Parcours rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stark

Parcours rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:48

Ik rijd over 2 maanden mijn eerste parcours op mijn Haf.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
En hoe onthoud ik het parcours?

Anoniem

Re: Parcours rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:52

Parcours gewoon 1 á 2 keer lopen (ik loop vaak 1 keer, en dan ga ikde afstand tussen moeilijke lijnen nog een keer lopen) en dan vanaf de kant nog een keer nakijken. Als de wedstrijd begonnen is en je hoeft nog niet gelijk te starten gewoon een paar ruiters vanaf de kant kijken, dan zit dat parcour er wel in. :)
Probeer vooral netjes te rijden, een mooie lijn naar de jury, netjes stil staan, en rustig aan je parcours beginnen. Groeten aan het einde mag, maar is niet verplicht. :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:53

Hallo, welkom op Bokt :D .

Als je parcours gaat springen hangt er altijd een tekening van dit parcours op het voorterrein, die kun je alvast bekijken. Daarna ga je te voet parcours verkennen. Dus het parcours lopen zoals je hem later met je pony gaat rijden. De organisatie geeft hiervoor ook altijd gelegenheid voordat de eerste deelnemer begint. De echte profie's weten in hoeveel galopsprongen hun paard een bepaald aantal meters aflegt. Die zie je dan ook sommige lijnen uitpassen om te bepalen of ze in zo'n lijn in bv 4 of 5 galopsprongen rijden. Dit kun je eerst thuis oefenen, zodat je dat van je eigen pony weet, (of vraag instructeur).

Als je het parcours ingaat met je pony ga je rondrijden langs de hindernissen zodat je pony een beetje het terrein kan verkennen. Als de bel gaat wordt je geacht binnen 45 seconden over de startlijn heen te gaan en aan het parcours te beginnen. Hiervoor moet je wel groeten naar de jury en je soms melden (je naam zeggen). Let op dat je ook na de laatste hindernis door de finishlijn rijdt anders blijft de tijd doorlopen. Ook weer afgroeten en het parcours kun je verlaten.

Als je een parcours foutloos rijdt volgt de barrage, dit is een verkort parcours over de hindernissen die je al gesprongen hebt, bv hindernis 1,3,5,6,10,12. Dit moet je dus ook uit je hoofd leren vooral als het een parcours is met ingebouwde barrage. Dat betekend dat als je klaar bent met het basisparcours, de bel nogmaals gaat en je direct de barrage moet rijden. ipv, eerst iedereen het basisparcours en daarna de foutlozen de barrage, want dan heb je even tijd om de barrage nog te leren. (staat ook op de parcoustekening vermeld.

ik hoop dat ik je hiermee al wat duidelijk heb gemaakt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:58

Wij lopen eerst het parcours af , je moet goed opletten dat je echt de wegen wandelt die je zou rijden met je paard. Dit helpt ook goed om je parcours te onthouden , want je bent er al eens geweest.
Als je tijd hebt kan je dit 2x doen (meestal hebben wij niet genoeg tijd, maar beter loop je het 2x , zeker bij je eerste parcoursen). Nadien sluit je je ogen en duidt met je vinger in de lucht aan hoe je rijd ; zie als het ware het parcours voor je.
Dan vragen we aan elkaar (of aan jezelf) : "Hoe ziet sprong 7 eruit?" enzovoort.
Als je dit kan , dan mag je erg zeker zijn dat je het parcours kent. Voordat je binnen moet aanschouw je best de ruiter voor je nog eens aan , je kan het parcours dan zien als het gereden wordt.
Dan ga je binnen !! En spring je hopelijk foutloos en een juist parcours :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:52

ik rij parcours van 80-90 cm.als het parcours bij de beginners'5O-60cm) niet van plaats veranderd maar gewoon in hoogte,verken ik het parcours samen met de beginners omdat je dan meer tijd hebt en in de pauze tussen de beginners en de80 cm kan je dan nog es herhalen :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:03

maar, vergeten jullie het parcour eigenlijk nooit? ik vind het altijd zo snel gaan :o

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:51

Daarom moet je zorgen dat je het parcours goed kent ! ;)
De eerste keren is het echt niet simpel om je parcours te onthouden , het is allemaal nieuw. De kans dat je fout rijd moet je er gewoon bijnemen :p

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:34

Ik vond het de eerste paar keer ook moeilijk om het parcours te onthouden. Ik vroeg dan ook aan de organisatie of het mogelijk was om later in de ring te starten (ringen met 50-80 deelnemers). Dan kon ik eerst nog een paar combinaties zien springen. Dat was voor mij makkelijker onthouden.

Wat bij mij goed werkt is tijdens het losrijden ook nog even in je hoofd het parcours door te nemen.

Na aan paar keer wordt het makkelijker. De eerste paar keer ben ik vaker verkeerd gereden maar de laatste paar keer had ik eigenlijk geen problemen meer.

Ik onthoud het parcours altijd --> groen gele, links, groen, groen, rechts, oranje blauwe etc.etc.
Er zijn ook mensen die het beter onthouden door de lijntjes van het parcours te onthouden. dus: gebroken lijn, van hand veranderen over middellijn etc.

In B parcoursen zitten over het algemeen logische lijnen. Na een hindernis op de diagonaal rij je in principe altijd in de meest logische lijn verder. Probeer deze logica in te zien. Dan hoef je minder na te denken in het parcours.

Verder: succes!