Halster omdoen en mee laten lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilkje

Halster omdoen en mee laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:29

Op 22 maart is er bij ons een prachtig fries hengstje geboren. Nu hebben wij al jarenlang paarden, maar een veulen hebben wij nog niet eerder gehad.

Nu heb ik een aantal vragen:

Ik kan ons veulen (over de staldeur heen) heel goed aaien. Hij komt dan ook echt naar je toe. Soms pak ik er even een borsteltje bij en ook dat vindt hij goed. Als we de paarden 's ochtends naar de wei brengen, rent hij gewoon met zijn moeder mee. Echter, nu vind ik het wel tijd worden voor een halstertje. Ik heb van de week geprobeerd hem een halster om te doen, maar hij rende gewoon weg en vond het eng. Uiteindelijk heb ik hem in een hoek gezet en het halster omgedaan. Moeder en veulen moesten naar de wei, maar hij liep absoluut niet mee aan het touw. Hij zetten zichzelf helemaal schrap. Hij is toen met een halstertje om (maar zonder touw) naar de wei gegaan.

Is het nou goed om om veulen onder dwang een halster om te doen? Wordt hij zo niet angstig. En wat moet ik doen om hem mee te laten lopen? Gewoon doorzetten of nog even laten?

Ik hoop dat jullie goede raad kunnen geven.

Dani

Re: Halster omdoen en mee laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:37

Je maakt het hem volgens mij wel moeilijk door én het halster om te doen, én meteen mee laten lopen. Laat hem eerst dat halster eens verkennen, besnuffelen, aanraken..dan rustig wennen aan het gevoel van iets om zijn hoofd, zonder dat daar ook nog eens meteen aan 'getrokken' wordt.

Is mijn idee..:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:39

Goed bedoeld DaniBanani, maar het is veel beter om het veulen gelijk, even met twee mensen, het halstertje om te doen en zo snel mogelijk te leren meelopen, achter de moeder aan. Dan hoef je ook niet te trekken en is er voor het veulen niks naars aan.
Bij veulens die het totaal vertikken om mee te lopen is het het handigst om ze desnoods even aan een longeersingel te zetten die de merrie draagt. Je hebt er even werk van nu, maar groot plezier van als ze groter en sterker worden.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:41

Wat ik altijd deed wat de merrie met halster en touw mee, dan twee ! halstertouwen aan elkaar aan het halster van het veulen. Het veulen rechts naast de moeder en dan het extra lange touw voor de borst van de merrie langs naar links, dus eigenlijk heb je dan en de merrie vast en het veulen. Zodra de merrie gaat lopen, neemt ze in feite het veulen zelf mee. Het veulen heeft op die manier niet in de gaten dat er een mens aan dat touw staat te trekken en leert zo netjes met mams mee te lopen. Even oefenen, maar na een paar keer is het een fluitje van een cent.
Overigens deed ik het halster al om met dag drie en met dag vier aan het touw. Jong geleerd, oud gedaan.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:42

Slim foefje Diane!!! (goeie tip die ik even ga onthouden)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:18

Ik zou zo'n veulen nog lekker met rust laten. Hij word straks vanzelf wel makker, ga nu gewoon lekker veel met hem knuffelen en aaien misschien een halster om doen maar echt met hem lopen zou ik niet doen hoor!
En halster zul je toch even met beetje dwang om moeten doen anders gaat het denk ik niet zo snel lukken!

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 18:23

Bedankt voor de antwoorden. Lekker met rust laten, heb ik nu 10 dagen gedaan, maar het is soms gewoon makkelijker als hij aan het halster meeloopt. Laatst ging hij ook ineens naar de hond toe ipv zijn stalletje in. Ik wil geen ongelukken krijgen omdat hij maar de kant opgaat die hij wil. Ik moet gewoon even doorzetten. Floris heeft al wel een paar keer een halster omgehad, maar het kost iedere keer veel moeite om het om te krijgen. Met die twee touwen aan elkaar ga ik zeker proberen.

Vorige keer had ik moeders al uit de stal en toen met heel veel moeite de kleine het halster omgedaan. Mooi dus niet dat hij (aan het touw) de stal nog uitkwam. Hij stond helemaal stijf.

Ik was daarom bang om meer kapot te maken dan op te bouwen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:30

Eciara05 schreef:
Ik zou zo'n veulen nog lekker met rust laten. Hij word straks vanzelf wel makker, ga nu gewoon lekker veel met hem knuffelen en aaien misschien een halster om doen maar echt met hem lopen zou ik niet doen hoor!
En halster zul je toch even met beetje dwang om moeten doen anders gaat het denk ik niet zo snel lukken!

dat met rust laten en hem/haar er later aan laten wennen kun je beter niet doen,
ze worden alleen maar sterker en wordt het alleen maar moeilijker voor jezelf.
wij doen ze naar 2 á 3 dagen al een halster om en een beetje druk op het touw geven, en ja in het begin hangen ze een beetje tegen maar dat kunnen ze beter doen als ze klein zijn dan dat ze een sterk en grote hengst zijn van 500 kilo en als ze je dan gaan hangen heb je er veel meer werk van. ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:04

Ik ben het daar gewoon niet mee eens. Maar goed. Als ze 3 maanden zijn ofzo gaan ze ook verder bij hun moeder vandaan en laat hun moeder ze ook verder bij hun vandaan het gaat alles makkelijker. Dat is wat ik doe en altijd goed gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:06

Halster doen wij altijd al binnen een dag om, maar daar heb je nu weinig aan. Probeer het elke dag te oefenen en probeer dan gelijk het veulen overal aan te kunnen raken, dat zal je later een hoop gedoe schelen. Voor wat betreft het meelopen. Klik een lange leadrope aan het halstertje en laat deze achter de kont langslopen, zo leer je hem wennen aan druk van achteren en zul je zien dat hij snel mee leert lopen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:35

suleilitha schreef:
Slim foefje Diane!!! (goeie tip die ik even ga onthouden)

Ik heb deze van een fokker gekregen toen ik zelf begon aan de veulens en ik heb het bij alle drie gebruikt en het werkt keer op keer. Ze krijgen zo ingeprint dat als mams gaat lopen, zij ook gelijk in de benen moeten. Ook handig voor de veulenkeuring :+ .

NOOIT: met rust laten. Tot hoe oud? 3 jaar? De veulens die ik aflever, zijn met 6 maanden volledig handelbaar en al zeker twee keer bij de smid geweest (voor het idee een vijltje langs de voeten), lopen aan een touwtje mee, geven voetjes en zijn ook gewend aan poetsen. Enne, worden ook getoiletteerd vanwege de veulenkeuring (nu hoeft niet iedereen dat te doen hoor, ieder zijn meug).
En omdat ik ook wel eens een sjabrakje opleg, is een deken met drie jaar of een zadel ook geen probleem. En alles zoveel mogelijk spelenderwijs en alsof het de normaalste zaak van de wereld is (wat het dus ook is).

Niet te bang of te onzeker of te tuttig zijn, als je hiermee wacht tot ze 5 maanden oud zijn krijg je niets meer voor elkaar. Even door de zure appel heen, het kan een weekje een robbertje vechten zijn, maar daarna weten ze niet beter. (Ik moet dan ook gelijk denken aan mensen die een puppie ook maar met rust laten, want 'het is nog maar een puppie' en een jaar later zit het dier onhandelbaar in het asiel, "want hij luistert nooit".

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:48

Mijn veulen is van 3 maart. Ik heb haar na een week een halster omgedaan en nog diezelfde week liep ze al spellendewijs mee aan het halstertouw. Gewoon moeder voorop en veulen mee aan een lang halstertouw.
Ik doe zelf( Ze staat nu vooraan als ik met de halsters bezig ben )
Ze kan nu sinds 2 weken ook al vaststaan aan de paal en hoefjes geven.
Dit is mijn eerste veulen maar ze is nu al onzettend mak.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:51

Bedankt voor alle tips! Ik ga goed doorzetten. Hij staat nu ook met halster om in de wei, maar wilde nog niet mee aan het touw. Morgen weer nieuwe kansen. Ik ben zelf ook van mening dat hoe jonger hij het leert, des te makkelijker het zal gaan.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:59

Dat achter de billen langs van Caira werkt erg goed, zo deden wij het het ook.
Wel dan het touw gekruist op de rug(soort van 8 om het lijf zeg maar) zodat het niet afzakt en je hebt er ook een handvat aan.
Hier staan wat foto's van die manier:
http://hashknifehorses.com/imprinting_your_foal.htm
En dan eerst een beetje druk aan de voorkant, gaat ie niet lopen dan druk achter de billen.
Dan leer je ze aan om op de druk op het halster te gaan lopen.
Succes

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:02

Ik doe ook altijd al de eerste dag of in de eerste week al een halster om. En dan aan het touw. Als hij niet wil lopen geef ik het veulen van achteren altijd ff een klein duwtje of druk ik hem naar voren (hoe je het maar wil noemen).

De eerste keer vechten om een halster om te doen, ontkom je toch niet aan. Wij zetten veulen altijd samen in een hoek, snel halster om en vast en dan touwtje er om ff aaien en dan kom mem ook al ff kijken wat we nou eigenlijk met haar kind aan doen is. Veulen ziet moeder en dan is het ook weer klaar.

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 10:36

Het halster omdoen gaat steeds beter. Hij weet al wat er gaat gebeuren. Meelopen gaat nog niet echt soepel. Soms stukjes wel, maar soms loopt hij ook behoorlijk voor je uit. Dit moeten we dus nog goed oefenen. Hij is een beetje bang dat zijn moeder wegloopt denk ik. In de wei krijg ik hem nog net niet te pakken, vandaar dat hij terug los meeloopt. Maar...... een week geleden had ik niet gedacht dat we nu al zover zouden zijn!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:50

Eciara05 schreef:
Ik ben het daar gewoon niet mee eens. Maar goed. Als ze 3 maanden zijn ofzo gaan ze ook verder bij hun moeder vandaan en laat hun moeder ze ook verder bij hun vandaan het gaat alles makkelijker. Dat is wat ik doe en altijd goed gaat.

Niet om je aan te vallen hoor, maar volgens mij gaat het dan juist moeilijker. Als het veulen nog een grote drang heeft om achter moeders aan te lopen, zal het veel gemakkelijker voorwaarts gaan als mama ervoor loopt. Dan hoef je zelf niet aan dat halstertouw te gaan klungelen. Dat is veel beangstigender voor zo'n kleintje dan gewoon met mama meehuppelen en dan toevallig aan een touwtje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:49

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:59

Ik doe altijd 1 van de eerste dagen het veulen een halster om. In de stal.
zodat hij hem in de wei de hele middag omheeft. Dan hebben ze genoeg tijd om te wennen.
Alls hij weer op stal komt, halster weer af.

Na dit 2 a 3 dagen te hebben gedaan, doe ik een lead rope eraan, door het halster, maar ook achter zijn billen langs!
Zo geef ik geen druk achter zijn oren, maar "duw" hem als het ware, op het moment dat hij loopt, gaat de druk eraf...
Na verloop van tijd lopen ze zelf, en heb je alleen je touwtje aan zijn halster..

Hangt ook af van het type veulen, een bijdehand diertje, doe ik het eerder, want vaak hoe ouder ze worden hoe lastiger, en sterker ze zijn!
Bij een bang aangelegt veulen, laat hem eerst wennen aan aanraking, overal! Voordat ik het touw achter zijn billen laat..

Heel verschillend, maar het werkt vaak wel.

En als ik bezig ben met een veulen neem ik daar de tijd voor, iemand anders neemt de merrie mee..
Zo kan ik volledige aandacht aan het veulen geven, want soms komen ze raar uit de hoek, maken rare sprongen of draaien om enz..

suc-6 ermee TS!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:04

Wilkje schreef:
Het halster omdoen gaat steeds beter. Hij weet al wat er gaat gebeuren. Meelopen gaat nog niet echt soepel. Soms stukjes wel, maar soms loopt hij ook behoorlijk voor je uit. Dit moeten we dus nog goed oefenen. Hij is een beetje bang dat zijn moeder wegloopt denk ik. In de wei krijg ik hem nog net niet te pakken, vandaar dat hij terug los meeloopt. Maar...... een week geleden had ik niet gedacht dat we nu al zover zouden zijn!

Als je hem niet meer te pakken krijgt met het terug lopen, neem er even de tijd voor!
Laat iemand je merrie vasthouden in de hoek, loop naar je veulen toe, klik hem aan.
Wil hij niet komen? Ga overdag zomaar eens bij je veulen in de wei, aai hem, laat hem niet bang voor je zijn zodra jij de wei betreed!
Als jij de wei in komt, moet hij uit nieuwschierigheid komen, kroel met hem, zodat hij de volgende keer weer komt.
Zo komt hij s' avonds ook naar je toe

Mijn ervaring is, oefen je dit direct hoe makkelijker later! 1 van mijn veulens wilde dit ook niet, ook los terug laten lopen. :o
Na een week toch volgehouden en de terugweg is ook lastig! En het valt je vies tegen hoe sterk ze uiteindelijk kunnen worden. }:0
Dus oefenen!.. :D

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:49

Hier hebben wij het zelfde gedaan vorig jaar met Serada als wat jester vertelt.
Vanaf dag 1 een halstertje om en een leadrope achter haar billen langs om haar te sturen en vooruit te duwen.
En dat heeft super gewerkt
Tuurlijk soms had ik ook wel even hulp van andere nodig.
Want ja je merrie loop je ook mee en dan zo'n kleine springveer bij je die niet altijd wil doen wat jij wilt hihih

Ik denk dat een halstertje onder dwang omdoen geen kwaad kan.
Het ligt er maar net aan hoe die dwang uitgevoert word.

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:35

Laat het veulen snuffelen aan het halster en dan doe je hem voorzichtig om. Als het veulen daaraan gewent is kan je hem met 2 personen naar de wei brengen. Als het veulen goed luisterd geef je hem/haar een snoepje.