problemen met 5-jarige shetlander ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinhorse

problemen met 5-jarige shetlander ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:34

Hoi,

Ik heb een hele lieve verzorgpony, waar ik bijna wel elke middag te vinden ben. Alleen gaat het niet goed met hem |( . Het is trouwens een zwarte shetlander ruin van 5 jaar. Nu komt het:
Probleem 1:
Ik rij graag met hem in de wei. Want als zijn eigenaar er niet is mag ik er niet mee naar buiten. Dat mag alleen als de eigenaar meegaat. Maar hij staat samen met een jong hengstenveulentje en dan ga ik altijd in de wei ernaast rijden zodat het veulentje niet in de weg loopt. Maar als ik dan daar aan het rijden ben, gaat hij bokken en gek doen, heel vaak zijn hoofd omhoog en dan rent hij naar het hek. Naar dat veulentje! Maar nou konden we niet met zweep rijden. Want als je er op zat met zweep en je deed niks ging hij al bokken. nou heb ik laatst toch met zweep gereden en dat ging veel beter. Ik heb zelfs een stukje kunnen galoperen! Maar nu doet hij dat niet meer. Dat is een van de redenen dat de eigenaar hem wil verkopen!

Probleem 2:
Als we dan met de eigenaar gaan buitenrijden(die gaat dan op de fiets), dan rijden we altijd over een dijk met aan een kant wat huizen en boerderijtjes. Op de dijk klikken we er altijd een halstertouw aan vast omdat anders hij bij iedere oprit stopt en dan achteruit de oprit oploopt! Maar dit plan werkt niet. Hij heeft al een paar keer het halstertouw uit de handen van de eigenaar getrokken. Ikzelf denk dat het komt dat hij niet graag alleen is.

Ik wil ook heel erg graag met hem gaan springen. Hij heeft een hele mooie "springgalop" noem ik het altijd en hij is een keer ontsnapt over een hek van 1 meter terwijl hijzelf 1.10 meter is!
Maar hij is nog maar 5 jaar en een kennis van mij zei dat dat nog wel af te leren is. Ook heb ik ergens gehoord dat van balkjes stappen je meer controle krijgt over je paard. Ik hoop dat er iemand komt met een goed plan want ik wil niet dat hij weg gaat!!!

alvast bedankt,

Anoniem

Re: problemen met 5-jarige shetlander ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:37

1)veel geduld hebben, en als dat zweepje beter werkt moet je het gewoon gebruiken. en misschien moet je eens met een ander paard samen rijden. dat je pony daarachter kan lopen en rustiger is. en misschien wat grondwerk doen en samen wandelen, misschien vertrouwt hij jou dan beter en gehoorzaamt hij.
2) veel been geven, en alweer met een ander paard samen rijden. vraag een vriendin/vriend als die een pony hebben op ze met je mee gaan of is er een manege of pony-club in de buurt?

grondwerk hoort ook bij balkjeslopen, heb je balkjes en kleine hindernissjes? loop eerst aan de hand en daarna erop. hou hem bezig en hou het leuk! jij moet vooral ontspannen, neem een radio mee en zet een muziekje op als je met hem bezig bent. dan leert hij dat er meer dingen zijn dan bokken en iritant doen.
hopelijk heb je er wat aan??!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:40

Heel veel grondwerk doen totdat de pony voldoende vertrouwen in je heeft en je als leider accepteert en weg durft bij het veulen
Deze dingen los je uiteindelijk niet op met een zweep. Het onderdrukt het probleem totdat het van kwaad tot erger wordt.

Dit los je op door het rijden eerst eens achterwege te laten en het probleem met leuk grondwerk op te lossen- Eerst controle vanaf de grond, dan kleine stukjes wandelen aan de hand (begin met een piepklein stukje en bouw dat uit, en dan pas erop.
Vergeet niet dat shetten een heleboel paard zijn en dus ook zeer paards dienen te worden benaderd.

Er is veel info te vinden over grondwerk. Inge terblick schijnt een erg goed boek te hebben, parelli werkt met veel grondwerk (maar dat is echt een cursus, wil je het goed doen... dat werkt niet vanuit een boek) en je kunt je ook eens verdiepen in Linda Tellington. Begin bv eens met naar de bieb te gaan en zulke boeken te lezen. Heel leerzaam en je leert het paard beter te begrijpen

Cinhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:36

Dank jullie wel voor de reacties!!! Ik ga er snel mee aan de slag!
Bedankt!!!
namens mij en de pony;)

Cinhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:37

Het gaat nu veel beter met mn verzorgpony, Oellie, ik ben zonder zweep gaan rijden, heb wel veel moeten drijven mja, ik heb ook nog met hem gesprongen, Dat ging supergoed! Dat deed ik dan in de richting van de wei waar het veulentje stond. En daar wil hij natuurlijk naar toe racen. Eerst sprongen we over een bezemsteeltje in het hek en aan de andere kant op een emmer. Toen 2 achter elkaar en laatst over 1 hele hoge van bijna 1 meter. Het leek wel of hij kon vliegen :D Ik heb hem zelfs zo ver gekregen dat hij bij de bocht waar hij altijd stopt verder gallopeert maar dan wil hij na die kant niet meer verder. Ook is het drijven echt heel erg. Is er misschien iemand die weet hoe ik mn verzorgpony meer gevoeliger kan krijgen?

alvast bedankt,

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:59

Werken met een zweep is vaak een oplossing die aangedragen word...
Maar als ik kijk naar mijn minishetje(met groot karakter!) werkt straffen alleen maar averechts.
Hij word er niet gezelliger op,en bijt zich dan juist vast in koppigheid.(of ik zou hem moeten gaan martelen) :+
Veel grondwerk doen,wandelen aan het halster,en vertrouwen opbouwen is denk ik handiger.
Uiteraard hoef je niet alles te pikken,dus een grote mond(stemverheffing),en eens een tik of duw kan geen kwaad.
Vandaaruit kan je verder gaan uitbouwen met rijden etc.
Maar het vertrouwen en leiderschap moet eerst goed zitten.
Ik werk voornamelijk met goed gedrag belonen,en slecht gedrag negeren of heel rechtlijnig aanpakken.
1 keer nee,blijft nee!
Het zou simpel zijn een zweep mee te nemen en hem bij elke misstap een tik te geven,maar enige wat je dan bereikt is een paard wat je niet graag ziet komen,en uit bv angst de gevraagde kunstjes doet.
Ik zie er meer uitdaging in,om het dier te laten doen wat jij wilt,door middel van belonen of omgang.

Cinhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 23:15

Daar ben ik het helemaal mee eens, janflicka. Ik wil ook heel graag dat hij mij vertrouwt en luistert uit vertrouwen, niet omdat hij het persee moet. Ik wil ook heel erg graag een Join-Up met hem doen. Helaas denkt de eigenaar dat ik hem dan bang maak en dat het nog erger wordt. Ik probeer het hem uit te leggen, maar hij denkt dat mn verzorgpony(dat is trouwens een grote shetlander :D ) ons al vertrouwt. Maar ik zie nergens aan Oellie dat hij ons totaal vertrouwt. De eigenaar weet best veel van paarden, maar hij kent alleen de (wat ik noem) "Ruwe of harde manier". Het is natuurlijk niet altijd ruw of hard. Maar ik geloof wel in de manier van de Join Up. Ik ga, denk ik, nog maar eens proberen om de Join Up uit te leggen en jouw tips op te volgen.
bedankt!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:27

janflicka schreef:
Werken met een zweep is vaak een oplossing die aangedragen word...
Maar als ik kijk naar mijn minishetje(met groot karakter!) werkt straffen alleen maar averechts.
Hij word er niet gezelliger op,en bijt zich dan juist vast in koppigheid.(of ik zou hem moeten gaan martelen) :+
Veel grondwerk doen,wandelen aan het halster,en vertrouwen opbouwen is denk ik handiger.
Uiteraard hoef je niet alles te pikken,dus een grote mond(stemverheffing),en eens een tik of duw kan geen kwaad.
Vandaaruit kan je verder gaan uitbouwen met rijden etc.
Maar het vertrouwen en leiderschap moet eerst goed zitten.
Ik werk voornamelijk met goed gedrag belonen,en slecht gedrag negeren of heel rechtlijnig aanpakken.
1 keer nee,blijft nee!
Het zou simpel zijn een zweep mee te nemen en hem bij elke misstap een tik te geven,maar enige wat je dan bereikt is een paard wat je niet graag ziet komen,en uit bv angst de gevraagde kunstjes doet.
Ik zie er meer uitdaging in,om het dier te laten doen wat jij wilt,door middel van belonen of omgang.

Een join up is niet de oplossing voor ieder paardje..
Heb met jantje nog nooit een join up gedaan,en hem toch zover gekregen dat hij mij ziet als leider.
Staar je dus niet blind op een join up,je kan er zelfs meer kwaad als goed meedoen(1 foutje kan grote gevolgen hebben).
Jantje was gewoon zeer eigenwijs,en aanvaarde mij niet zomaar als zijnde bazinnetje...(hij was engeltje bij zn vaste verzorger,maar mij kon hij wel villen!).
Dat werd wel vrij snel minder...maar bij enge dingen kon hij nog altijd opspelen!(bij mij dus bokken,steigeren,bij zn verzorger hooguit wat pasjes opzij doen).
Maar hij heeft zn hele shettentruukendoos uit de stal gehaald om me af te schrikken!
:D
Helaas voor jantje,was ik niet snel af te schrikken...en heeft hij nu maar besloten zich aan mij te onderwerpen(ook als dat betekend dat ik hem afspuit,of zn hoeven uitspoel!).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:35

Probleem 1

Hou zijn aandacht bij het rijden, veel stelling vragen, voltes rijden, en als hij gek doet engaat bokken geef je hem een tik met een zweep. Dit doe je bij elke bok die hij geeft, want hij probeert nu zijn wil door te drammen!

Probleem 2

Is hij niet bang? Lijkt mij, en anders dan schop je hem naar voren. Grondwerken is erg belangrijk voor jou, hij heeft totaal geen respect voor jou en is erg dominant tegen over jou.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:45

Juangi schreef:
Probleem 1

Hou zijn aandacht bij het rijden, veel stelling vragen, voltes rijden, en als hij gek doet engaat bokken geef je hem een tik met een zweep. Dit doe je bij elke bok die hij geeft, want hij probeert nu zijn wil door te drammen!

Probleem 2

Is hij niet bang? Lijkt mij, en anders dan schop je hem naar voren. Grondwerken is erg belangrijk voor jou, hij heeft totaal geen respect voor jou en is erg dominant tegen over jou.

Ben het eens met grondwerk stukje...maar wederom zweep of naar voren schoppen?
Wrm zou je een dier met een zweep of naar voren schoppen benaderen?
Het is ook op een andere manier te doen,maar dat kost wat tijd! (als je liever een zweep pakt als tijd in je paardje steken,kan je beter een hobbelpaard nemen toch?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:27

Als je heel veel moet drijven, is er al iets mis in de communicatie. Bovendien is dat de ideale manier om de pony steeds verder af te stompen.
Waarom laat je het rijden en springen niet gewoon ff achterwege en steekt energie in grondwerk, zodat je de pony leert om op hulpen te reageren, vertrouwen in je te krijgen, plezier te krijgen in het werk. Als je met grondwerk zijn gevoeligheid voor hulpen vergroot, is schoppen/continue drijven etc absoluut niet nodig.
(zag gisteren bij een open dag bij een stal ook zo'n kind op een shet die niet willen lopen... en maar schoppen om de shet vooruit te krijgen. Het liefst had ik haar van de pony getrokken.... Snapt zo'n kind dan niet dat er in de basis iets goed fout zit... en kom mij niet aan met het argument dat shetten eenmaal eigenwijs zijn. Ik heb er twee, waarvan er eentje toen ik hem pas had, liever ging liggen dan deed wat je vroeg. Nu is het echt een superleuke pony geworden)
Het kost even wat moeite en je zult ff het rijden moeten uitstellen maar je krijgt er veel voor terug.
Als de pony werkelijk belangrijk voor je is, heb je dat graag voor hem over.

En doe alsjeblieft geen join up. Dat lost in deze situatie 0,0 op. Je hebt een paardje wat geen vertrouwen in je heeft en afgestomd raakt op de hulpen. Dat los je op door aan een gemeenschappelijke taal te werken. Niet door een join up toe te passen en te verwachten dat het dan vanzelf beter gaat.

Een paard is geen gebruiksvoorwerp maar een levend, emotioneel dier, waarmee je gewoon moet leren samenwerken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:41

Ik vraag me af of je niet wat groot of zwaar bent voor de pony?
Kan ook zorgen voor een hoop verzet namelijk. Sommige laten het eerder merken dan anderen en kan ook dat sommige een zwakker gestel hebben.

Verder ben ik het volledig met liljebo eens.
grondwerk en neem les van een goede instructeur als je er besluit weer op te stappen. Deze manier van 'rijden' is niet goed. Je moet jezelf trainen en niet de pony, dus balkjes stappen heeft nu totaal nog geen zin.

succes!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:17

Kan me ook alleen maar bij liljebo aansluiten (en janflicka) en mijn advies zou dus zijn om dat van haar goed door te lezen en je voordeel te doen met de tips.

Jammer dat er ook weer tips bij zijn die meteen weer gericht zijn op afstraffen, schoppen en slaan. Uiteindelijk kunnen we de pony alleen maar beoordelen op het stukje van de TS en lijkt de eerste, beste tip toch te zijn om terug te gaan naar de basis en inderdaad het rijden even achterwege te laten.

Wel verstandig van de eigenaar dat hij/zij zich heeft uitgesproken tegen een join-up.

Cinhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 21:19

Hoi,

Ik heb geprobeerd al jullie tips op te volgen en veel met de pony gewandeld. Ook op longeren geoefend omdat dat in het begin niet lukte. Helaas is het laatst mis gegaan. Bij het longeren valt de pony mij vaak aan. Laatst kreeg ik zelfs een hoef in mn maag. Nou heb ik nergens last van, maar ik wil graag dat het niet nog een keer gebeurt. Zou rijles met de pony nemen misschien ook een oplossing zijn, naast grondwerk? Of zeggen jullie dat dat geen goed idee is? Ik hoop ook dat iemand me een paar tips voor het grondwerk kan geven.

groetjes en alvast bedankt,

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:57

deze pony heeft totaal geen respect voor je omdat je niet goed genoeg bent om te weten wat je moet doen.
Je moet zeker les gaan nemen, dat is de enige juiste manier om met de pony om te leren gaan

Niet aan grondwerk en join up beginnen als je niet weet hoe.. en zonder hulp.. volgende keer schopt hij tegen je hoofd en dan hebje helemaal een probleem
je komt een stuk verder als je les neemt en gerichte vragen aan je instructeur voorlegt..

succes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:36

Absoluut les nemen. Verder longeren ff achterwege laten en met grondwerk aan de slag, totdat de verhoudingen duidelijk liggen en de pony je accepteert als leider.
Goede tip: Haal in de bieb het boek van inge teblick of linda tellington (of kopen natuurlijk) en ga daarmee aan de slag.