Gedrag van merrie veranderd bij het horen van een veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Gedrag van merrie veranderd bij het horen van een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:18

Hoi,

Mijn lease-paardje was vandaag echt anders dan anders; ik heb haar nog nooit zo gezien...
Er is een merrie met veulen van 2 dagen op de manege. De merrie werd in de stapmolen (naast buitenbak) gezet waarna merrie&veulen naar elkaar ah 'gillen' waren. Mijn merrie bleef maar bij de moeder staan, super onrustig. In de bak vertoonde ze totaal ander gedrag: achteruit lopen (nog NOOIT gedaan), draaien, briesen, alleen maar op de andere merrie letten, hoofd omhoog, weer in de achteruit etc. Heb haar rustig voorwaarts gereden maar ze bleef alleen maar op de merrie en het gehinnik van het veulen letten. Toen de binnenbak geprobeerd maar dat was nog erger, alleen maar draaien en onrust. Ze was heel erg opgefokt. Toen los gelaten in de bak, ze was alleen maar aan het hinniken naar het veulen, verwijde neusgaten, zweten, snel ademhalen, tegen het hek aan staan (ze duwde mij steeds zachtjes tegen mn arm, alsof ze wilde zeggen: haal me eruit).
Ik heb dus geen idee of ze eerder een veulen heeft gehad, bij iedereen onbekend. Zou het kunnen zijn dat ze zo sterk op het veulen heeft gereageerd en daardoor zo anders werd in gedrag?
Het had echt niets te maken met dat ze onder het werk uit wilde komen (dan trekt ze haar hoofd wel naar beneden en pakt ze het bit vast ;) )...Ben er best van geschrokken omdat ik haar zo nog NOOIT heb gezien :? ...

Weet trouwens niet of het bij het juiste onderwerp staat, sorry.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-04-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Iom TS titel aangepast.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:49

het zou kunnen dat ze ooit een veulen gehad heeft ;)

bij mijn pony zit ook een verhaal
bij mij heeft ze haar 2 de veulen gekregen ,helaas dood in de wei gevonden en daarna is ze erg aan de jonge paarden gaan hangen
deze drijft ze op naar de andere kant van de wei ,bij de kudde vandaan
ze wil dat jonge ding voor haarzelf hebben
waarschijnlijk komt dat gedrag door het dode veulentje

juval

Re: HELP: reageert mijn merrie zo door andermans veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:51

ja, mijn (ex fokmerrie) reageert ook heel sterk op veulens van anderen..

maar zetten ze nu een merrie met veulen in een stapmolen?? of begrijp ik het verkeerd?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:21

juval schreef:
ja, mijn (ex fokmerrie) reageert ook heel sterk op veulens van anderen..

maar zetten ze nu een merrie met veulen in een stapmolen?? of begrijp ik het verkeerd?

Nee! Alleen de merrie, het veulen bleef op stal.

Juul_sintha

Re: Gedrag van merrie veranderd bij het horen van een veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:25

Ja heel raar mijn merrie heeft dat ook wel eens gedaan maar dat kwam ook vooral omdat ze toen hengstig was....

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:35

Heb vandaag gereden en er was niets aan de hand: moeder en veulen stonden ook bij elkaar dus er was geen onrust. Kon zo op het erf langs de stal stappen. Ze is geloof ik ook wel hengstig dus de hormonen zullen wel rond vliegen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:49

Veulen van 2 dagen oud alleen laten omdat moeder in de stapmolen moet? Wie bedenkt zoiets?

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:55

Ik gelukkig niet...