Heel wisselend/druk gedrag aan de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Heel wisselend/druk gedrag aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 23:07

:wave:

Nouja, ik wil toch wel graag even weten of er meer mensen zijn met dit kleine probleempje en of er iets aan te doen valt. :)

Ik verzorg sinds 3 maanden een pony van 20, heel lief karakter, zal nooit bijten/slaan. Kun je in principe alles mee doen. Probleem is alleen, dat als je met haar aan de hand wandelt, ze heel erg onvoorspelbaar is. Het ene moment loopt ze heerlijk mee, lekker rustig tempo, netjes naast je en kijkt ze gewoon rustig rond. Maar ineens kan ze iets zoeken waardoor ze zich helemaal opfokt. Het is echt niet zo dat ze echt schrikt, want ten eerste is ze echt 99% verkeersmak en daarbij: als ze schrikt maakt ze gewoon een klein sprongetje opzij en is het weer over. Het is dus echt dat ze zichzelf om sommige dingen enorm loopt op te fokken, zoals blaffende stalhonden (die ze dus echt al jaren kent) of paarden in de wei waar je langsloopt (logischer, omdat die ook gingen meerennen en hinniken).

Nu is het een pony van 1.48 en heb ik er op zich niet zo'n probleem mee als ze af en toe eventjes wat dribbelt, maar bij haar is het soms wel heel extreem. Op dat moment ziet ze je niet meer, heeft ze alleen nog oog voor het 'enge/spannende' iets. Staart omhoog, neusgaten wijd. Eerst staat ze stil, helemaal gespannen ernaar te kijken, daarna springt ze ineens weg, meestal in draf. Met moeite heb ik haar, toen we aan het wandelen waren langs de weg (eerste keer, wist niet dat ze dat zou doen, juist omdat ze meestal zo braaf is), bij me kunnen houden. Want ik had een hoofdstelletje ingedaan. Maar omdat ze dan echt geen oog meer voor me heeft, let ze echt niet op waar ik sta. Dus of ze springt bovenop me, of ze probeert gewoon de richting op te draven waar ze heen wil. Soms komt er na het stilstaan zelfs ineens een ongecontroleerde maaiende beweging met een of beide voorhoeven. :oo

In haar karakter is ze eigenlijk helemaal niet zo dominant, maar op dit soort momenten heb ik toch wel het idee dat ze haar plaats helemaal niet wil kennen. Ze negeert je totaal en dramt door. Ze blijft ook opgefokt dribbelen, als je haar dan zover hebt dat ze wel doorloopt. En het is geen opgekropte energie, want als je haar dribbelend naar de paddock brengt en haar loslaat, gaat ze rollen en is ze helemaal rustig. Dan gaat ze echt niet rennen/bokken, komt die opgefoktheid er helemaal niet uit en is ie ook gewoon echt verdwenen.

Nu gebeurde het dus langs de weg voor het eerst, ben sindsdien niet meer buiten het erf gaan wandelen. Meestal is ze op het erf zelf heel braaf, toch minder spannende dingen en bekend terrein. Alleen laatst dus weer die hondjes, waar ze zich helemaal over opfokte. Toen had ik alleen een halster en dan kan ik zeggen dat ook een pony van 1.48 die zich groot en sterk maakt niet meer zo makkelijk bij je te houden is. :=

Mijn vraag: zit dit in het karakter? Is dit toch echt dominantie of gewoon haar plaats niet weten ten opzichte van mij? Of kan dit altijd wel gebeuren met ieder paard en moet ik gewoon hopen dat het zo min mogelijk gebeurd?

Ik heb zelf het idee dat misschien wat grondwerk en oefeningen wel kunnen helpen, echt de basis. Meelopen, stoppen als ik stop met lopen en achteruit op commando? Misschien leert ze dan dat ze me echt niet mag negeren buiten of bovenop me kan springen. :n

Nouja, ik hoor heel graag jullie mening hierover, als je nog iets wilt weten, vraag 't gerust. Ik vind heel graag een oplossing, want als ze zo onberekenbaar kan worden ineens, durf ik niet meer lekker van het terrein af te wandelen. Vind ik heel jammer, want met een oude pony en lekker weer kan dat juist zo heerlijk zijn. Zeker omdat ze ook eigenlijk wel verkeersmak is en ze het zelf ook lekker vindt. :)

Alvast bedankt!

--
Eventjes nog een toevoeging: moet toegeven dat ze met wandelen wel met haar hoofd voor mij loopt, ik loop zegmaar naast haar schouder. Moet ze eigenlijk met haar hoofd ter hoogte van mij blijven, of kan dit ook gewoon? :)

Appelflapje

Re: Heel wisselend/druk gedrag aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 23:20

Niemand die dit herkent of een idee heeft wat eraan te doen is? :)

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:34

Ik herken er wel wat in, oudere merries kunnen toch snel een tikkeltje dominanter zijn.
Ik weet niet hoe veel ze in handen is en wat er jij er allemaal mee doet en mee is gedaan? Want ook al is ze 20 jaar, dat bekent natuurlijk niet dat je haar na een periode waarin ze weinig heeft gedaan/gezien zomaar kan verwachten dat ze braaf, lief en rustig is ;)
Het grondwerk wat je aangeeft lijkt me goed om te doen. (In je springen is natuurlijk not-done) Ben je er zelf mee bekend of heb je iemand die jou daarbij kan helpen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:09

Ze is altijd in de hand geweest, sinds haar 3e. :j Staat gewoon op stal en een paar uurtjes per dag buiten. Altijd gereden, gepoetst, gelongeerd etc. Gewoon een beetje alles wat je met een pony doet. ;)

Met grondwerk ben ik helemaal niet bekend en zou ook niemand weten die kan helpen. Ik vroeg me ook af wat ik dan precies zou moeten oefenen en hoe dat aan te pakken. :j

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:51

Omdat het je verzorgpony is zou ik het een keer met de eigenaar over hebben. Het is vaak een kwestie van consequent zijn naar je paard toe. Je geeft allemaal dingen aan (zoals dat ze voor je uit loopt) waarvan je al denkt van ze neemt een loopje met je, nu alleen nog de manier vinden om aan je paard duidelijk te maken dat dit niet kan. Waarschijnlijk vertrouwd ze je meer als jij de leiding neemt en gaat ze ook minder zoeken naar "enge dingen".

Verder kom ik niet uit de buurt van utrecht, maar zag op bokt een berichtje van padany (zoekfunctie), misschien dat zij jou kan helpen?

ps. je maakt trouwens prachtige foto's!!!!

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:22

Hé, ik woon ook in Utrecht, ook een merrie alleen dan iets ouder dan 20. :D

Maarja even ontopic: heeft de eigenaar ook last hiervan? Dat ze wegspringt tijdens het wandelen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:29

Dat weet ik eigenlijk niet eens. := Heb wel eens gehoord dat ze soms wat vervelend is op buitenrit, dat ze ook echt loopt te irriteren. :j

Eigenaresse is ook wel wat duidelijker tegen haar. Ze heeft haar al 17 jaar en is heel streng. Een pas naar voren is drie passen achteruit. Dat principe. ;)

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:33

Tussen 17 jaar en 3 maanden zit ook wel een groot verschil. Misschien wil ze je gewoon even uitproberen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:34

Zou ook kunnen, maar hoe moet ik dan optreden zodat ze merkt dat dit niet gaat lukken? :)

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:48

Ik heb eigenlijk geen idee, ik heb nog nooit gewandeld met een van mijn verzorgpony's eigenlijk. :+
Alleen met mijn mini-shet maar dat vind ik anders. :P

En als je vraagt of de volgende keer de eigenaar mee gaat?

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:05

Ik herken je verhaal helemaal..
Ik heb zelf een merrie (haflinger) van 9 jaar, en zij vertoont precies hetzelfde gedrag; Niet doorlopen als we het erf afgaan, zwaaien met het hoofd en piepende geluidjes maken, de andere kant op kijken waardoor ze op je hakken loopt de hele tijd, en inderdaad de hele weg op dribbel-stand...

Ik wist ook nooit echt wat ik er mee moest, vooral omdat het bij haar net zoals bij jou paardje zo onvoorspelbaar is. De ene keer is ze de rust zelve, maar dit is meestal als ze al flink aan het werk is geweest, en de andere dag is het weer erger..
een beetje dribbelen is niet erg, maar ik kan haar niet houden als ze het op dr heupen krijgt :(:)

Heeft je verzorgpaardje het ook in het bijzijn van andere paarden? En doet ze het ook als je erop zit?

Ik heb zelf tot nu toe nog niet echt een oplossing gevonden voor het gedrag, al vermoed ik wel dat het echt een dominantie-probleem is, en dat ze gewoon veel meer respect voor mij moet krijgen..

Wat ik je zou adviseren is veel buiten te oefenen, (misschien met de eigenaar erbij) maar wel zorgen dat je altijd een hoofdstel o.i.d om hebt zodat je haar wel onder controle kunt houden mocht ze er vandoor gaan. Veiligheid van beide staat altijd voorop.. Het zit misschien ook wel een beetje in het karakter van het paard, dus wat bij mij wel helpt is gewoon een manier te zoeken om ermee om te gaan; Dus altijd veilig houden (hoofdstel om), en zelf rustig blijven.

ik hou het topic ook even in de gaten :) in ieder geval veel succes!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:34

Nouja, de andere verzorgster (die is 20 en een stuk groter en sterker dan ik) en de eigenaresse (30) wandelen nooit buiten met haar, dus ik weet niet of het normaal is. Ben ook nog niet naar buiten geweest met andere paarden, maar als ik aan een halstertje loop op het erf en een andere pony loopt er ook, dan wil ze alleen nog maar achter hem aan en negeert ze me ook. :=
Als ik erop zit is het veel minder erg, want na een flinke schop houdt ze wel op. ( :o ) Dan loopt ze wel weer gewoon ergens langs. :j

Met hoofdstel helpt eigenlijk ook weinig en ik durf inderdaad niet meer zo goed alleen te gaan oefenen met haar. Met eigenaresse is inderdaad wel een idee, dan kan ze laten zien wat zij eraan zou doen op dat moment.

Vind het heel jammer, want volgens mij vindt ze het hartstikke lekker. Op de momenten dat ze rustig is, loopt ze gewoon lekker en kijkt ze wat om zich heen. :)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:36

Grondoefeningen zijn hier wel heel nuttig. Kun je b.v. vinden in boeken van Linda Tellington-Jones, ook "Natuurlijk paardrijden" van Klaus Hempfling. Het grappige van die oefeningen is, dat het lijkt of paarden die boeken ook gelezen hebben.
Wat heel belangrijk is, is dat jij meer voorop gaat lopen. Niet ter hoogte van de schouder, maar van de neus. Dat is de dominante positie. Ga er eerst maar voor staan, met je gezicht naar de pony toe. Hand omhoog, impulsieve stap - dat betekent stop. Hand omlaag, uitnodigend gebaar - betekent lopen. Jij loopt dan dus achteruit. Dat doe je een paar keer. Zorg ervoor dat de pony op jou let. Dan draai je je om, zelfde richting als de pony, ter hoogte van de neus dus of nog iets meer daar voor. Zelfde oefeningen - stap, stop, stap, stop.
Die oefeningen heb ik veel gedaan toen wij onze pony net hadden, ook met andere paarden op de boerderij waar wij stonden. Paar maanden geleden ook met een pony op de boerderij waar we nu staan. Die pony had geen ontzag voor de eigenaars. Daarna ging het een stuk beter.

Blijft toch dat het met sommige paarden beter gaat dan met anderen. Als mijn paard er 's winters niet veel uit komt, is wandelen echt geen pretje. Als hij de kans krijgt, springt hij met 4 benen in de lucht, zelfs met hoofdstel in en zweepje voor zijn neus. (dat helpt om de aandacht bij mij te houden) Komt hij er weer geregeld uit, dan kan ik rustig een stukje met hem gaan lopen. Maar echt een lang eind wandelen is nog steeds geen geweldig idee. Zodra ik er op zit, is er niets meer aan de hand. Met onze pony heb ik destijds hele einden gewandeld, die vond dat prima.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:39

vanmeekeren schreef:
Grondoefeningen zijn hier wel heel nuttig. Kun je b.v. vinden in boeken van Linda Tellington-Jones, ook "Natuurlijk paardrijden" van Klaus Hempfling. Het grappige van die oefeningen is, dat het lijkt of paarden die boeken ook gelezen hebben.
Wat heel belangrijk is, is dat jij meer voorop gaat lopen. Niet ter hoogte van de schouder, maar van de neus. Dat is de dominante positie. Ga er eerst maar voor staan, met je gezicht naar de pony toe. Hand omhoog, impulsieve stap - dat betekent stop. Hand omlaag, uitnodigend gebaar - betekent lopen. Jij loopt dan dus achteruit. Dat doe je een paar keer. Zorg ervoor dat de pony op jou let. Dan draai je je om, zelfde richting als de pony, ter hoogte van de neus dus of nog iets meer daar voor. Zelfde oefeningen - stap, stop, stap, stop.
Die oefeningen heb ik veel gedaan toen wij onze pony net hadden, ook met andere paarden op de boerderij waar wij stonden. Paar maanden geleden ook met een pony op de boerderij waar we nu staan. Die pony had geen ontzag voor de eigenaars. Daarna ging het een stuk beter.

Dankjewel. :) Ik heb alleen heel erg het idee dat ze het alleen begrijpt als we het oefenen op het erf. Ik heb dit namelijk al wel een paar keer gedaan, maar de eerste keer gaat het heel slecht. Als ze dan doorheeft wat ik aan het oefenen ben, gaat het heel goed. Maar als ze buiten eenmaal iets ziet, dan is ze echt niet meer bezig met die 'oefening', denk ik. :\ Of helpt het toch wel degelijk als je het gewoon heel vaak doet en haar aanleert dat je voor haar loopt? :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:44

nou het is of ik t geschreven heb toen ik mijn haf nog maar kort verzorgde,die gedroeg zich vaak ook zo opgefokt,precies hoe jij het zegt :j

wat bij mij heel erg heeft geholpen is inderdaad grondwerk,ik deed aan freestyle en grondwerkoefeningen,ik heb de eerste keer iemand gezocht die me een les wou geven en ben het daarna zelf blijven herhalen :j

en je gelooft het nooit:
ze loopt nu als een mak schaap naast me als we naar buiten gaan ;)
heel ontspannen met haar hoofd laag...ze wil zich soms nog wel opfokken maar ik blijf tegenwoordig altyd rustig en dat heeft een goede uitwerking op haar!

als ze zich eerder opfokte zag ze mij ook niet meer en sprong ze soms ook haast in mijn nek :+ dat gedrag mag abslouut niet en dan kan ze dus echt een lel krijgen van mij!!
het was bij mij overigens een dominantie-probleem en de merrie heeft mij nu geaccepteerd als leider!

wat ik je dus wil adviseren is:
- ga grondwerk doen!
- toch veel wandelen en als zij zich dan opfokt probeer(als dat mogelijk is) zelf heel kalm te blijven en gewoon doorlopen alsof er niks aan de hand is ;) dan gaat dit gedrag als het goed is vanzelf over :)

heel veel succes!!

Feija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:05

Als ik jou was zou ik het er even met de eigenaar overlegger, daar heb je iets meer aan denk ik ;)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:12

Gewoon stug door gaan met oefenen. Buiten zul je wat duidelijker haar aandacht moeten vragen,omdat er zoveel andere interessante dingen te zien zijn. Ook zul je er zelf meer bij moeten zijn met je aandacht. Wij zijn vaak ook niet gewend om onze aandacht te hebben bij alleen maar lopen, maar denken ondertussen aan van alles en nog wat. Dat moet je dan dus niet doen.