Manege paard schraapt en bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Manege paard schraapt en bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:33

Oké, wij hebben een manege paard genaamd Rafiki.
Hij schraapt hij met zijn voor en achterbenen, hij probeert soms op je tenen te staan en altijd om je te bijten. Nou ik heb zo'n meisje ontmoet waarbij hij echt helemaal niks doet. En bij de rest van het bovenstaande wel bij (bijna) iedereen.
Bij mij doet hij wel al het bovenstaande, soms als hij echt vervelend wordt geef ik hem een tik op zijn borst en zeg heel duidelijk 'nee'.

Ligt het misschien aan mijn houding hoe hij doet? Of wat is het precies? Ik denk dat het ook komt door zijn opvoeding

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:37

het kan veel oorzaken hebben.
(angst voor) Pijn is meestal de grootste oorzaak.
Misschien wordt er te wild opgezadeld en/of past het zadel niet goed.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 02-04-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Re: Manege paard schraapt en bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:43

@AngelSpirit: Dat is niet zo vreemd want Rafiki is vroeger heel slecht behandeld geweest. Zo was hij ook jaren met verkeerd liggend zadel gereden(door de vorrige eigenaar), tijdens het opzadelen was hij bij aankomst op de manege dan ook wel een beetje link: bijten, schrapen. Dat is het probleem met zo'n soort paard op een manege: Als ie dat doet geven jullie hem een tik terwijl hij al genoeg heeft meegemaakt, je kan het het beste negeren.
Maar wordt hij niet meer opgezadeld door het personeel dan?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:45

mischien voel je je zenuwachtig?
daar reageren ze heel sterk op..
en verder helpt belonen met goed gedrag ook heel goed!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:49

Het is geen probleem met slecht zadel of iets dergelijks. Of te wild opzadelen. Dat gebeurt gewoon op tijd en we haasten niet. Als ik op hem moet opzadelen dan kijk ik er weer naar tegenzin op. Misschien komt het inderdaad dat ik wat zenuwachtig ben.. Maar hij doet het bij bijna iedereen, dus ik ben heus niet de enige

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 17:52

daffie1986 schreef:
@AngelSpirit: Dat is niet zo vreemd want Rafiki is vroeger heel slecht behandeld geweest. Zo was hij ook jaren met verkeerd liggend zadel gereden(door de vorrige eigenaar), tijdens het opzadelen was hij bij aankomst op de manege dan ook wel een beetje link: bijten, schrapen. Dat is het probleem met zo'n soort paard op een manege: Als ie dat doet geven jullie hem een tik terwijl hij al genoeg heeft meegemaakt, je kan het het beste negeren.
Maar wordt hij niet meer opgezadeld door het personeel dan?

Iedereen kan hem nu gewoon opzadelen.. op zich maak ik er niet zo'n punt van maar het gaat op den duur heel erg irriteren. Ik ben stalhulp op zaterdag en soms als er een groentje op hem moet (hij is een begin paard heb ik van een instructrice vernomen) dan sta ik er altijd bij of zadel ik hem zelf op

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:20

het kan dominantie zijn, maar aangezien ik in een ander bericht las dat hij een verleden heeft kan het ook zijn dat hij sommige dingen zoals rijden vergelijkt met pijn? ik zou het negeren en overdreven belonen wanneer hij het goed doet, zeker zou ik het met geduld blijven proberen en jezelf ook niet al te zenuwwachtig opstellen en de situatie rustig afwachten. (dit is zoals ik het zou proberen, ik weet niet of het helpt maar het valt te proberen?)

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 00:44

Toch vind ik het opvallend dat je dit soort dingen vaker bij manegepaarden ziet dan bij 'andere paarden'. En dat bedoel ik echt niet negatief tegenover jou hoor. :o

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:49

Manegepaarden worden nou eenmaal door veel meer mensen gehanteerd en hebben daarom een veel grotere kans een rotte appel te treffen dan eigen paarden.
Ik denk dat Rafiki inderdaad gewoon wat geduld nodig heeft. En probeer soms ook zijn stal in te gaan zonder dat er iets moet gebeuren, dus gewoon beetje aaien, keertje halster om en rondje met hem lopen. Hij moet weer leren dat mensen om zich heen ontspanning betekent.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:35

Thnx voor jullie tips xD. Ik zal ze uitproberen