hoeven uitkrab probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalalademi

hoeven uitkrab probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:54

als ik iedere vrijdag ga paardrijden [op een manege paard]
doe ik natuurlijk ook de hoeven van het paard uitkrabben..
maar, als ik eenmaal zijn poot vast heb dan duwt ie hem weg.
ik hem al eens geprobeerd om beter te gaan staan en steviger vast te pakken, maar nog duwt ie zijn poot dan toch door.
dit is niet altijd het geval, soms lukt het wel, 1 poot ofzo.

dus, hebben jullie misschien wat tips voor me? zodat het morgen beter lukt?
:evaw:

Wiesje

Re: hoeven uitkrab probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:58

ik zou als ik jou was gewoon even hulp vragen aan degene die op stal rond hoort te lopen om jullie te begeleiden bij het verzorgen van je manegepaard! Niet zelf met foefje bij zo'n dier lopen klooien. Volgende week weet hij toch niet meer wat en hoe.

En een paard heeft trouwens benen he!

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:05

ja, ik bedoel ook meer de hopef zegmaar XDD
er loopt niemand echt specifiek rond om ons te helpen.
half 8 start de les en daarvoor moet je het zelf gespoetst op gezadeld en hoofdstel om gedaan hebben..

me moeder helpt me meestal ook wel eens, ze heeft vroeger heeel lang paard gereden..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:09

Jaa, tis juist daardoor dat dat paardje zijn voet niet meer geeft hé..
Hij ziet elke dag zoveel mensen die op hem rijden & die zijn voetjes willen uitkrabben (maar niet precies weten hoe het moet) dat hij het uiteindelijk niet meer snapt denk ik..
Ik zou idd ook uitleg vragen aan iemand die daar rondloopt. Al is het maar 1x dat je het de volgende keer lukt ^^

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:12

dat zou best kunnen, maar dát is het probleem er lóopt niemand rond.
ja vaders enzo die hun kinderen soms helpen ofzo.

voor de rest niemand.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:20

Dan vraag je bij aankomst even of iemand je wil helpen omdat je het graag goed wil doen. dat is echt niet zo moeilijk! Vragende mensen kunnen geholpen worden!

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:50

jaja, tuurlijk.
maar het paard waar ik op rijd word niet elke dag gereden, als ik het goed heb 2 a 3 x in de week.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:59

je moet er iemand bijhalen die weet hoe het goed moet. want dat paard weet maar al te goed wat te doen om z'n voeten niet te geven

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:12

Idd, ze zijn slimmer dan sommigen soms denken ^^

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:15

Kan je niet iemand uit je les vragen die het wel met dit paard kan of een van de ouders.
Als je iemand hebt die het wel kan dan kan die het jou ook leren.

Zo heb ik het ook iemand bij mij uit de les geleerd met een paard wat lastig is qua hoeven. Gewoon een keer voor doen en een keer samen. Vaak moet je net even weten hoe het goed aan te pakken en waarschijnlijk voelt het paard jou onzekerheid.

Mystichorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:38

Hoi Lalalademi, staat dit paard niet toevallig in een dorpje vlakbij Eindhoven. Het zou stomtoeval zijn. Maar toen ik nog op de manege reed. Reed ik ook op een paard dat op een gegeven moment zijn voeten niet meer wou geven. Misschien is dit wel hetzelfde paard.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:47

Er zijn wel meer paarden die geen voetje willen geven. Ik had gisteravond ook problemen ik wilde zijn voorhoef uitkrabben maar hij bleef gewoon pertinent op die voet staan. Ben gewoon net zolang blijven vragen tot het ging vervelen, uiteindelijk wel gewoon gekregen.

Wat trouwens ook wel kan is dat je zijn been te erg omhoog of opzij trekt dat is niet fijn voor het paard. en bovendien komt het paard dan soms wat raar te staan. Denk eigenlijk dat dit het is omdat je aangeeft dat hij hem wel geeft maar als je hem vast hebt trekt/duwt hij zijn been weer los. Sommige paarden zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Bij de een kan je (bij wijze van spreken) het been tot schouderhoogte optillen de ander wil hem echt niet hoger dan dat hij hem geeft.

Mijn advies is ook vraag het even, als het een keer goed voor is gedaan kan je het de volgende keer gewoon zelf.

lalalademi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:11

liedje89 schreef:
Er zijn wel meer paarden die geen voetje willen geven. Ik had gisteravond ook problemen ik wilde zijn voorhoef uitkrabben maar hij bleef gewoon pertinent op die voet staan. Ben gewoon net zolang blijven vragen tot het ging vervelen, uiteindelijk wel gewoon gekregen.

Wat trouwens ook wel kan is dat je zijn been te erg omhoog of opzij trekt dat is niet fijn voor het paard. en bovendien komt het paard dan soms wat raar te staan. Denk eigenlijk dat dit het is omdat je aangeeft dat hij hem wel geeft maar als je hem vast hebt trekt/duwt hij zijn been weer los. Sommige paarden zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Bij de een kan je (bij wijze van spreken) het been tot schouderhoogte optillen de ander wil hem echt niet hoger dan dat hij hem geeft.

Mijn advies is ook vraag het even, als het een keer goed voor is gedaan kan je het de volgende keer gewoon zelf.

nu je het zegt zou het bets kunnen dat ik hem te veel optrek.

ik rij niet in de buurt van eindhoven maar in zuidlimburg ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:43

Verplaatst van VSW naar OPG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:41

Jeetje zeg, BENEN EN HOEVEN, sorry:P maar ik kan er niet tegen als iemand poten zegt, omdat ik het andere zo gewend ben en poten hoort gewoon niet:D

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:56

waar in zuidlimburg rij je?

_pascalle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:36

Gewoon vragen of iemand je wilt helpen, dan kunnen jullie het samen doen. Vooral niet bang zijn en laten zien wat je wilt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:47

En als er echt niemand rondloopt gewoon doodleuk verder opzadelen en hoevenkrabber meenemen de les in en de instructrice dan maar vragen.. Zeer breed glimlachend zeggen dat er niemand was die het je kon voordoen en dat de hij/zei (je instructuer) het wel zal weten. Kan je moeilijk geweigerd worden en geef je gelijk een goede hint dat ze mensen daar moeten laten rondlopen voor de lesklanten met minder ervaring, vind het namelijk belachelijk dat er zo weinig begeleiding is. Jij probeert het nog goed te doen maar er zullen ook mensen zijn die een paard een klap geven als die zijn hoef niet wil laten krabben (terwijl ze het zelf niet goed vragen/uitvoeren), en geen haan die er naar kraait!

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:52

Toen wij onze pony net hadden, wilde ze ook haar hoeven niet geven. Gaandeweg hebben we haar vertrouwen gewonnen. Paarden zijn vluchtdieren en een hoef geven betekent dat ze op dat moment niet kunnen vluchten. Daar hebben ze dus vertrouwen voor nodig. Een rustig plekje zonder veel afleiding kan helpen om de aandacht op jou te richten. Begin eerst met lekker poetsen en dan de hoef die het gemakkelijkst gaat. Na elke hoef die je paard wel geeft, uitgebreid belonen met lieve woorden, klopje op de hals, knuffel en iets lekkers stimuleert dat vertrouwen. Gaandeweg kun je dat uitbreiden.