Moet ik haar weg doen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Moet ik haar weg doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:11

Ik zit de laatste tijd een beetje in een dipje.
Ik ben in bezit van een hele leuke haflingermerrie, alleen heeft mijn moeder (waar wij haar eigenlijk voor hebben gekocht) absoluut geen klik met haar.
Ook wil ik eigenlijk de wedstrijden in, en ik heb het gevoel dat zei zich daar niet goed ik kan vinden.
Ik ben wel helemaal weg van haar vandaar dat ik mijn keuze niet goed kan maken. |(

Wat vinden jullie?

Sim

Re: Moet ik haar weg doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:26

Zet alle voors en tegens naast elkaar. Bedenk goed wat je zelf wilt (en wat je moeder eventueel wil) en maak dan je keuze. Dat kunnen wij niet voor je doen.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:30

Nee dat snap ik maar het is toch wel fijn om te weten wat anderen in die situatie zou doen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:34

Ik pas me altijd aan, aan het paard. Dus als iets niet kan (ik had bv zelf wel interesse in endurance, maar dat is voor mijn paard lichamelijk geen optie), dan pas ik me daar aan aan. Het belangrijkste is dat mijn paard ook plezier heeft in wat hij doet met mij. Endurance zou hij overigens prachtig vinden, maar fysiek is er iets waardoor me dat afgeraden is door mijn DA. Nou, dan niet en dan zijn er nog tig andere zaken die ik ook leuk vind om te doen met hem.

Maar goed, jij zit nog met je moeder en ik weet niet hoe zij hierin staat.....

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:40

Zei zit er weer mee dat ze haar niet weg wilt doen omdat ik wel goed met haar overweg kan. Dus het is voor ons allebei moeilijk de keuze te maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:44

Wat is de reden dat er geen klik met je moeder en het paard is dan?

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:46

Ze is best pittig, en me moeder is beginnende ruiter.
Tevens kan ze af en toe sterk zijn.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:51

Hoi , ik vind het raar dat je overweegt om je paardje weg te doen, het is toch geen ding die je even omruilt?
Mischien kom ik wat bot over, maar ik kan me niet voorstellen dat je je paardje zomaar kan verkopen!
Ik moet er niet aan denken!!
groetjes van bren!

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:54

brennie75 schreef:
Hoi , ik vind het raar dat je overweegt om je paardje weg te doen, het is toch geen ding die je even omruilt?
Mischien kom ik wat bot over, maar ik kan me niet voorstellen dat je je paardje zomaar kan verkopen!
groetjes van bren!

Nee idd, waarom denk je anders dat ik om advies vraag hier? :(
Ik vind dit ook moeilijk genoeg hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:55

Tja misschien is het dan beter om eens wat rond te gaan kijken voor een paard waar je moeder zich wel veilig op voelt en jij je ook prettig bij voelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:01

En als je moeder nou goed begeleid wordt d.m.v. les?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:06

Mag ik vragen hoelang jullie de haflinger al hebben? Want als jullie hem nog niet zo lang hebben waarom hebben jullie hem gekocht als er geen klik is?

Overigens wat ik zou doen is dat je moeder les neemt en eventueel zou jij haar ook kunnen helpen door haar eerst aan de longe te laten rijden oid. Probeer er het beste van te maken! En ik denk dat je moeder best begrip hebt om hem niet te verkopen als jij er wel gewoon een klik mee hebt, toch ?

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:09

Hij is dus voor je moeder.
Dus het lijkt mij dat als zij er geen klik mee heeft en dat het paard te pittig is, lijkt het met vrij logisch dat je het dan verkoopt en op zoek gaat naar iets anders.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:13

Je hoeft niet boos te worden!! :n ik reageer gewoon op jou , daar is een forum voor en niet iedereen zal je antwoord geven die jij wilt horen!
sorry als ik je beledigt hebt, maar het is een vrije mening hoor! >;)
groetjes en succes ermee! ;)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:15

Hmm moeilijk :) . aan de ene kant, het is je moeder haar paard en zij moet er het meeste mee doen dus is het best wel heel erg handig dat zij haar paard ook kan houden :+ .
maar aan de andere kant, als jij er wel een klik mee hebt, waarom niet? dan kan jij haar toch lekker helpen?

moeilijk! :\

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:16

je moet voor jezelf de volgende dingen overwegen.

het is jullie hobby, dus je moet er plezier in hebben. kunnen mensen wel zeggen, je doet niet zomaar je paard weg.. misschien wordt je wel niet blij met het paard omdat jij andere doelen hebt en je moeder er geen klik bij. je kan je aanpassen aan je paard, maar uiteindelijk werkt dat ook niet.

bedenk goed voor jezelf wat je wilt. je moeder moet bedenken wat zei wil. jij het wel een klik met dit paard. en haflingers kunnen ook best wedstrijd rijden. maar dat is allemaal aan je zelf.

mijn vraag ook, hoe lang hebben jullie het paard? ik zou zeggen denk er goed over na. en zorg dat of dit paard in jullie straatje gaat passen. of denk na over een ander paard. die wel perfect is.

het is niet zielig je paard te verkopen.. het kan maar zo zijn dat hij/zij ergens anders ook heel gelukkig wordt.

wil je moeder het paard kwijt? en wat wil jij het liefste. je moet niet het om je moeder laten en visa versa

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 18:25

Wij hebben haar nu zo'n half jaar.
En tja iedereen maakt fouten, dus ook bij de aankoop van een paard.
Een paard kan altijd braaf zijn als je er naar gaat kijken maar achteraf toch te sterk zijn.

Ik weet best dat haflingers ook zeker goed in de sport kunnen lopen.
Alleen heb ik het gevoel dat ik haar daar geen plezier mee doe.
En om haar dan als nog te gaan starten vind ik niet eerlijk tegen over het paard.

Ik ga zometeen eens goed met m'n ma overleggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:27

goed bezig zo.. indd iedereen maakt fouten en elk paard is overal weer anders.

goed dat je er over nadenkt.. misschien is er wel iemand die heel graag met haar buitenrijd.. dan kun je haar beter verkopen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:08

Toen je een poosje geleden een veulen met een rijpaard wilde fokken, wilde je al een groter paard. Toen heb je haar ook al op marktplaats gehad. Nu moet ze misschien weer weg. Ik zou haar dan ook weg doen. Elke keer dat je hier over twijfeld, neem je onbewust al een soort van afscheid en een paard merkt dat. Bovendien kun jij dan gewoon je rijpaard kopen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:15

brennie75 schreef:
groetjes van bren!

zinloos,deze reactie...
als mensen hun paarden niet zouden verkopen,zou jij ook geen paard hebben gehad,denk daar eens over na.

wat betreft ts: ik begrijp dat het een heel moeilijke keuze is!
alleen begrijp ik ff 1 ding niet zo goed,jij wil graag wedstrijden rijden maar je denkt dat je paard daar niet zo geschikt voor zou zijn?(heb ik t zo goed begrepen?)
wel,als je dan de voors en tegens wat je hier in t topic plaatst tegen elkaar houd,dan zie ik meer tegens om het paard aan te houden.
er zijn zoveel andere paarden die wel kunnen klikken met zowel jou als je moeder en die ook leuk op wedstrijd zouden kunnen.
en waarschijnlijk zou er voor je huidige paard wel iemand zijn die alles leuk vind wat je huidige paard ook leuk vind.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:43

Ik vind de reactie niet zinloos, tuurlijk verkopen mensen hun paarden, maar wat ik meer bedoel is dat mensen een paardje kopen heel inpulsief, het is ineens niet wat ze zoeken of willen ineens de sport in, ik vind gewoon je koopt je dier wel overwogen en niet met het idee om hem later weer te verkopen!
Maar ik zou in dit geval je paardje maar verkopen , aan iemand die er wel een leuke klik mee heeft , want dat verdient ieder dier!
Je hebt er een paar zag ik op je profiel.
groetjes, en hopelijk vind je een goed baasje voor hem! ;)

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:10

brennie: als je dit goed leest heeft ts het paard niet impulsief gekocht en was het eigenlijk voor haar moeder bedoeld. dan kan ts toch de sport in willen? Nu blijkt het dier niets voor haar moeder te zijn! Lijkt me logisch dat ze dus hier over nadenkt!
Beetje vreemd dat je zo oordeelt.

TS: ik zou goed overleggen met je moeder. Van beide de wensen opschrijven en de voor-en nadelen. Dan hebben jullie alles op een rijtje. Overleg ook goed wat jullie eventueel dan voor paard zouden willen. Wil jij een sportpaard? Dan moet je ook een braaf paard hebben, aangezien je moeder beginnend ruiter is.

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 10:42

kijk aan zulke reacties heb ik wat.
Ik heb het wel met me moeder over gehad en er zijn indd meer tegens om haar hier te houden.
Zowel voor haar als voor mij en me moeder.
We zijn er nu allebij hard over na aan het denken, wat zeker niet makkelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:25

en overweeg anders een paard eerst te leasen (met optie tot koop) voor je het koopt, er zijn meerdere stallen waar dat mogelijk is. Het kost misschien wel wat meer, maar dan heb je een soort van proefperiode waarin je beide kunt ontdekken of dit voor jullie wel het geschikte paard is. In een paar keer proefrijden is dat veel moeilijker. Een paard is anders gereden, komt in andere omgeving en dat kan veel invloed hebben op het gedrag van een paard. Ook heb je misschien wat kleine aanmerkingen op gedrag of het rijden wat je denkt wel op te kunnen lossen (evt. met behulp van les) maar dat kan achteraf ook tegenvallen.

Succes met jullie keuze

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:46

Ik zou proberen om er een goede instructie bij te zoeken. Haflingers KUNNEN moeilijke paarden zijn omdat ze van een écht karakter hebben. Ik heb de mijn=e sinds februari. Gaat allemaal super en merk ook dat er in mijn geval wel een klik is. Maar met rijden is het anders geweest (ja in zo korte tijd kan ik dat al zeggen). Sinds dat ik les heb, merk ik wel hoe ik haar het beste kan rijden dat ze toch weet wat ik bedoel en er plezier in heeft.

Succes met je beslissing, het is idd erg lastig, ik ken het!