Bitloos, mag het nou wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Bitloos, mag het nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:26

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en op de site van de KNHS gezocht maar ik kon niks vinden, vandaar dat ik het dan maar in een topic vraag.

Ik rij mijn bijna 4 jarige ruin bitloos. Ik heb niks tegen een bit, wilde mijn paard eerst ook gewoon met bit rijden, maar hij haat het bit in zijn mond. Hij heeft er echt heel erg last van, dus toen heb ik een keer een bitloos hoofdstel geprobeerd en dat ging super. Ik heb dat hoofdstel toen ook maar gekocht en daar rij ik nu dus nog steeds mee. Hij rijd er prima mee, ik heb hem goed onder controle en ik merk ook geen verschil met rijden met of zonder bit. De ontspanning zit er ook redelijk in, hij vind het rijden zelf nog erm moeilijk, maar dat komt omdat we nog niet zo lang met hem bezig zijn. Hij is pas een half jaar onder het zadel dus ook met bit zouden we overal nog aan moeten werken.

Nu wilde ik graag volgend jaar beginnen met wedstrijden met hem. Maar nou heb ik dus gezocht en las dat het de bedoeling was dat bitloos ook toegestaan word op wedstrijden.

Is het wel al toegestaan of nog niet ? En weet iemand wanneer ze het toe willen gaan staan ?

Ik zou graag wedstrijden rijden, maar als bitloos niet mag houd het voor mij al heel snel op.

Dit topic is niet bedoeld voor een discussie over bitloos of niet bitloos, iedereen zijn eigen keuze. Als het werkt voor je paard, waarom niet.

Jaimyliefje

Re: Bitloos, mag het nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:29

Hier ben ik dus ook enorm benieuwd naar!
Wat ik wel heb begrepen is dat het zal mogen (of dat het al mag) maar dat er dan een aparte klasse voor wordt opgericht... Bit en bitloos gaan dus wel apart op wedtrijd!

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:32

als bitloos mag dan gai k ook wedstrijden rijden :P
dat zou eindelijk tijd worden!! *\o/*

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:32

Hoi, Ik rij zelf gewoon met bit maar in heb helemaal niets tegen bitloos rijden er rijd bij ons op stal ook bitloos en ik vind het altijd maar knap hoe die paarden zo naar beden gaan .
het lijkt me dan ook super om een keer te doen !!! :D :D
Maar ik heb geen idee of het met wedstrijden mag :\

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:56

Over aparte wedstrijden had ik inderdaad al iets gevonden. Ik hoop niet dat dat dan doorgevoerd word want dat zal je altijd zien natuurlijk, dat die wedstrijden heel weinig georganiseerd worden omdat er nou eenmaal minder bitloze ruiters zijn. En dan kan je ook haast nooit meedoen.

En een trailer heb ik zoiezo niet dus dan kan ik alleen meedoen met de wedstrijden bij ons op de manege. Zijn er ne veel hoor, gelukkig. Iedere week. (ik rij op hippisch centrum simonshaven)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:01

Bitloos starten is volgens mij nog steeds niet toegestaan. Wat je wel kan proberen is zo'n happy bit, is een rubberen bitje en is dacht ik dunner als een gewoon bit en mag je wel gewoon mee starten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:33

Mag niet ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:35

bedankt voor de reacties. Ik hoop dat et toch een keer doorgevoerd word, kan ik ook wedstrijden gaan rijden :P

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:35

Ik rij zelf ook bitloos met mijn paard..! hij doet t er echt super goed op..! heel jammer dat je er geen wedstrijden mee mag rijden... want hij klimt er helemaal in en loopt echt meteen als een superknoliey :+: maar idd het mag niet... hoe wel ik t wel raar vind... want je mag ook wedstrijden rijden met een soort elastiek om ze hals en dan zit er niet meer bij... dus best raar...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:20

Het mag inderdaad niet. Heb hier laatst nog contact over gehad met de KNHS omdat ik ook eigenlijk bitloos wilde starten.
Maar helaas, dat feestje gaat niet door.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:24

nou dan snap ik het echt niet meer....
laatst had arabesk een heel topic en daarin kwam naarvoren dat eindelijk het biloosrijden werd toegestaan.
punt was alleen nog gemengd of apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:27

Er is laatst wel discussie over geweest naar aanleiding van de welzijnsnota van de sectorraad paard. Eén van de suggesties was om bitloos rijden toe te staan. Een suggestie dus, geen besluit.
Een jurylid zei laatst tegen mij dat er eigenlijk in het reglement nergens letterlijk gesteld wordt dat een bit verplicht is, maar ik heb het reglement er nog niet over uitgeplozen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:38

Uit het disciplinereglement Dressuur:

Artikel 144 - Harnachement
1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit.

Dus helaas is het nog niet toegestaan.

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:51

He vervelend zeg :( eigenlijk zouden ze t gwn toe moeten staan...
wat is nou t probleem dat het niet mag XD ?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:24

Ja erg vervelend, zie ook het probleem niet! Het enige wat dan een beetje lastig word is dat mensen met een touwhalster of een andere optoming gaan starten. Ik heb ook wel eens geprobeerd te rijden met touwhalster maar dat ging me niet zo goed af.

Ik denk dan ook dat er zoiezo goede regels gemaakt moeten worden, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.