Ervaring graasmuilkorf, zielig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Ervaring graasmuilkorf, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:11

Ik word een beetje wanhopig van mijn fjord. Ze staat nu sinds afgelopen donderdag overdag weer op de wei, maar ze blijft maar eten. Ze was mooi op gewicht, maar is inmiddels dus weer aardig te dik aan het worden.
Nu zit ik erover na te denken om een graasmuilkorf aan te schaffen en dit om te doen.
Maar gevoelsmatig vind ik dat zielig.
Wie gebruikt hem ook en is er tevreden over?

RRteam

Re: Ervaring graasmuilkorf, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:01

ik heb hem ook gebruitk maar vond mijn pony er ongelukig door worden

heb je geen mogelijkheid om hem paar uurtje op te zetten rest op padock of zo

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:05

zet een stuk afin je wei,en als ze die heeft kaal gegeten dan voer je haar of wat bij met hooi,of je verzet het iedere dag een klein stukje.ik heb geen goede ervaring met de graas korf,paardje werd er erg boos van en had dat ding binnen een mum van tijd aan gort liggen,deze haflinger heeft echt vraatzucht en is al meerdere malen bevangen geweest,nu gaat het al jaren prima,ze krijgt van mij geen gras in het voorjaar,ik voer haar dan alleen maar bij met hooi.

mevrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:41

Lekker laten eten en een extra rondje met dr lopen? :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:43

Ik vind het een stuk minder zielig dan hoefbevangenheid....
Paard bij ons op stal heeft het zomers ook en het werkt super.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:17

Ik heb mijn wei al in stukken verdeeld en laat haar zolang mogelijk op een kaal stuk staan. Maar haar dochter heeft het gras wel nodig, dus kan ik ze ook niet te lang op kaal gras laten staan.
Anders ga ik het net als 2 jaar geleden doen. Dan laat ik haar dochter dag en nacht op de wei en zet ik haar er alleen 's nacht bij. Dan laat ik haar overdag in de bak lopen. Dit ging goed, maar ook dat vond ik zielig tegenover allebei. Vandaar dat ik over de muilkorf ging nadenken. Het is bij haar alles of niets.
Beweging krijgt zij genoeg. Ze wordt 5 dagen in de week goed bereden. Gemiddeld 15 kilometer per dag; we zijn namelijk ook aan het trainen voor de eper paardenvierdaagse. Dus daar ligt het niet aan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:21

mijn paard had na 1 dag die hele muilkorf al kapot! hij ging er nog op luchtzuigen ook, haha! ik kan het je wel aanraden maar neem er dan geeneen van plastic.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:28

@Magicc ik had er 1 op proef van argardie......zag er leuk uit in het boekje,maar paardje had het ding zo in tig stukjes liggen,ze kapte het ding er gewoon af met haar hoeven,ik alles bij elkaar gezocht en het terug gestuurd met een excuus briefje dat het toch niet was wat ik zocht. :+

@ts zoals je het 2 jaar geleden hebt gedaan,kan het ook,bleef ze toen wel goed op een goed gewicht?zo ja dan zou ik het zo ook gewoon weer doen hoor,wat je ook kan doen is s nachts op de wei,en overdags op het kale stukje houden.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:37

Levi heeft hem zomers ook om, echt niet zielig hoor, ze kunnen nog eten en drinken.
Let alleen wel op dat ze geen wondje van de onderkant krijgen, die had Levi wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:52

Het is vooral mensenzielig. Zolang de pony nog gefrustreerd is omdat hij het niet snapt, is het ontzettend moeilijk om aan te zien. Maar doe hem niet te snel af: anders krijgt hij geen kans om te leren hoe hij ermee om moet gaan. Toen ik voor mijn pony een greenguard kocht had mijn vriendin me daar al voor gewaarschuwd.

Ze leren best snel er mee om te gaan. Zelf deed ik hem eerst een paar uur per dag om. Kon hij zelf kiezen: of niet eten of uitvogelen hoe het moest. }:) Omdat ik het best zielig vond hem zo gefrustreerd te zien ging ik maar gewoon weg. Hij leerde er, zoals mijn vriendin al voorspelde, snel mee omgaan.

In het begin stroopte hij hem wel af. Ik gaf hem elke keer dat ik het halster-met-green-guard omdeed wat lekkers. Hij had al snel totaal geen problemen met dat ding. De pony bleef goed op gewicht. Ik vond het een uitvinding. Na twee zomers was hij versleten. 60 euro ofzo, maar altijd goedkoper en beter dan hoefbevangen of alleen op stal zetten. ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:02

HippoLogic schreef:
Het is vooral mensenzielig. Zolang de pony nog gefrustreerd is omdat hij het niet snapt, is het ontzettend moeilijk om aan te zien. Maar doe hem niet te snel af: anders krijgt hij geen kans om te leren hoe hij ermee om moet gaan. Toen ik voor mijn pony een greenguard kocht had mijn vriendin me daar al voor gewaarschuwd.

Ze leren best snel er mee om te gaan. Zelf deed ik hem eerst een paar uur per dag om. Kon hij zelf kiezen: of niet eten of uitvogelen hoe het moest. }:) Omdat ik het best zielig vond hem zo gefrustreerd te zien ging ik maar gewoon weg. Hij leerde er, zoals mijn vriendin al voorspelde, snel mee omgaan.

In het begin stroopte hij hem wel af. Ik gaf hem elke keer dat ik het halster-met-green-guard omdeed wat lekkers. Hij had al snel totaal geen problemen met dat ding. De pony bleef goed op gewicht. Ik vond het een uitvinding. Na twee zomers was hij versleten. 60 euro ofzo, maar altijd goedkoper en beter dan hoefbevangen of alleen op stal zetten. ;)

Helemaal mee eens!Ik heb voor mijn chronische hoefbevangen dibbes ook een greenguard gekocht en het was de eerste paar dagen echt zielig om te zien. Hij snapte er dus helemaal niets van! Maar na een paar dagen stug volhouden loopt hij nu heerlijk te weiden zonder zich vol te vreten. gewoon even volhouden dus ! Ik moet wel zeggen dat ik dus ook voor de duurdere versie ben gegaan en niet voor een korf, het lijkt me dus niets dat zijn neusgaten verspert worden. Met een greenguard heb je dat dus niet. Zijn neus is vrij en het zit alleen rond zijn mond.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:26

@femiaans: heb een foto van een greenguard als ie aan is? Of kan ik die ergens vinden?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:03

Lia_ schreef:
Ik vind het een stuk minder zielig dan hoefbevangenheid....
Paard bij ons op stal heeft het zomers ook en het werkt super.

Nou idd, het is voor veel paarden, beter dat ze zo'n kap op hebben, als je niet in de mogelijk hebt, om het eten verder te beperken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:55

Embe schreef:
@femiaans: heb een foto van een greenguard als ie aan is? Of kan ik die ergens vinden?

Volgens mij verkopen ze die bij de Paardendrogist, en op hun site zal dan ook wel een foto ervan staan :)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:09

Embe schreef:

Ik heb hem idd ook bij de paardendrogist gekocht, maar als ik er aan toe kom zal ik vanmiddag even een foto maken.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:00

Voor onze shet had ik er ook eentje gekocht. Maar na 2 dagen had ze haar hele neus kapot van het schuren. Dus die ligt hier werkeloos te kijken. Ik heb nu een aantal kleine weitjes die ze eerst goed kaal mag eten en dan pas weer naar het volgende. Werkt prima.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:10

Die van mij heeft op het land ook een korf om :) dit in verband met gevoeligheid voor hoefbevangenheid. In de zomer staat ze overdag op het land met korf en 's nachts in de paddock met hooi (zonder masker uiteraard ;) ). Ik gebruik overigens die van IR!

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:54

werkt als een tierelier hier. ik zou het iedereen aanraden die een snoeppaard heeft

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:02

wij hebben ze ook voor de shetten op m'n werk, ideaal! Tuurlijk vinden ze zonder fijner maar ze zijn niet meer hoefbevangen geweest.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:04

Ben het met Hippologic eens.
Mijn pony komt ook al aan als ze naar gras kijkt en krijgt allerlei enge ziejteverschijnselen als ik haar laat eten.
Ik ben ook weggegaan omdat ik het niet aan kon zien, maar na een uur was ze gewoon aan het grazen. Wel moet ik goed in de gaten houden of hij goed blijft zitten. En de rest van de stal/weide helpt daar ook bij.
Ik heb niet het idee dat ik haar op sociaal gebied beperk, ze is gewoon erg gelukkig aan het grazen met dat ding om (die greenguard van de paardendrogist) zonder doodziek te worden.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:29

Ik heb er ook 1 gehadug een jaar of 2 ter. Geen succes. Ondanks dat het een origineel en degelijk ding was, zag mijn paard er het nut niet van in en presteerde het eerst een paar keer om 'm af te krijgen, en vervolgens om 'm compleet te slopen (hele neus was er gewoon afgescheurd, vraag me niet hoe ze dat gedaan heeft. het is eigenlijk helemaal geen sloper, niet met dekens/halsters/beenbeschermers)
De pensionhouder vond t ook errug zielug, ik niet zo. Zo kon ze toch lekker de hele dag de wei in zonder dat ze savonds met een dikke opgeblazen pens stond te puffen omdat ze zich gewoon compleet volgevreten had. Beestje wordt snel vet, en kreeg dan ook echt moeite met t werk (viel niet tegenaan te trainen...) Nu krijgt ze gewoon echt maar een klein stukje land als het gras er weer echt op komt. Vindt de pensionhouder ook niet leuk (zijn supermensen, maar die zijn een beetje te gemakkelijk met dat soort dingen, hun eigen paarden zijn dus ook gewoon standaard écht baggervet. ik wil dat gewoon niet!) ik zet heel eigenwijs een deel van t land af waar madame veelvraat op loopt. zo heb ik t vorig jaar aardig binnen de perken kunnen houden

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:06

Op zand zetten, als je gen mogelijkheid hebt tot iets anders dan grasbodem wel een muilkorf, dikke pony met bevangenheid of dergelijke is zieliger dan een korf...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:14

Als je ze op zand zet kunnen ze uit verveling zand gaan eten met alle gevolgen van dien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:19

Ik doe mijn paard nooooooit meer een graaskorf om! Hij was in blinde paniek met dat ding, echt doodsbang (en die angst werd alleen maar erger na verloop van tijd). Dus helaas niet voor ieder paard een uitkomst... Voor mijn paard was het wel zielig.
Gelukkig ben ik baas over eigen wei en kan ik kleine stukjes gras afzetten elke keer :) dus zo alsnog voorkomen dat hij weer hoefbevangen raakt. Is wel veel werk om elke keer weer een stukje erbij te geven, maar het werkt gelukkig wel goed :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me niks... bij sommige paarden werkt het vast heel goed, maar bij paarden waarvoor hij is bedoeld lijkt het me geen goed idee. Die moeten juist zo'n ding om omdat ze teveel gras eten, als ze er niet bij kunnen lijkt me dat hetzelfde effect te hebben als bij een paard die niet bij zijn voerbak kan waar brokken in liggen.

Ik vind de wei afzetten met schriklint (en een goede tik stroom op de draad) een veel betere oplossing. Je kan dan ook zelf regelen hoeveel gras je paard binnenkrijgt.