Paard hangt zich op tijdens poetsen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Paard hangt zich op tijdens poetsen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:13

* Staat dit hier goed ?

Hoi Bokkers,

ik heb sinds kort een eigen pony maar als ik even wegloop om
haar zadel te pakken dan is het hek alweer kapot :? :\ >;)
of het halster(touw) gebroken .
Het is heel vervelend en je moet als je alleen ben echt tien
keer nadenken ''heb ik wel alles ?''
Heeft iemand misschien het zelfde probleem of heeft iemand tips ?

X Ivanka

StillAngel

Re: Paard hangt zich op tijdens poetsen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:13

Als ie zichzelf 'ophangt' heb je het halster te lang gelaten, korter doen dus en met een goede speciale paardenknoop.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:15

Pak/koop een koeienhalster (kosten 5 euro) En een dik touw.. en zet m vast en laat maar hangen..
wel kort vastzeten dattie niet van de benen kan gaan!!

en ga vanaf een hoekje (dat ie je niet ziet) toekijken.. of het goed gaat...

als dit géén angst is of iets anders... afleren die hap!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:16

StillAngel schreef:
Als ie zichzelf 'ophangt' heb je het halster te lang gelaten, korter doen dus en met een goede speciale paardenknoop.

Maar met die paardenknoop kan alleen ik haar los maken maar dat kan niet als ik het zadel aan het pakken ben en wat bedoel je met het halster korter doen :?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:16

misschien verstandig om je paard niet vast te zetten en erbij weg te lopen?

dus: of je paard aan de hand meenemen naar de zadelkamer,
of je paard los ergens neerzetten(boks of paddock)
of eerst je spullen naar de poetsplaats brengen...

oke, het is niet leuk dat hij het doet, maar moet je eisen van je paard dat hij stil blijft staan als je wegloopt?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:18

Jolliegirl schreef:
Pak/koop een koeienhalster (kosten 5 euro) En een dik touw.. en zet m vast en laat maar hangen..
wel kort vastzeten dattie niet van de benen kan gaan!!

en ga vanaf een hoekje (dat ie je niet ziet) toekijken.. of het goed gaat...

als dit géén angst is of iets anders... afleren die hap!

Ik weet niet of hetr angst is ze heeft bij de vorige eigenaaresse nooit vast gestaan dus ik weet het niet :\
maar als je haar maar laat hangen schiet die onderste rong van het halster kapot :S

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:19

siskeh schreef:

dus: of je paard aan de hand meenemen naar de zadelkamer,
of je paard los ergens neerzetten(boks of paddock)
of eerst je spullen naar de poetsplaats brengen...

oke, het is niet leuk dat hij het doet, maar moet je eisen van je paard dat hij stil blijft staan als je wegloopt?

We laten haar als er niemand anders is ook gewoon los staan met een beetje hooi :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:19

Mijn paard moet fatsoenlijk blijven staan als ik weg ben ja... dr kan altijd iets gebeuren ergens waardoor ik effe moet weglopen..
dit heeft hij direct geleerd met koeienhalster, hij is 1x gaan hangen... en daarna nooit meer....

daarom zeg ik.. koeienhalster kopen.. die zijn van volledig strotouw gemaakt en niet te breken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:20

siskeh schreef:

ja, ik vind dat je dat wel mag eisen... dat hoort bij de basis gehoorzaamheid. (als het geen angst is). Paard los laten staan vind ik geen oplossing, dat lijkt me onveilig als hij weg loopt

Gaan hangen is natuurlijk ook niet fijn, misschien dat zo'n koeienhalster/halsband helpt, maar kijk uit dat hij zich dan niet blesseerd..
ik denk dat je met veel geduld vertrouwen moet opbouwen. steeds een stukje verder weg lopen, en wat langer wegblijven.

en als je erbij staat als hij gaat hangen dan kan je streng optreden.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:23

ik zou heel erg oppassen met je paard heel kort vastzetten en koeienbanden etc. mijn eerste paard heeft zo haar atlaswervel beschadigd en daar helaas veel last van gekregen op latere leeftijd.... Die merrie heb ik daarna vastgezet aan 2 kanten, dus aan de zijkant van haar halster en dan tussen een muur en een staldeur. Als je die mogelijkheid niet hebt, dan tussen 2 palen etc. zodat de druk niet op een punt komt te staan.

Veel succes ermee !
Laatst bijgewerkt door Zabbie op 08-04-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:23

Jolliegirl schreef:
Mijn paard moet fatsoenlijk blijven staan als ik weg ben ja... dr kan altijd iets gebeuren ergens waardoor ik effe moet weglopen..
dit heeft hij direct geleerd met koeienhalster, hij is 1x gaan hangen... en daarna nooit meer....

daarom zeg ik.. koeienhalster kopen.. die zijn van volledig strotouw gemaakt en niet te breken

Heb je misschien een foto van een koeien halser ofzoiets ??
Ik heb namelijk heen idee hoe dat werkt etc...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:26

?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 18-02-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:27

naja, ik vind niet dat je dat mag eisen van je paard, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen als hij dat kan(of kan leren), maar in sommige gevallen is het gewoon niet te leren...

en in mijn geval heb ik alles zo in elkaar zitten dat ik ze altijd wel ergens kan parkeren....

maar ik denk ook dat je hem aan een steviger hek moet zetten, want stel je nu voor dat hij er met hek en al aan de kletter gaat...
heb ik een keer gezien, en geloof me, geen prettig gezicht...hele richel eraan, paard met wondjes, maar gelukkig er wel goed vanafgekomen...
Laatst bijgewerkt door siskeh op 08-04-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:27

Kan van mini naar full versteld worden..
Afbeelding

Afbeelding

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:57

Lollig, ik gebruik zo'n halster al jaren en heb nooit geweten dat het een koeienhalster is. Maar is inderdaad een erg stevig ding, ik werk er graag mee.

Wat betreft het vastzetten van je paardje, Ivanka, zou ik zeggen loop eens weg en ga ergens om een hoekje staan. Kijk eens wat ze nu precies doet, wat de aanleiding is voor het hangen. Ze doet het dus niet als je erbij bent?

Verder inderdaad het touw niet te lang als je haar vast hebt staan. Veel mensen vinden dat leuk voor het paard, want dan heeft het wat bewegingsruimte en kan hij lekker kijken. Die fout heb ik ook gemaakt vroeger en toen ging het paardje even snuffelen op de grond. Toen ze haar hoofd weer omhoog deed, bleef het touw achter haar nek zitten en zat ze dus vast. Blinde paniek natuurlijk, ze was pas 3 en kon geen kant op. Toen was ik wel blij met mijn paniekhaak, maar echt, gewoon kort zetten hoor! Lang lijkt leuk, totdat er ongelukken gebeuren.

Vastzetten aan een hek kun je beter niet doen, net als aan staldeuren etc. Zoek een stevige ring of iets dergelijks waar je haar vast kunt zetten aan een muur (een muur kan ze niet zomaar meeslepen).