dringend tips nodig: paard hecht zich erg aan ander paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

dringend tips nodig: paard hecht zich erg aan ander paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:10

Mijn merrie staat op een pension elke dag met hetzelfde paard in de paddock.
Ik had laatst mijn merrie in de binnenbak lopen en het andere paard ging een eindje lopen
met een ander meisje.
Mijn merrie werd helemaal gek! ze ging rennen en hinniken, niet normaal meer.
Het andere paard werd ook gek buiten, dus ze kwamen al snel weer terug.
Mijn merrie heeft dit thuis ook, wij hebben thuis ook 2 shetlanders staan.
De shetlanders blijven snachts buiten maar mijn merrie gaat op stal, en ook daar wordt ze helemaal gek.
Wat kan ik eraan doen? Ik kan er echt niet tegen als ze zo doet ..
Laatst bijgewerkt door Laux op 04-04-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: dringend tips nodig: paard hecht zich erg aan ander paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:13

Hier lees ik even mee, rijd momenteel een paard voor iemand wat ook helemaal flipt als haar 'maatjes' uit zicht zijn!

Het enige wat ik je voor tips kan geven is zelf rustig blijven en oefenen oefenen oefenen ermee...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:14

paarden zijn nou eenmaal groepsdieren. Zeker als je ze overdag samen zet, kun je herrie in de tent verwachten als je er 1 binnenzet. Negeer haar gehinnik en drukke gedoe. Ga iets leuks met haar doen zodat ze afleiding heeft.

Mijn paard & pony kunnen elkaar niet luchten of zien, maar zodra je ze uit elkaar haalt breekt de hell los. Dus wil niet zeggen dat je paard zich teveel hecht ofzo.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:16

lees ook even want we hebben hier 2broertjes staan momenteel alle twee ruintjes en over 2-3 maandejes moet de een beleerd worden en gaat dus naar de andere stal en dat ligt een heel stuk uit elkaar.
en ze staan al 2jaar samen.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:22

Ze komt over een paar weken weer thuis te staan, maar als ze weer zo gaat klooien enzo..
..dan moet ik toch echt overwegen om de shetlanders te verkopen.
We hebben ook nog veel koeien & kalfjes, wat ze ook erg leuk vind.
En ze heeft al een jaar alleen gestaan met de koeien, dat ging erg goed!
Toen kon ik er zowat elke dag op rijden, maar sinds we de shetlanders hebben lukt dat niet meer zo goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:34

Dit vind ik dus echt heel erg. Een paard is een kuddedier en heeft paardenmaatjes nodig. En omdat je merrie die maatjes nodig heeft om zich prettig en veilig te voelen, haal je die maar weg.

Want dat is het hele punt. Ze voelt zich niet veilig buiten haar kudde. Dat betekent dat jij haar dat gevoel (nog) niet kunt geven. Maar daar is wat aan te doen.

Het is een kwestie van de tijd nemen en het zelfvertrouwen van je paard en haar vertrouwen in jou op te bouwen. Dat begint met grondwerk, dichtbij de maatjes. Het is de bedoeling dat ze daarmee leert om op jou te vertrouwen en jou als leider te accepteren. Dus niet alleen als iemand die haar de baas is, maar als iemand waar ze volledig op kan vertrouwen, zoals de paardenleider van een kudde. Dat is zeker te bereiken, maar dat kost tijd en inzet en inzicht. Begin met goed grondwerk (daar zijn heel veel mogelijkheden toe bv inge terblick, parelli enz enz... dicht bij de maatjes en vergroot de afstand beetje bij beetje. Leer haar om op jou te letten en op jou te vertrouwen. Veel mensen gaan extra ver van de maatjes als ze problemen bij het scheiden opmerken, maar een goed leider zorgt dat het paard daar is waar het zich veilig voelt. Alleen vandaar uit kun je een band opbouwen en ervoor zorgen dat het paard dusdanig op je gaat vertrouwen dat het weggaan bij maatjes uiteindelijk geen issue meer is.....

Alleen zetten gaat sneller.... maar ik word erg verdrietig van dit soort ' oplossingen'.

En koeien zijn geen paarden en kunnen geen paardenvrienden vervangen. Simpelweg omdat ze een andere taal hebben- Daarom stelt ze zich minder afhankelijk van de koeien op

En ja... ik weet waar ik over praat, want ik heb ook hiermee te doen gehad.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:18

liljebo schreef:
omdat je merrie die maatjes nodig heeft om zich prettig en veilig te voelen, haal je die maar weg.

Zo ver was het waarschijnlijk toch niet gekomen, maar ik heb gewoon tips nodig om te weten hoe het wel moet!
Ik vind het echt heel erg als mijn paard helemaal gek wordt omdat ze alleen moet staan.
Heel veel paarden hebben hier helemaal geen last van, kunnen zo zonder andere paarden etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:20

Lauste schreef:
liljebo schreef:
omdat je merrie die maatjes nodig heeft om zich prettig en veilig te voelen, haal je die maar weg.

Zo ver was het waarschijnlijk toch niet gekomen, maar ik heb gewoon tips nodig om te weten hoe het wel moet!
Ik vind het echt heel erg als mijn paard helemaal gek wordt omdat ze alleen moet staan.
Heel veel paarden hebben hier helemaal geen last van, kunnen zo zonder andere paarden etc.

Fijn dat je dat toch niet gaat doen. Tips heb ik hierboven omschreven. Heel langzaam opbouwen zodat het zelfvertrouwen sterker wordt.
Wij hebben ook zo'n muts waar veel geduld bij nodig was. :P

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:42

Ik heb dit probleem ook gehad. Mijn merrie hangt erg aan andere paarden.
Toen ik van stal ging verhuizen samen met een vriendin leek het ons leuk om de merries naast elkaar te zetten, ze waren immers weide maatjes. De paarden werden naast elkaar gezet op stal. (stal met tralies, contact tussen de paarden is mogelijk) Op een gegeven moment wilde mijn paard haar box niet meer uit als de buurvrouw niet mee kwam. Ging de buurvrouw weg en zij bleef achter dan brak ze heel haar stal af.

Op gegeven moment werd het zo ernstig dat mijn merrie zich zou gaan verwonden omdat ze zo door het lint ging als de andere merrie meegenomen werd. Hoe sneu ook, ik heb haar toen van stal veranderd. Helemaal aan de andere kant van stal waar ze haar vriendin niet meer kon zien. Ik kan niet anders zeggen als dat dit een hele goede beslissing was. Mijn merrie werd veel rustiger en voelde zich ook snel op haar gemak met haar nieuwe buurtjes. Ze gingen overigens nog wel samen op de wei.

Uiteindelijk verhuisde haar vriendin opnieuw van stal en bleef zij alleen achter op de wei. Dit was opnieuw een enorm probleem. Normaal gesproken ging ze graag naar buiten, nu stond ze verdrietig bij het draadje op en neer te huppelen. Ze at niks meer op de wei en was blij als ze eindelijk naar binnen kon. Uiteindelijk heb ik een ander weidemaatje gevonden. Dit gaat erg goed, mijn merrie is weer gewoon zichzelf zonder extreem aan dat paard te hangen.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:52

Ik heb nog niet zo lang terug precies een zelfde soort topic geopend. Dus lees hier graag mee wat voor tips er allemaal gegeven worden. Misschien heb jij wat aan de tips die ik al heb gekregen ([OPG] Mijn paardjes zijn onafscheidelijk....)
Helaas weet ik uit ervaring hoe vervelend dit probleem is en dan zie je andere mensen heerlijk een ritje maken op hun paard helemaal alleen. Dan denk ik alleen maar........Dat wil ik ook!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:20

rissa schreef:
Helaas weet ik uit ervaring hoe vervelend dit probleem is en dan zie je andere mensen heerlijk een ritje maken op hun paard helemaal alleen. Dan denk ik alleen maar........Dat wil ik ook!

Inderdaad!
Dat heb ik ook heel erg.
Ik kan met mijn paard ook geen buitenritten maken, maar dat is weer een ander probleem.
Daar wordt ik soms erg verdrietig van, dat ik niet al die dingen kan doen met mijn paard wat anderen wel kunnen..

liljebo schreef:
Leer haar om op jou te letten en op jou te vertrouwen.

Het gekke is, dat ze erg eenkennig is.
Ze wil niet iedereen op haar rug en bij mij is ze het rustigst.
Ze houdt mij erg goed in de gaten, maar toch als ze even bij haar maatjes wordt weggehaald heeft ze geen oog meer voor mij.

Als ik haar een dag in de wei zet, uit zicht van haar maatjes, heeft ze nergens last van!
Dan kan ik haar gewoon naar binnen halen en erop rijden.
Maar zodra ze de hele dag haar maatjes ziet en er dan bij weg wordt gehaald, gaat het mis.

Ik weet het, ze is een apart geval.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:01

Ik bedoel eigenlijk niet dat ze normaal gesproken niet op je vertrouwt, maar dat ze net ietsje meer op de vriendjes vertrouwt/let. Je zou het met kleine beetjes kunnen opbouwen. Dus bv dichtbij de vriendjes rijden/grondwerk doen of wat dan ook en stapje voor stapje verder weg gaan

Sommige paarden hebben dit idd heel erg. (zoals ik al noemde hebben wij ook zo'n muts)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:05

liljebo schreef:
Dus bv dichtbij de vriendjes rijden/grondwerk doen of wat dan ook en stapje voor stapje verder weg gaan

Okee, maar dat is eigenlijk niet erg gemakkelijk. :o
Want dichtbij haar maatjes let ze niet meer op mij, dus als de maatjes gaan rennen, rent ze mee.
(wij hebben 3 weides, 2 vlak naast elkaar en 1 iets verder weg)

En als ik naar haar toe wil als ze in de weides naast elkaar staan, loopt ze bij me weg.
Als ik haar in de weide wat verder weg heb, kan ik haar zo pakken en erop rijden enz.
Maar als ze naast elkaar staan gaat dat niet.

En als ze de hele dag uit zicht is van de shetlanders, kan ik er gewoon 's avonds op rijden.
Daarom staat ze ook het vaakst in de weide wat verder bij de shetlanders weg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:34

Tja.. moeilijk. Zelf ben ik met grondwerk heel ver gekomen. Ik moet nu trouwens weer opnieuw daarmee beginnen, omdat de leider van de kudde vorige week ingeslapen is (hij had ernstig artrose en een tumor) en nu raakt ze weer volledig in paniek zonder haar vrienden.
Maar ze is het grondwerk dus gewend en ik kan haar dan op mij focussen. Met geduld komt dat weer goed.

Weglopen doen ze allemaal niet hier. Ze komen meteen naar je toe. En als je dat echt te moeilijk vindt zou je ervoor kunnen kiezen om haar bv korte tijd apart te zetten (misschien is een uurtje of zo al genoeg) voordat je gaat rijden....

Z

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:34

Tjaa.. ik heb het zelf ook gehad met mij pony, liep ook in de kudde en kon hastikke goed met een andere pony, als ik die van mij er uit haalde ging die ander gewoon door het lint(met stroom) zodat die gewoon bij der was, heb me pony bij een andere groep in gedaan en ze gingen bijv: om de dag bij elkaar en dan om de 2 dagen, en zo ging het harstikke goed als ze wel bijelkaar stonden en die van mij er weer uiit haalden, die pony was bang dat zat ze niet meer terug kwam, en zo dat je elke keer afwisseld wist die pony dat ze elke keer terug kwam.
Zo heb ik het dan opgelost;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:18

misschien moet je meer paarden bij elkaar zetten,
zodat ze jouw paard niet heel erg missen als je uit rijden gaat,
en dus ook geen constant gehinnik hoort,
en dan flipt jouw paard minder
GR

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:54

Jouw merrie heeft gewoon een paard nodig waar ze bij kan staan. Ik denk dat ze zich heel erg eenzaam voelt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:02

blijkbaar liefde,....nee heel flau., zal het niet weten,..
mijn merrie heeft haar vriendje vorige week ook gevonden,
zij helemaal ondersteboven van een frieseruin, ik moet toegeven, wat
een stuk!!
Elke keer als ze bijelkaar staan gaan ze elkaar liefkozend begroeten met geknor en gehinnik en vervolgens een lange periode niks
anders dan kriebelen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:43