Invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BNT95

Invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:56

Hallo,

Ik ga binnenkort wedstrijden rijden met mijn pony :D .
Maar ik heb een probleempje.. Ik heb gelezen dat bij wedstrijden de manen van de pony of ingevlochten moeten zijn, op gelijke lengte moeten zijn of moeten zijn afgeschoren. Dat laatste lijkt mij echt niks,
maar mijn pony heeft in het midden best lange manen, voor een beetje manen, en bij de schoft en iets daarvoor ook niet veel manen...
Wat zouden jullie doen?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:57

de manen trekken?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:59

De manen een stukje korter knippen en invlechten, dat vind ik het mooist.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:01

bij bepaalde rassen hoeven ze niet ingevlochten te zijn en als je ze ook niet wil trekken misschien een hengstenvlecht?

EmptyWords

Re: Invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:02

als ze naar 1 kant hangen mogen ze ook los

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:04

bij Haflingers, Friezen, Shetties, Ijslanders (volgends mij) en arabieren hoeven ze NIET op knotjes. mag los, ingevlochten!

EmptyWords schreef:

wel is iemand gezien en die mocht niet starten!! ze stellen het altijd opprijs als je het wel doet!

joserosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:16

Ligt eraan of je gaat springen of dressuur. Bij dressuur moet je wel invlechten, wordt zeer op prijs gesteld, en een hengstenvlecht wordt alleen goedgekeurd als je ook daadwerkelijk een hengst hebt.

mijn paard had ook bij de schoft bijna geen manen, daar deed ik altijd zo'n klein banketstaaf vlechtje :P , later heb ik dat stukje eraf gehaald. het mooiste vind ik persoonlijk vlechten maken en dan met touw knotjes maken, krijg je van die mooie rozetvormige knotjes.

succes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:37

Citaat:
en een hengstenvlecht wordt alleen goedgekeurd als je ook daadwerkelijk een hengst hebt.

Waar heb je dat vandaan?
Een vriend van mij rijd zijn Merrie met een hengstenvlecht, maar dit wordt gewoon goedgekeurd hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:23

Wig_love schreef:
bij Haflingers, Friezen, Shetties, Ijslanders (volgends mij) en arabieren hoeven ze NIET op knotjes. mag los, ingevlochten!

EmptyWords schreef:

wel is iemand gezien en die mocht niet starten!! ze stellen het altijd opprijs als je het wel doet!

dat is weer wat anders...maar als je het boekje erbij pakt staat da thet mag

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:56

EmptyWords schreef:
EmptyWords schreef:

dat is weer wat anders...maar als je het boekje erbij pakt staat da thet mag[/quote]

Ik vind het verder ok niet echt netjes staan.!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:50

Gewoon je manen op 1 gelijke lengte trekken/knippen, dan maar wat korter. Probeer er dan wat in te krijgen, en anders netjes naar 1 kant gekamt los laten hangen. :)

Overigens, dat je alleen met een hengst een hengstenvlecht zou mogen doen is onzin, er zijn keren genoeg dat het niet gelijk te zien is of een paard hengst/merrie is (bijv. als de jury ergens 'boven' zit) en dan gaan ze er echt niet een keer onderhangen om te kijken hoor... :))

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:55

ik wist niet dat het echt uitmaakte of je je pony/paard in moest vlechten? dacht dat je dat gewoon zelf mocht weten haha :+
maar voor dressuur vind ik zelf gewoon knotjes het mooiste. Dus dan moet je de manen trekken, snijden of tja, knippen. Maar dat is meestal niet zo heel mooi, en dan zijn veel ponymanen ook zo dik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:56

Het enige juiste antwoord komt natuurlijk uit het KNHS reglement:

Citaat:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Hiermee weet je voldoende denk ik.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:14

Op 1 lengte trekken en dan invlechten. Ik weet dat je ze ook los mag laten, mag afscheren enz... maar vind voor dresuur invlechten toch echt het mooist.
Ook als jury weet ik dat ik geen puntaftrek mag geven bij bovengenoemde en dat doe ik dan ook nooit, maar ik waardeer ingevlochten manen persoonlijk het meest.

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:39

ik vind knotjes het mooist