Beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_paard

Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:59

Ik lees vaak dat mensen met een 3-jarige pony al wedstrijden rijden.
Wanneer hebben zij ze dan beleert?
Ik dacht altijd dat als je paard/pony 3 was dat je hem dan kan beleren?
Omdat wij een veulentje krijgen vroeg ik me het af wat gewoon de beste leeftijd is.

arun

Re: Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:04

Beleren doe je of laat je doen na hun derde jaar en met sommige rassen wacht je beter tot ze 4 jaar zijn zodat de rugwervels volledig dicht zijn.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:35

Paarden lijken misschien wel sterk rond hun 3e jaar maar dat zijn ze echt niet. Misschien even opzoeken wanneer jouw paard straks zo volgroeid is dat hij ingereden kan gaan worden. Dat verschilt inderdaad per ras.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

Geen enkel ras is er op zijn derde al aan toe om een ruiter te dragen.
`je kan vanaf 3 wel met de basis beginnen , dubbelen lijnen, los en grondwerk, je kan alle knopjes er ook naast opzetten , kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Een paard wat op zijn derde al wedstrijden loopt vind ik persoonlijk niet mogen gebeuren, lichamelijk zijn ze nog niet af en geestelijk er nog niet aan toe, ook een paard wat graag werkt moet je tegen zichzelf beschermen en juist meer tijd geven om jong te zijn.
Zelf ben ik ook net met mijn 3 jarige begonnen, maar doe alles vanaf de grond.
Het gaat om de groeischijven en die zijn bij de meeste rassen pas met 6 dicht en sommige nog later.
En als je bedenkt dat de gemiddelde leeftijd van een paard 6/7 jaar is, is 3 echt veels te jong om al te gaan rijden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:53

Wij beginnen heel rustig aan met 4 jaar. Tot die tijd staat ons veulen lekker tussen de andere hengsten op het land. Dit is heel gebruikelijk bij de stal waar hij vandaan komt en nu ook staat.

Vanaf 1 april 2008 mag je niet meer met een 3-jarige starten op wedstrijden. Hier zijn nog wel speciale wedstrijden voor, maar ze lopen dus niet meer tussen de oudere paarden. Misschien een motivatie om iets langer te laten staan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:52

arun schreef:
Beleren doe je of laat je doen na hun derde jaar en met sommige rassen wacht je beter tot ze 4 jaar zijn zodat de rugwervels volledig dicht zijn.

Dan moet je wachten tot ze minstens 6 zijn, eerder sluiten de groeisschijven zich niet, bij geen enkel ras.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:49

Iedereen beleert zijn of haar paard op het moment dat je denkt dat het paard er klaar voor is en iedereen doet dat ook op zijn eigen manier.
Ik zelf begin meestal bij 2,5 -3 jaar met het bitje en zadel opdoen en korte stukje longeren dan bedoel ik ook maar 5 - 10 min. zodra dat het paard dat goed oppakt en het vertrouwen heeft ga je verder ik zit er dus meestal met 3- 3,5 jaar al op en met 4 kunnen de meesten makkelijk een B proef rijden.
Natuurlijk zijn er altijd paarden die wat langer nodig bijv. hele grote paarden die net even een jaartje langer nodig hebben om te groeien.
Ik doe het zo en het bevalt mij prima geloof zelf niet zo grondwerk en dubbele lijnen werk bij jonge paarden maar iedereen zijn eigen ding.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:27

Voor het echte rijden moet je idd wachten tot ze er echt sterk genoeg voor zijn maar , de basis opvoeding, training, grondwerk zou al echt wel gekend moeten zijn, vind ik toch.
voetjes geven, het wennen aan allerlei dingen, verkeersmak, schriktraining, ed

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:13

RT P -> OPG

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:58

Ik ben begonnen met beleren toen mijn paard 2,5 jaar was. Ik heb haar toen maar twee keer per week een half uurtje in het bos gereden aan de lange teugel om haar te laten wennen. Pas toen ze 3,5 was ben ik begonnen aan lessen en wat wedstrijden in de buurt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:00

Kuggur schreef:
arun schreef:

Dan moet je wachten tot ze minstens 6 zijn, eerder sluiten de groeisschijven zich niet, bij geen enkel ras.

Zo is dat.... dit is nu eenmaal de waarheid. Wanneer mensen deze periode in acht nemen hebben ze vele malen langer plezier van hun paard, en blijft het paard langer fris en gezond..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:03

Wij hebben onze merries ook op 2,5 - 3 jarige leeftijd beleerd. En ze zijn allemaal oud geworden. De oudste is 25 jaar geworden. Het ligt eraan hoe je ze berijd. Het eerste jaar gaan we zo gauw het kan lekker een paar keer in de week een buitenrit maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:13

FriesWytske schreef:
Wij hebben onze merries ook op 2,5 - 3 jarige leeftijd beleerd. En ze zijn allemaal oud geworden. De oudste is 25 jaar geworden. Het ligt eraan hoe je ze berijd. Het eerste jaar gaan we zo gauw het kan lekker een paar keer in de week een buitenrit maken.

Tot welke leeftijd kon je die van 25 goed blijven rijden dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:38

Paarden mogen pas vanaf oktober van het jaar dat ze drie geworden zijn op wedstrijd starten. Als je in juli/augustus zadelmak maakt kunnen er veel al wel mee in oktober. Verder beetje kijken naar het paard. Ik heb een grote lange vierjarige staan, die zwalkt alle kanten op en weet de weg nog niet tussen haar benen. Terwijl een andere vierjarige, 4 maanden later zadelmak gemaakt maar gewoon veel compacter gebouwd al best eens een proefje zou kunnen lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:46

Urielle schreef:
Paarden mogen pas vanaf oktober van het jaar dat ze drie geworden zijn op wedstrijd starten. Als je in juli/augustus zadelmak maakt kunnen er veel al wel mee in oktober. Verder beetje kijken naar het paard. Ik heb een grote lange vierjarige staan, die zwalkt alle kanten op en weet de weg nog niet tussen haar benen. Terwijl een andere vierjarige, 4 maanden later zadelmak gemaakt maar gewoon veel compacter gebouwd al best eens een proefje zou kunnen lopen.

We kunnen kijken naar onze paarden wat we willen, maar daarmee zijn de tussenwervelschijven niet eerder gesloten...
3 is toch echt te jong...
Een op het oog groot en/of volgroeid paard heeft nog steeds blubber tussen de ruggenwervels.... dat kunnen wij vanaf de buitenkant niet zien.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:56

Blubber? Gewoon kraakbeen dat nog niet helemaal uitgehard is :)
Maarre, mijn pony van 2 jaar en 10 maanden kent het longeren, buiten stappen en het zadel (nu 5x om gehad). Tot ruim juli blijft het hierbij, dan ga ik verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:00

Myour schreef:
Blubber? Gewoon kraakbeen dat nog niet helemaal uitgehard is :)
Maarre, mijn pony van 2 jaar en 10 maanden kent het longeren, buiten stappen en het zadel (nu 5x om gehad). Tot ruim juli blijft het hierbij, dan ga ik verder.

Ik noem het blubber om even extra aan te geven hoe weinig belasting je daarop los kunt laten...... vanzelfsprekend hebben we het natuurlijk over kraakbeen.
Ik ga niet meer met een paard aan de slag dat nog geen 4 is.... en pas echt gaan rijden wanneer ze bijna zes zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:01

Tot zijn einde, maar dat hebben we niet gedaan. We hebben haar op haar 21ste lekker met pensioen gedaan. En daar heeft ze tot haar einde van genoten. In de zomer hielp ze de andere merries met het opvoeden van de veulens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:36

FriesWytske schreef:
Tot zijn einde, maar dat hebben we niet gedaan. We hebben haar op haar 21ste lekker met pensioen gedaan. En daar heeft ze tot haar einde van genoten. In de zomer hielp ze de andere merries met het opvoeden van de veulens.

Veel IJslanders zie je nog gezond en fit tot hun 25ste en soms zelfs 30ste onder het zadel.... men respecteert dat het paard pas op zijn 6de een volgroeide rug heeft en heeft op die manier veel langer plezier van zijn/ haar paard.
Ik vind dat echt een geweldige werkwijze en hoop dat vele mensen dit voorbeeld zullen gaan volgen.

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:08

Ik vind het zooooooooooooooooooooo FOUT dat mensen al op paarden pony's gaan zitten voor ze min 4 zijn! :(
Neem aan dat hun ook niet konden fietsen toen ze 2 waren!(zonder zijwieltes dan he!lol) :n
Grondwerk enzo kan natuurlijk wel. Bouw je alleen maar een band mee op en des te makkelijker zal het dan gaan als je er eenmaal op gaat zitten.
Lekker lang genieten nog voor het echte werk begint! Al kan het beleren van elk ding alwel een uitdaging zin.
En heb je dan mooi de tijd ervoor.
Het is zo makkelijk om een paard zo te verpesten.
Dus een big NONO! _-:(

mooi de tijd ervoor nemen is mijn advies!

Amber_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:03

Oke bedankt iedereen

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:28

Mijn paard (ruin, 1.70m, kruising fries/kwpn) is nu 8 jaar en nu 4 weken pas zit ik erop. Ik heb hem vanaf 2.5 jaar en toen deden ze longeerwerk en was zadelmak. Maar was te wild en dominant volgens hun. Hij heeft hier goed kunnen uitgroeien, ik was 2 jaar geleden begonnen met het beleren, helaas door autoongeval kwam het er niet van. Nu pakt hij alles prima weer op daar waar we geindigd waren.
Hij is ook onzeker van aard en moet de tijd en geduld hebben om alles goed te kunnen.....nu is hij volwasse en is zekerder. Klaar voor het echte werk nu.

Ik ben ook niet voor om paarden al te beleren en erop zitten rond hun 3e jaar. Ik wacht liever 2 of 3 jaar langer.

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:46

Beleren kun je mee beginnen vanaf 3 jaar, met grondwerk. Het beste is om pas op 4jarige leeftijd een zadel op te leggen, dat zijn ze zeker uitgegroeid, soms nog niet, maar de meeste wel.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:01

Je kan vanaf 3 jaar beginnen met longeerwerk, zadelmak maken, al licht tot goed verkeersmak maken etc. Als hij dat allemaal goed kent ben je al weer zo'n half jaar tot jaar verder en dan kun je beginnen met inrijden. Dan zijn ze de meeste rassen uitgegroeid

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:17

oudste is wel 25 geworden .... maar dat vind ik niet erg oud eigelijk...