het missen van je afgekeurd paard, emotioneel!! wie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

het missen van je afgekeurd paard, emotioneel!! wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:12

vorig jaar heb ik mijn dressuursportpaard laten afkeuren ivm rug en knieen. ze was toen 7 jr en m dressuur.
ik kon kiezen, haar houden als grasmaaier ( kosten 275 euro per mnd, heb geen eigen ruimte) naar de slacht( geen optie voor mij) of ( na lang speuren) naar een zorgboerderij voor autistische kinderen. nou mijn keuze was snel gemaakt.
heb haar laten afkeuren voor de sport, en uiteindelijk heb ik haar verkocht aan een zorgboerderij.
met ontzettend veel pijn in mijn hart heb ik haar zelf weggebracht. afscheid was erg zwaar. het is nu bijna een jaar geleden en heb er nog erg veel moeite mee. zelfs nu stromen de tranen over mijn wangen.
ik mag niet klagen, ze heeft het erg naar haar zin daar. heb fotos gezien en ze ziet er erg goed uit.
nu wil ik erg graag naar haar toe, maar ben bang dat ik het emotioneel niet aan kan.
ik mis haar nog steeds heel erg.
wie heeft dit ook meegemaakt? en komt er ook een tijd dat ik er wel emotioneel klaar voor ben om haar te bezoeken, of zal dit altijd zo blijven?
wie heeft ook zoiets meegemaakt??
alle ervaringen welkom!!

joyce B

Re: het missen van je afgekeurd paard, emotioneel!! wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:23

Het kan 2 kanten op gaan.

1. Je komt er en alles ziet er super uit en je paard ziet er ook gezond, goed verzorgd en gelukkig uit, en dan voel je je een stukje beter omdat ze het goed heeft.

2. Je komt er en het valt je tegen hoe ze er bij staat, en dan vind je het nog moeilijker.

Tja, het is maar net wat je verwachtingen zijn (hoe hoog je standaard voor er goed bij staan) en hoe het plekje is waar je haar gebracht hebt... Dat is heel persoonlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:54

het is een soort rouwproces en de een heeft daar niet zoveel tijd voor nodig en anderen komen er nooit overheen. Als jij het gevoel hebt dat je haar nog moet zien dan zou ik gaan, met in je achterhoofd die 2 opties die Joyce geeft....
Maar dan is misschien wel je behoefte om haar te zien bevredigd en kun je het beter afsluiten.
Ik ben bij mijn eerste paard ook na 2 maanden wezen kijken en zag dat het goed ging en heb er toen vrede mee gehad.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:13

cissy, misch heb je wel gelijk en moet ik haar gewoon gaan bezoeken, dan kan ik het eindelijk afsluiten, maar ben zo 'bang' voor het emotionele gedoe

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:24

dat geeft toch ook niks, zie het als een afscheid en afscheid nemen is nooit leuk. Dat je emoties hebt bevestigd alleen maar dat je ook maar een mens bent en een keertje lekker janken lucht alleen maar op, schaam je daar niet voor hoor!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:22

en wat als het nu tegenvalt bij je bezoek?
persoonlijk zou ik niet heengaan want nu denk je dat ze er goed bij staat en in werkelijkheid kan het altijd tegen vallen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:28

dat risico loop je altijd, maar nu weet ze helemaal niks en komt niet uit haar verdriet. Het blijft een gok maar niet geschoten is altijd mis!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:09

moeilijk!

ik heb een paard wegens omstandigheden moeten verkopen en ben nooit gaan kijken omdat ik dat afscheid dan erg moeilijk zou vinden
na 2,5 jr is hij verkocht en deze mensen belden mij omdat ze meer wilden weten over hem vanwege zijn moeilijke karakter
ook daar ben ik niet heen geweest, toen heb ik weer eens gebeld en hij was te koop omdat hun hetzelfde probleem kregen als bij mij ,en later bleek dat hij op Hedel verkocht was aan een fransman waarschijnlijk voor de dood [ verkocht voor 400 euro ]
heb daar slecht door geslapen,omdat ik toch altijd twijfels heb gehad
zal ik er heen gaan maar dan?
hij is niet meer zoals bij mij,hij was al zo`n 4 jr weg.

ik denk best vaak aan hem ,maar nu ben ik telaat om nog naar hem toe te gaan.

mocht ik het over doen ,dan was ik toch gaan kijken

sterkte met jouw keuze :(:)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:14

Ik heb dan wel niet een paard af laten keuren voor de sport, maar hem gewoon verkocht. Ik had van begin af aan geroepen dat ik hem niet meer wilde zien, maar toen ze mij vroegen om langs te komen heb ik dat gedaan en toen was voor mij echt het hoofstuk afgesloten en kon ik mij volledig richten op het nieuwe paard.
Als ik jou was zou ik er gewoon langs gaan, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat het wellicht niet meer het paard is zoals die was toen ze van jou was.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:45

Ga gewoon. Laat die tranen stromen, dat snappen de nieuwe eigenaren ook wel. Natuurlijk zullen dingen anders zijn dan bij jou, maar je weet van foto's en hun verhalen dat het goed gaat, dus wat heb je te verliezen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:51

Na de verkoop van de welshA van onze jongste dochter heeft zij een jaar lang 's avonds liggen huilen in haar bed omdat ze haar pony zo miste, terwijl er een hele lieve grotere pony voor haar op stal stond. Maar dat maakt voor het gemis niet uit. De pony was niet zo ver hiervandaan verkocht aan een leuk lief meisje op een boerderij maar ze wilde er absoluut niet heen. Ik heb zelfs van ellende nog geprobeerd om de pony weer terug te kopen, maar dat wilde de eigenaar logischer wijs niet. Uiteindelijk hebben we onze dochter min of meer gedwongen om een dagje naar het meisje dat haar pony had toe te gaan. Dat heeft ze met tegenzin gedaan. Ze heeft een werelddag gehad, samen van alles gedaan met "hun" pony en 's avonds kwam ze stralend weer thuis en heeft geen traan meer gelaten om haar pony. Ze wist dat het goed was, en ook al is de pony weer door verkocht, er is nog steeds contact. (gelukkig ook weer in de burut)

Dus ga heen, en neem afscheid, voor je eigen gemoedsrust, hoe moeilijk het ook is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:13

Misschien ken je mijn verhaal ook nog wel, het heeft op bokt gestaan. Ik heb mijn afgekeurde paard na 3 jaar teruggevonden nadat ik hem uit het oog was verloren, ik vond hem in Engeland en ik ben naar hem toe geweest.

Wat een heerlijke opluchting voor mij was het toen ik hem weer zag, en geloof me, emotioneel was het. Ik heb zo vreselijk gehuild toen ik hem weer zag, jarenlang dacht ik dat hij misschien wel dood was ok al gaf ik de moed nooit op om hem te vinden.

Voor mijn eigen gemoedsrust was het goed om hem weer te zien, alle twijfels, spijt, angst ed werd meteen weggehaald toen ik hem glanzend en blij weer terug zag. Pas toen ik met mijn eigen ogen zag dat hij gelukkig was, kon ik me er volledig bij neerleggen dat het zo goed was en dat hij hier hoorde.

Meis, ga gewoon lekker bij je paard kijken, zie hoe hij iedere dag geknuffeld word door lieve kinderen en hoe hij zijn dag hier kan slijten. Ik vind het geweldig dat je zo'n goede plek voor je paard hebt gekozen en hem niet naar de slacht hebt gedaan!!

Hier is trouwens mijn verhaal, het is topic van de maand geweest en heeft in de Penny gestaan. Het verhaal gaat van het begin dat ik nog niet zeker wist of hij het was, tot mijn bezoek en de vraag of de Penny het mocht plaatsen, erg leuk om te lezen.
[HK] Is dit mijn paard??? Update p. 5
tip; hou je zakdoekjes erbij als je het leest :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:18

ja, idd.. als je je paard er zo bij ziet staat storm, kun je het beter afsluiten. Dat geloof ik zeker. Maar voor t zelfde staat dat paard er helemaal niet zo vrolijk bij, staat het bij wijze van spreken in de modder, met lange hoeven en staat er maar zielig bij. En dan? Dan voel je je echt niet beter hoor.. echt niet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:23

Pinuts, de TS schreef dat haar paard er goed bijstond op de foto's. Daarom denk ik dat het wel kan. Maar je hebt gelijk, het kan ook heel anders uitpakken. Gelukkig zorgen ze op een zorgboerderij wel heel goed voor de dieren.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:27

'Mijn' paardje is voor 7 maand geleden ook afgekeurd voor de sport en verkocht als fokmerrie. Was er ook steeds zo verdrietig om dat ik niet wist hoe het met haar ging, hoe ze erbij stond enz. Ben een maand geleden heen gegaan om mezelf gerust te stellen, dat het goed met haar ging.. Maar het viel erg tegen. Ze zag er zo onverzorgd uit, was gewoon niet meer hetzelfde paard. Dus ik ga nooit meer een verkocht paard opzoeken.
Jij weet dat die heel goed terecht is gekomen, hebt foto's gezien waar ze er erg goed op uit zag. Dus in jouw geval, zal ik waarschijnlijk wel heen gaan.. Gewoon om het goed af te kunnen sluiten.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:50

fotos zeggen ook niet alles..Maargoed ts moet zelf weten.. het kan niet altijd opluchtend werken

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:52

Heb ik ook met mijn pony.. heb ik 7 jaar gehad.. is net weggegaan, maar ik durf het niet om daar heen te gaan! Wij mailen elke week, laatst stond erin dat het meisje het niet snapte dat ik niet heen wou. Ze had tegen haar moeder gezegd van: Maar ik verzorg heb toch goed?. maar durf het echt nog niet aan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:57

toen ik mijn paard verkocht had ( is later weer teruggekocht, maar das een ander verhaal) ging ik ook kijken, stond in prachtig mooie stal, allemaal hardstikke schoon en netjes daar. alleen hij stond er bij als een zielig beestje.. Bleek later ook, want hij wou daar niets enz. Maar er werd goed voor hem gezorgd, maar je zag dat ie gewoon ongelukkig was.. Dat kan ook nog..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:18

wat een lieve warme reacties allemaal!! heel erg bedankt. ik ben er nog niet helemaal uit, maar mijn gevoel zegt mij toch dat ik naar haar toe moet.
dan maar staan janken als een klein kind, maar nu zit ik met een onrustig gevoel aan haar te denken. vooral toen ik haar laatste foto zag, ze zag er goed uit, maar die lange manen.... tja, het is geen dressuur paard meer.
ik zoek een bepaalde berusting, ik hoop dat ik die ga krijgen als ik haar ga bezoeken, nou nog veeel moed gaan verzamelen....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:28

ik heb ook een beetje hetzelfde momenteel, juni een jaar geleden kreeg ik ook te horen dat mijn paard niet meer geschikt was voor de sport...
dat heeft me ook heel wat verdriet gekost, de kilo's vlogen eraf bij mij, en ik had het even helemaal gehad..

ik heb haar al zo lang, en de band die we samen hebben/hadden is/was gewoon onbeschrijvelijk..

heb haar tot op heden nog wel gewoon zelf, maar ooit zal er ook een dag komen dat ik afscheid zou moeten nemen van haar, danwel doordat ze bvb een ander goed plekje heeft gevonden of dat ik haar zou moeten laten inslapen omdat ze echt niet meer kan.
de gedachte als ik er alleen al aan denk, maakt me al misselijk.. :\

en bovendien vind ik het heel moeilijk om haar uit handen te geven... d'r lopen rare mensen rond in het paardenwereldje helaas..
nu is ze nog lekker van mij, en kan ik zelf beslissen wat ik met haar doe, en wat ik doe... weet ik teminste zeker dat er geen dingen van haar gevraagd worden die ze niet meer kan.
en ik wil gewoon zeker van zijn dat ze niet weer in de sport verschijnt, want dat kan gewoon niet meer.
maarja merk wel gewoon aan haar dat ze de aandacht mist die ik haar niet meer kan geven, dus gun haar ook wel gewoon een fijn plekje, al zal dat ook wel heel moeilijk worden.

heb nu wel een hele lieve andere topper, maar dat is toch anders..
ze zal altijd een speciaal plekje blijven houden bij mij.

dus ik volg dit topic ook even.

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:21

Heb het al 2 keer gehad dat mijn paardje verkocht werd! Wat het beste helpt, is een nieuw paardje vinden! Je blijft wel van de eerste houden, maar je houdt je er minder mee bezig, vooral als hij zo'n goed thuisje heeft gevonden!

Ik zag dan iedere keer na zo'n 3 maanden mijn vorige paard terug en vond het de eerste keer wel moeilijk maar als je hem dan nog eens 2 maanden later terugziet, gaat het wel veel beter!

Veel moed en beeld je in dat je paardje je daar ook mist hoor, al heeft hij veel pret! Hij zal het ook heel leuk vinden om je terug te zien!