"bang" is misschien niet het juiste woord, maar: Ik heb een Welsh A pony (8 jaar oud), die een hele tijd alleen gestaan heeft (shame on me) maar, ik heb een paar weken geleden een leuke gezelschapspony gevonden (ongeveer 10 cm kleiner en ongeveer 20 jaar oud).
Nu zit het zo, dat de gezelschapspony dus de dominante pony is in de weide. Echt sociaal contact denk ik dat er niet echt is. Beide ponies blijven op ongeveer 5 meter afstand van elkaar. Mijn pony heeft schrik van de gezelschapspony en blijft dus uit haar buurt. De gezelschapspony op haar beurt, legt haar oren plat en dreigt naar mijn pony. Fysiek geweld (bijten en stampen) is er niet extreem. Mijn pony is blijkbaar enorm onderdanig, en gaat meteen lopen.
Maar, aan de andere kant kunnen ze ook niet zonder elkaar. Als ik 1 van beide dames uit de weide haal begint de ander rond te rennen en te roepen.
Ik besef dus goed dat ik mijn pony niet alleen moet laten staan, maar ik vraag me af hoe lang we best afwachten om te zien of ze toch nog met elkaar kunnen opschieten?
dit is heel normaal rangorde bepalen, van jou welsh pony is dit een hele normale gezonde reactie.
komt helemaal goed
_Jessie
Geplaatst: 08-04-09 14:15
zolang de merrie het niet naar jou gaat doen is er niks aan de hand. Bij ons gebeurd het ook in de wei. Mijn verzorgpaard id heel onderdanig en het paard van mijn vriendin heet dominant Ze komt ook niet dichterbij elkaar dan 3 meter
Ik denk dat ze na verloop van tijd meer aan elkaar wennen en in elkaars buurt gaan staan. Een verzorgpony van mij had eens een paar weekjes vakantie op de wei. In die wei stond ook een shetlander en werkelijk, die twee trutjes leken een gruwelijke pesthekel aan elkaar te hebben de eerste tijd. Toen de vakantie voorbij was, waren ze op eens beste maatjes en kregen we ze haast niet meer uit elkaar. Ze speelden met elkaar en de 1 stond altijd in hetzelfde deel van de wei als de ander.
Ik denk echt dat het goedkomt, laat er maar een tijdje overheen gaan. Als ze elkaar niet fysiek pijn doen kan het weinig tot geen kwaad.
Take it easy! dat ze niet zonder elkaar kunnen is opzich goed, want dan hebben ze toch een 'band' maar het kan een tijdje duren eer ze elkaar écht leuk vinden, gewoon rustig aan. en de gezeltschapt pony is misschien jaloers? omdat jouw eigen pony alle aandacht krijgt? misschien moet je een verzorger voor je gezeltschaps pony zoeken
Komt echt wel goed. Ik heb iets meer dan een maand geleden een shetlander jaarling gekocht om bij mijn E-pony van 5 jaar te zetten (die heeft nu ongeveer een half jaar alleen gestaan (shame on me too :p)). Mijn E-pony is nogal dominante en die shet die was toen heel onderdanig. Maar in de loop van de tijd ging het wel beter. Die shet en de pony krijgen wel apart van elkaar eten (als ze hooi opp de wei krijgen) en nu wordt die kleine shet steeds eigenwijzer en wakkerder. Hij moest gewoon even wennen. En dat geld ook voor mijn pony.
Dat kost even tijd... maar komt echt goed. EN zie het zo, beter gezelschap van een dominante pony, waardoor hij wel weer echt paard is en contact heeft... dan helemaal alleen. Het zal je verbazen maar de pony is waarschijnlijk toch blijer zo, hij heeft teminste iets om zich mee bezig te houden.
het is ook een questie van wennen, het zal vanzelf wel goed komen, en misschien zijn allebei de paarden wel geen knuffelpaarden en genieten ze door wat afstand te houden wel van elkaar maar hebben ze er geen behoefte aan om dicht bij elkaar te staan. zoalng ze elkaar niet lam lens trappen en ze niet zonder elkaar kunnen zou ik me er neit druk om maken.