 10 minuten na het voeren ;)

ik wou even laten weten dat het niet zo goed voor een pony/paard is om bijna meteen na het eten gereden te worden. :o

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:42

het is beter om ze voor het rijden te voeren dan na. Als je je paard rijdt met een lege maag is de kans vele malen groter op het onstaan van maagzweren

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:22

Mijn pony doet het ook vaak (niet altijd). Als ze ziet dat ik aankom. Dan poept en/of plast ze, en dan komt ze pas uit de wei. Ik heb altijd het idee dat ze het doet omdat ze het makkelijker vind om het in de wei te doen als tijdens het rijden? Heb er eigenlijk ook nooit verder over nagedacht.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:25

classic_life schreef:
het is beter om ze voor het rijden te voeren dan na. Als je je paard rijdt met een lege maag is de kans vele malen groter op het onstaan van maagzweren

Dat klopt ;)
maar het is beter om dan nog wat langer te wachten met rijden, als je je paarden/pony's net gevoerd hebt ;)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:26

classic_life schreef:

Ik heb juist gehoord dat het beter is je paard pas te voeren na het rijden. Krachtvoer dan. Ruwvoer maakt niet uit. Dat mag ook voor het rijden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:28

Heb je het nu over krachtvoer of hooi?

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:45

als je paard een volledige maaltijd gehad heeft ( dus brok/krachtvoer) is het raadzaam om zeker een uur te wachten met rijden ivm vertering van een paard, en nou kun je zeggen "we doen het al jaren zo ". maar het gaat een keer mis.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:08

Horsesandme schreef:
classic_life schreef:

Ik heb juist gehoord dat het beter is je paard pas te voeren na het rijden. Krachtvoer dan. Ruwvoer maakt niet uit. Dat mag ook voor het rijden.

ons voer bestaat uit een heel groot deel luzerne en soort van zeer fijn gehakselt fijn stro (tja hier in oz voeren ze anders dan in NL) ze krijg hier zo'n 13 liter van en een normale hoeveelheid brok. Dus een goede mix van ruw en kracht voer

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 04:34

Die van mij laat elke keer als ik erachter loop een scheet..ALTIJD!!
Wat kan hier de oorzaak van zijn,toeval of stress ofzo? *D

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:58

Mijn merrie gaat als ik met het hoofdstel aan kom lopen eerst altijd poepen. Hahah.
Zal wel fijner zijn met uitrijden voor haar ofzo. Ik maak me er iig niet zo druk om, als ze moet, dan moet ze :+

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:20

Zal onbewust aangeleerd gedrag zijn.. waarom en hoe? sja :) das moeilijk
zoals je jezelf ook iets aan kan leren.. bijv als je wakker word als eerste gaan plassen..
dat ´wen´ je jezelf aan, en nou doe het dan maar een keertje niet :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:32

haha Bouchraahh!
Dat doet de mijne ook. Maakt het uitkrabben achter altijd weer een feest :-)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:41

die van mij gaat poepen als ik zijn hoeven ga uitkrabben, de etterbak haha

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:07

@zodiacje: Leuk is dat,he..
Is altijd het leukste van heel de poetsbeurt :D.
@Stoer: Nou,dat is nog leuker als een scheetje :D.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:24

één van onze paarden doet het structureel op de plek waar we oversteken voor we de duinen ingaan. Handig op zo'n druk punt ^)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:38

geloof niet dat het standaard met rijden te maken heeft, die van mij doet het al voordat hij 1 jaar was, als ik dan naar de wei liep waar hij toen in de opfok stond, deed hij het ook 9 van de 10 keer. hij is pas rond zijn 4e ingereden, heeft het 3 jaar lang gedaan.
Hij doet het nu niet meer sinds hij bij me aan huis staat, ziet me nu heel vaak op een dag. Zie het hem nu totaal niet meer doen.
Wellicht is het een bepaalde ontlading ofzo.
Mijn merrie doet het juist geregeld na het rijden en dan bij voorkeur in de loopstal.

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:23

Het lijkt op een aangeleerd iets omdat je paard er van uit gaat dat er iets gedaan gaat worden..dus het is meer een praktisch iets wat wel vaker voorkomt bij paarden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:40

zijn ook veel springpaarden die, als ze de ring binnenkomen, een hoopje laten vallen. Mss omdat ze weten dat ze dan lichter zijn en beter kunnen springen :P . Ofwel een soort van ontlading idd. Is wel grappig als ik dat hier lees. Mijn ruintje laat altijd scheetjes als ik zijn achterwerk aan het borstelen ben of zijn achterhoeven doe. Moet ik dat als een belediging zien, want het stinkt wel!! Nu, als ik ga eten, doe ik eerst een bezoek aan de wc. Onbewust eigenlijk... mss is het ook zoiets, zo van: eerst alles leegmaken vooraleer terug te vullen...

Mangelarga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:30

Mijn pony, die een paar maanden onder het zadel is, moet elke keer 1 soms wel 2 x plassen tijdens een rit. Zodra hij gras ziet, trekt hij daar erg naar toe en weet ik dat hij moet plassen en dat mag hij ook. Tijdens het plassen fluit ik :D zodat hij ooit ms de link gaat leggen tussen fluiten en plassen. Dan kan ik hem laten plassen voor het rijden :)*

Ben benieuwd of er meer paarden zijn die tijdens elke rit moeten plassen...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:54

Ik heb nog nooit zo hard moeten lachen om een topic :-)

Mijn jonge ruin die heeft af en toe de gewoontje om op z'n hooi te gaan plassen!!

@mangelarga: ik ken iemand die z'n tinker zo heeft leren plassen op commando,soms moet hij eigenlijk niet maar als je dan fluit dan staat hij wel te doen alsof hij staat te plassen maar komt er niets uit :) echt grappig :)