Voorstang weglaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Voorstang weglaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:40

Hallo :)
Ik moet volgende week (en daarna vaker) een paard vervoeren dat nogal eens klooit in de trailer. De is wel eens met haar voobenen over de stang gegaan en gaat er ook wel eens onder, en raakt dan in paniek omdat ze niet meer omhoog kan.

Nou hebben ze haar áls ze haar een keer op de trailer vervoerden zo strak mogelijk met een band om de hals aan de stang vast gezet, zodat ze echt vast stond. Je wil immers niet dat je op de snelweg bent en het paard ligt ondersteboven in de trailer.

ik vind dat geen fijne oplossing en heb 2 andere opties bedacht;
1 De stang weglaten, dan mist ze wel wat steun, maar mag en kan dit?? Paard is wel heel braaf met vast staan.
2 De stang er los in doen, dus niet die haakjes door de ringetjes halen zodat áls ze eronder door gaat de stang gewoon los gaat. maar ja, dan kan ze er alsnog met haar voorbenen over..

Dus ik zou het liefst de voorstang weglaten, natuurlijk wel de achterstang erachter ;) Maar of het kan en mag? Ervaringen?
het gaat overigens over een 1,5 paards trailer.

x_hielke_x

Re: Voorstang weglaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:42

ik zou heb gewoon strak zetten. dan maar even pech voor haar.
die stang moet je er niet uithalen! die zorgt voor de stevigheid van de zijkanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:43

Wat als je een noodstop moet maken? (en dat gebeurt; plots file, of moeten uitwijken naar vluchtstrook.) Dan knalt het paard tegen de voorkant van de trailer. Die stang zit er niet voor niks... :)

Optie 2 : dan heeft ze daarna dus een stang tussen haar benen. Lijkt mij ook geen fijne gedachte, wat als ze er op gaat staan of hij komt tussen twee voorbenen of twee achterbenen? Zeg maar krak beentje?

Mijn ene merrie wil wel eens over de voorstang jumpen of tegen de zijwand beuken. Voor lange afstanden (meer dan een uur) krijgt ze gewoon een paar streepjes tranquigel, en alles is in orde. Stoned als een garnaal, kan er die dag niks mee, maar ze is wel braaf en staat rustig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:44

Jonge paarden waarvan ik niet weet wat ze doen vervoer ik altijd zonder stang. Extra extra rustig remmen. Maar zo heb je zeker geen problemen. Handelaren doen het zo ook.

Maar let wel op de constructie van je trailer, sommige trailers zijn zo gemaakt dat de stang stevigheid aan de trailer geeft.
Heb je er een met panieksluiting weet je zeker dat de trailer de stang niet nodig heeft als versterking van het geheel.
Voor mij dus ook nooit meer zo'n "slappe" trailer.
Laatst bijgewerkt door kazary op 04-04-09 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:47

Die van mij staat ook heel kort vast in de trailer. En heeft hier verder geen last van. Dus ik zou dat gewoon doen en niet de voorstang weglaten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:12

@kazary: De mijne heeft panieksluitingen, is dat dan een 'slappe' trailer?? kon ik niet helemaal opmaken uit je post :)

Dan laat ik de stang er gewoon voor en gaat ze met de band vast aan de stang :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:21

Nee dan juist niet. Die heeft een constructie dat hij geen stang nodig heeft om stevig te blijven.
1 met vaste bouten vaak wel.

Ik heb het even aangepast, het stond er inderdaad onduidelijk.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:33

nou, dan heb ik in ieder geval een stevige trailer :D stelt weer wat gerust :D

maar ik zet haar dan maar gewoon vast, misschien dat ze het nog wel leert netjes te blijven staan :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:10

Casca schreef:
maar ik zet haar dan maar gewoon vast, misschien dat ze het nog wel leert netjes te blijven staan :)

Heel verstandig.
Ik zou de voorstang er altijd in laten als je je paard vervoerd, zelfs als je een stevige trailer hebt.
Je weet nooit wat voor minkukels je op de weg tegen komt waardoor je toch wat harder dan normaal moet remmen. Dit kan totaal verkeerd aflopen voor je paard.
Voorzichtig rijden heb je niet altijd zelf in de hand helaas.

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:10

Ik zou geen voorstang eruit halen. Eigenlijk elk paard leunt automatisch daar tegenaan bij het afremmen. Daar zijn ze voor bedoeld, zodat je paard niet met zijn hoofd/ neus tegen de voorkant aan gedrukt wordt.
Overigens kun je zelf je remmen/ rijstijl prima in de hand hebben. Maar je zit toch tussen een heleboel andere bestuurders (potentiele idioten ;) ) op de weg. Daar moet je op kunnen reageren..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:34

Als je besluit de stang erin te laten (wat mij wel het verstandigst lijkt) dan zou je een rubberen mat of een zwaar stuk vloerbedekking aan de stang kunnen hangen dat de ruimte onder de stang "afsluit". Dan zullen ze er niet zo snel onder duiken en ook minder kappen met de voorbenen. Het is wel wat onhandig met laden en lossen omdat je zelf ook niet zo makkelijk onder de stang door duikt.

Verder je paard (kort) vast zetten aan de stang, dus direct onder z'n kin en niet alleen maar links en/of rechts. Hoofd kan dan niet omhoog --> minder kans dat 'ie over de stang heen klimt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:36

Ik heb ook zo'n zgn trapflap aan mijn voorstang hangen en dat werkt perfect!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:16

Ik had al besloten om inderdaad de voorstang erin te laten :) Ik had zelf niet zo snel aan het remmen (en evt. noodstops) gedacht :D :P

hmm, en hoe kom ik aan zo'n trapflap?? Is dat ergens te bestellen?

Ja, ze wordt kort vastgezet: het paard krijgt dan een halsband om waarmee ze kort aan de stang wordt gezet en de touwen waar ze mee vast staat doen we op het kortst..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:03

Een trailerhandel kan je daar vast wel aan helpen, maar zelf maken is ook niet bijzonder ingewikkeld.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:18

Ik zit even mee te denken.

kun je op een 1 of andere manier ringen in de bodem zetten, of in de mat?

Pak dan een stuk dik vloerbedekking maak daar 4 gaten(2 boven, 2 onder) in (wel even de gaten schroeien, zodat ze niet scheuren). Doe daar een musketon doorheen die je dan vast kan klikken aan de ringen.
Zo kun je er wel onderdoor, en dan klik je hem vast. En zit de mat ook vast.

Kunnen er geen ringen in de vloer/zijkant, dan zou je ook de 1e paal van de tussenwand kunnen gebruiken. Koop een ring, neem een tyrape(schrijf je dat zo). En gebruik die om om de ring vast te zetten. Trek hem wel heel stevig aan, anders kan de ring omhoog. En dan klik je daar de musketon aanvast.

Maar dan zit hij aan 1 kant vast. Euhm dan moeten we nog wat bedenken voor de andere kant.

Heb je misschien een foto van de binnenkant van je trailer?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:24

Die mat hoeft helemaal niet vast aan de onderkant, als 'ie maar voldoende zwaar en stevig is, dan is aan de voorstang hangen voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:40

Mat aan de onderkant óók bevestigen zou ik nogal link vinden. Paarden zijn soms erg handig om in rottige situaties terecht te komen. Gewoon een zware rubbermat aan de bovenkant bevestigen lijkt me zat. Beetje beweging moet er wel in kunnen zitten.

Casca : succes!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:24

Casca schreef:
het gaat overigens over een 1,5 paards trailer.

ik kan hem niet aan de tussenwand bevestigen wnt die is er niet ;) Ik kan wel een foto maken van de binnenkant, maar het is eigenlijk een standaart 1,5 paard trailer, zonder zadelkamer, met rubberen gietvloer.

Ik maak ook liever geen dingen zelf, stel je voor dat ik het toch niet helemaal goed heb zitten en dat het onderweg los gaat :) Maar we hebben nog wel dikke stukken vloerbedekking over.. Dus het zou evt. wel kunnen als ik niks vind.
heb al gegoogled maar kon niets vinden, ik zou het namelijk het liefst kopen :) tot die tijd gaat ze met de band vast aan de stang.

@maya: Dank je :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:25

Zoals ik begrepen heb heb jij een voorstang met veiligheidssluiting.
Dan zit er aan strak aan de stang binden wel een nadeel. Ze kunnen dat haakje wat door de ene kant door de stang gaat, zodat deze niet omhoog/eruit kan krom trekken. En zelfs eruit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:26

Dat is eenvoudig te voorkomen: De stang andersom monteren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:27

Dan heb je dat nog als ze erop hangen met de hals.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:30

Nou dat doen ze dan geen tweede keer }>

Denk dat het nogal meevalt allemaal, degelijk materiaal gebruiken en even goed nadenken, dan komt het allemaal best goed.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:32

Als een paard nu eens zo slim was dat ze het geen tweede keer deden, was dat wel erg handig :D
Dan had de TS nu ook geen probleem :)

Degelijk materiaal is toch bij trailer met die soort voorstangen allemaal hetzelfde gemaakt. :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:45

Dan zou ik moeten kijken of ik een sterkere 'zekering' erdoor kan doen, ipv dat kleine haakje...

Het valt op zich ook wel mee, heb de merrie ook nog nooit zelf op de trailer gehad, maar dit vertelde de eigenaar. Verder is het wel een heel rustig en nuchter paard :) Ik wil haar graag zo veilig en paardvriendelijkmogelijk meenemen naar concoursen.

Dus als er verder nog tips en trucs zijn, laat maar horen :D

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:51

Als ze met haar benen er over gaat, kan je de stang dan niet wat hoger maken?

Wij hebben bij ons beide stangen ook verlaagt, zodat de Shet er niet onderdoor kan, en ook nog wat steun heeft, en de haflinger er ook nog net op kan steunen.

Oh, ik bedenk me net: Wij hebben bij ons in de trailer een soort plank voor de stang, zodat het dicht is. Zodat we nog wat spullen daar voor kunnen leggen, maar zo kan je paard ook minder kloten... Zou dat helpen?