Wat is wijsheid? (paard bang in bijzijn ander paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Wat is wijsheid? (paard bang in bijzijn ander paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:12

Een week of 4 geleden kocht ik celine(shet), zij werd bij me gebracht als een vies zielig luizenbolletje, met een ózo lief koppie waar ik helemaal verkikkerd op werd. Twee dagen later kwam joanna het minipaardje die had ik al gereserveerd, maar wilde ze ongeveer gelijk hebben om ze niet alleen te laten staan. De fokster van joanna kwam haar brengen en omdat ze haar veulenenting nog moest hebben , hebben we celine ook gelijk in de trailer gezet en na laten kijken, gelijk luisbehandeld.

Vanaf het begin kon ik met celine alles doen, met joanna ook, zij was eerst duidelijk de baas. Nu voelt celine zich steeds beter en is zij dus duidelijk dominant geworden, met als resultaat dat joanna heel angstig doet, ik krijg haar bijna niet meer te pakken. Daar gaat mijn vraag nou over, hoe krijg ik haar te pakken ??? ik kan haar wel de stal indrijven en pakken maar dan is ze heel wild en angstig, dit lijkt me niet goed, als ik haar gewoon wil pakken, zoals ik bij celine doe, dan loopt ze van me weg. Gehurkt en met brokjes komt ze wél maar dan nog heel aarzelend, als ik haar eenmaal bij haar halster heb is ze heel rustig en laat ze zich mooi poetsen, als celine in de buurt komt word ze weer bang en loopt van me weg, ik hou haar dan haast niet meer en moet haar dan laten gaan.

Hoe pak ik dit nou aan? joanna is groter en sterker dan celine da's maar een ukkie ik snap er niks van, hebben jullie adviezen , dan héél graag jullie hulp
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-04-09 02:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en tevens een paar enters toegevoegd.

19LindA83

Re: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:14

Mag ik vragen aan je om het stuk iets leesbaarder te typen. hoofdletters en punten (ipv komma's) en af en toe enter! ik wil je best helpen maar kom nu niet zo goed door je verhaal heen :o

Hanneke84

Re: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:16

Waarom zou je ze willen pakken?
Misschien heeft Joanna wel meer tijd nodig om te wennen?
Zo te lezen zijn het beide jaarlingen en heb je ze 4 weken geleden gekocht?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:29

ja , dat klopt helemaal, ik dacht dat het juist was om ze elke dag even te pakken, en dan te poetsen, ze verhaart behoorlijk nu. Is dat ( nog) niet nodig dan? Wanneer moet je dan beginnen met dit soort dingen te leren?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 22:30

Oh ja, Ik heb tekst wat aangepast, Zo beter?? :o

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:31

Er zullen er zijn op bokt die zeggen dat je ze in de opfok moet doen. Er zullen er zijn die zeggen dat je ze met rust moet laten tot ze 3 jaar zijn. En ik zeg dat je ze best mag poetsen maar je moet ze ook de tijd geven om te wennen. Als je Celine poetst wordt Joanna misschien wel nieuwschierig en komt ze ook bij je in de buurt? Komt vast allemaal wel goed, ze zijn nog jong en je hebt ze pas :)

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:34

Ik zou gewoon proberen met wat lekkers te lokken.
Zodat ze vertrouwen in jou krijgen, dat ze niet bang hoeven te zijn..
Veel geduld hebben, dan moet het goed komen
Zou ze niet in een stal jagen, daar kan die wel is banger van worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:37

Ik vind het zelf altijd fijn om er een ouder dier bij te hebben staan. Die voedt ze op. Mijn shet was als jaarling heel bang, hij was van een boer geweest die er niet veel mee deed,kon hem niet benaderen enz. Toen heb ik hem gewoon een beetje zijn gang laten gaan en ben met de 2 ouderen gaan klungelen. Plak hooi in de wei, de andere poetsen enz. Hij kwam iedere keer toch wel kijken en na een tijdje ging ie me vertrouwen en kon ik hem aanraken. Het poetsen ging daarna vanzelf. Ik zou persoonlijk niet te veel met eten aan de gang gaan, als je daar niet consequent in bent, krijg je van die schooipony's.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:41

Als je nou de dominante vast zet, (in d'r stalletje?)
Dan kan je proberen om de angstige proberen te lokken zonder dat de dominante in de buurt zit en overal bovenop zit...
Tijd alleen met de angstige zonder dat de dominante erbij zit doet misschien goed?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 23:11

ja dat kan, heb ik ook al eens gedaan, maar dan zit celine in de stal te gillen dat ze eruit wil en daar word joanna ook weer onrustig van :(:) maar ik denk dat ik haar maar wat laat gaan dan, celine komt direct hinnikend naar me toe, die went snel dus, maar ja die komt ook niet van zo'n fijn plekje, joanna stond nog bij haar moeder en celine stond in een stuk modder met nog 160 andere pony's, misschien is daar ook een verschil?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:22

Natuurlijk zijn ze jong en hebben ze tijd nodig om 'sociale vaardigheden' te leren.
Maar ik wil graag wel als kanttekening plaatsen dat niet alle paarden/pony's goed met elkaar overweg kunnen. Het zijn soms net mensen }>
Een tweetal is nog geen kudde. Je moet echt geluk hebben of ze bij elkaar passen.
In de hele campagne over paardenwelzijn (dat ze niet alleen mogen staan) worden wel een paar belangrijke aspecten over het hoofd gezien.
Onze paarden worden meestal niet in kudde-verband geboren en meestal ook niet zo behandeld. Het zijn gedomesticeerde dieren, die ander 'taken' moeten doen voor mensen en in een andere omgeving leven. Hun keuzemogelijkheden en ruimte zijn beperkt. In de natuur vormen paarden van een zekere gelijksoortigheid een kudde. Geen shires met shetties samen... En het kan natuurlijk goed gaan, maar een groep paarden in een omheining is niet te vergelijken met een natuurlijke kudde.
De paarden hebben zeker onze aandacht nodig, ook bij groepsvorming.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:00

je paardjes moeten duidelijk nog wennen, en joanna heeft daar dus meer moeite mee dat celine.
ik zou als ik ging poetsen dat op een plek doen waar de ander niet direct bij kan komen, kunnen ze elkaar ook niet 'plagen'.
verder zou ik ze niet te veel in handen nemen maar ook niet helemaal met rust laten, dus een beetje een tussenoplossing zoeken, en ook af en toe je paardjes lokken om alleen even een aai te geven.
heb je niet de mogelijkheid om er tijdelijk een ouder paard bij te zetten zodat ie ze een beetje op kan voeden?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:14

nee ik heb niet zo een ouder paardje om er bij te zetten, deze twee zijn het begin van mijn veestapel :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:17

ik bedoel ook niet dat je er dan gelijk nog maar een bij moet kopen :+ , maar van een vriendin of zo of er een in pension nemen.
moet je wel de ruimte hebben natuurlijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:01

tja , daar zal ik eens over nadenken dan :7

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:13

ik weet niet of jullie het leuk vinden om te lezen maar joanna word steeds makkelijker, ze komt, nog steeds wel aarzelend , bij me en laat zich aaien, is ook wel nieuwsgierig ;) ook gaan de dames veel beter met elkaar om, veel vriendschappelijker, celine stuurt niet meer joanna telkens weg, het word wat rustiger in het weiland, ook heb ik ze een bal gekocht die ze allebei heel interressant vinden, leuk om te zien hoe ze ermee bezig zijn :D