Obsessieve training?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Obsessieve training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:37

Ik wist niet meteen wat voor naam ik het moest geven maar ik zal het proberen te omschrijven, hopelijk kunnen jullie volgen ;)

"Vroeger" (= pré-dip-tijd) deed ik alles gewoon, dacht ik weinig na en ging alles goed.

Toen kwam de dip, en nog geen kleintje .. (ben eraf gevallen, ben samen met paard gevallen, ben omvergelopen door EEN paard, heb de prikkeldraad over mij gehad en ben nogmaals tegen de grond gekwakt) .. en daar heb ik zeer zware gevolgen van, niet fysiek, maar mentaal.

Nu .. denk ik teveel na :o

Ik heb het nog een tijdje zo geprobeerd, heb wat nagedacht wat het probleem zou kunnen zijn (dat het aan mij lag was me al vrij snel duidelijk maar wat het precies was waar ik een probleem van maakte .. snap je?) en daaruit bleek dat ik naar mijn gevoel niet genoeg leider was. Wat in principe ook wel zo is .. het is een dominante pony en vooral in het begin liet ik hem maar gewoon doen, immers dan was ie braaf .. Nu is dit al een stukje eruit gaan toen ik begon met hem alleen naar buiten te gaan, ik moest wel .. anders stond ik gewoon stil in de middle of nowhere, want meneer vond het echt niks meer om vooruit te gaan (kan ik hele boeken over schrijven :') ). Nu is dat allemaal wel in orde gekomen en toen kon ik gewoon met hem alleen naar buiten enzo.
Een ander probleem was zijn "remafstand". Als je erop zit en je wil stoppen dan stopt hij wel ... na x aantal meter ... Hij weet het wel, maar echt onmiddellijk stil zit er bij hem (nog) niet in. Omdat ik door zoiets met hem samen gevallen ben had ik daarna iets van: als ik wil dat ie stopt moet hij NU stilstaan .. Zo zullen er nog wel kleine dingetjes zijn denk ik waar ik nu even niet op kom.

Anyway, om het proberen kort te houden ( :+ ), sinds al die voorvallen ben ik vooral op de grond met hem bezig, heb ook pas begeleiding ontvangen maar dat staat nog in de kinderschoenen. Nu was ik gisteren nog eens met hem gaan wandelen. Ik helemaal alleen, met hem aan de hand naar buiten .. Ik moest het doen, voor mezelf, had er ook zin in, maar toen ik éénmaal voor hem stond deed ik het bijna in mijn broek :o Tegen mezelf gezeg: kom op kind, stel je niet aan ... En we zijn gegaan. En het ging eigenlijk best goed. Ik stond/liep gewoon letterlijk te trillen, zeker in het begin .. Maar we hebben een klein rondje gedaan, ik heb 'm onderweg wat laten grazen en we zijn weer teruggeraakt. Wat een overwinning :Y)

Maar .. tot welk besef ik ineens kwam ... ik was wel héél erg bezig met het "controleren van de rem". Het was niet gewoon wandelen, maar bij wijze van spreken om de 5 minuten testen of hij wel stilstond wanneer ik dat wilde. Terwijl ik dit vroeger misschien 1 of 2x per wandeling deed (buiten de noodzakelijke dingen zoals bv. aan een kruispunt ofzo). Vraag me nu eigenlijk af hoe een paard dit ziet. Is het juist goed om zéér vaak iets te oefenen en bevestiging te zoeken (en hem uiteraard te belonen als het goed gaat)? Of kan te vaak ook weer negatieve gevolgen hebben? Helpt het naar mij toe, of naar onze band toe? Of zal het juist een tegenovergesteld effect gaan hebben, al dat gedoe .. ?

Nuja, zoals al gezegd: ik denk tegenwoordig teveel na :o maar ik ben er eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar :P

Wat we nog gedaan hebben:
Hij heeft zowat alle trucjes uit de kast gehaald om toch maar aan de grassprieten te kunnen, gaande van gewoon braaf ontspannen met z'n neus bijna over de grond lopen (ahum :+) tot zich in allerlei bochten wringen, tot mij gewoon omtrekken, tot stilstaan en precies zoiets hebben van: ik ga echt niet meer totdat ...

Maar dat ging eigenlijk nog wel, kon hem steeds toch vrij makkelijk meekrijgen. Een paar keer leek hij echt niet meer te willen bewegen, waarbij ik 1x zei van: komop knol, is het nu goed? Waarop hij ja knikte en vooruit ging (en dit verzin ik niet ter plaatse :') ) en ik hem een andere keer heb laten achteruit gaan totdat ik de indruk had dat hij het wel genoeg vond (en dan nog 1 extra pasje :P) omdat hij naast het stilstaan vanzelf al achteruit trok ..

Verder heb ik hem een paar keer (denk 2 of 3 keer?) laten achteruit gaan, gewoon door me naar hem te richten te wijzen. Dit doet hij braaf :j Op het einde heb ik eens geprobeerd om te stoppen en dan zelf achteruit te gaan (dus me niet op hem richten en niet wijzen maar gewoon gaan, om te zien of hij eigenlijk wel op mij lette) en hij ging braaf mee :j Dit hadden we nog nooit eerder gedaan denk ik, dus vond ik wel super ;)

En hij heeft dus ook wel even mogen grazen, op een veldje waar ik besloot dat hij dat mocht (en z'n kopje mocht niet naar beneden tot ik toestemming gaf, dat was nog eens wat :Y) ).

Zijn er dingen die ik anders kan/moet? Zijn er dingen die essentieel zijn die ik ben vergeten? Of zijn er nog extra dingen die ik kan doen wat ons (vooral mij dan) helpt? Ik ga dit ook allemaal voorleggen aan mijn begeleiding, maar dat is pas eind volgende week dus misschien kan ik in tussentijd via deze weg iets bijleren ;)

Alvast bedank voor het lezen :+

prinero

Re: Obsessieve training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:56

Paarden reageren op de ruiter/ begeleider.. Dus als je paard merkt dat jij heel bang/ angstig bent, voelt je paard dit.
Als ik jou was zou ik het heel rustig opbouwen, eerst in de bak en later pas naar buiten. Pas als jij je zeker voelt over jezelf en met je paard kan je dit ook overtuigend aan je paard overbrengen.
Kan me voorstellen dat het lastig is als je nare ervaringen in het verleden hebt gehad.. maar probeer het vooral rustig op te bouwen en eerst zeker over jezelf te zijn voordat je je paard 'onzeker' maakt..! Sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:02

Dat is net het probleem, in de bak (voor zover je het bak kan noemen) heeft geen zin want daar hebben we geen problemen ... op de grond gesproken dan hé .. rijden is wat anders :+ dat gebeurt ook zeker de eerste tijd in de bak (met begeleiding) ;)

Volgende keer gaan we in de bak wel een soort schrikparcourtje doen .. en dan zien hoe wij op verschillende dingen reageren, maar 9/10 gaat dat allemaal zeer goed gaan :+ omdat ik dus in de bak geen problemen heb ;) En ook gaan we dan normaal gezien samen naar buiten :j kan zij zien hoe ik reageer ...

Maar soms moet je gewoon door iets uit, dan kan je wel blijven zeggen van: ik ga niet naar buiten want ik ben onzeker .. maar dan kan je blijven rondjes draaien in die bak, zeker als buiten je probleem zit := En dat willen we nu toch ook weer niet :+

Het ging ook allemaal heel goed, hij werd niet banger (of juist dominanter) omdat ik niet helemaal goed in mijn vel zat .. Alleen liet ik hem zéér vaak halthouden .. :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 03:00

Jij hebt dezelfde manier van je angst aanpakken als ik. Had ook een tijd angst om naar buiten te gaan of zelfs maar een galopje te maken in de bak zonder dat er iemand bij was. Tot ik mezelf een schop onder mijn gat heb gegeven en gezegd van "hou op met die onzin, just do it!". En in het begin ben je dan wat gefixeerd op de dingen waarmee het de laatste keer (die dus blijkbaar bij jou ook al een tijdje terug was) fout ging, maar dat slijt. Echt. Zeker met jouw aanpak (die echt helemaal gelijk lijkt aan de mijne toen).

Je hebt een heel eerlijk paard, dat intelligent genoeg is om zich aan te passen aan jou (en waarmee je ook echt een chemie hebt, anders past een paard zich echt niet aan aan jou) wat betreft je angst en vriendelijk genoeg om niet elk miniscuul foutje genadeloos af te straffen.

Zou me niet te druk maken over dat veelvuldig halthouden, dat slijt vanzelf als je het vaker doet, en meer vertrouwen in hem krijgt (en zijn lichaamstaal beter leert kennen). Hou er wel rekening mee dat ie zich aanpast aan jou, dus als jij meer praatjes gaat krijgen (zekerder wordt) hij dat ook krijgt.

Voor je gemoedsrust: Ik rij nu al tijden vrijwel probleemloos voornamelijk buiten, dressuur op een veldje ergens (dus zonder omheinde bak) en vaak ook alleen. En dat op meerdere paarden van verschillend kaliber. Zou dat zonder mijn meiske nooit gekund hebben! Zij heeft me het vertrouwen in paarden terug gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:17

Ik ben ook een beedje onzeker over mezelf bij paarden maar ook op school. ik rij dan ook vaak op een braaf paard die goed gehoorzaamt, daardoor voel ik me ook beter, en daarom wil ik ook als ik dan een pony krijg een wel brave pony, waar Ik wat van kan leren en ik niet hem

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:54

Ik zou vooral proberen me niet zo druk te maken over dingen (lekker makkelijk gezegd he? :D ), als jij het nu nodig hebt om elke meter halt te houden voor jou gevoel van vertrouwen dan moet je dat vooral doen! Word je paard hoogstens lekker alert op je wensen (immers je kan elk moment een opdracht geven). Ik kan me voorstellen dat vertrouwen terug krijgen ontzettend lastig is en het klinkt alsof je erg goed bezig bent! +:)+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:59

Ik denk niet dat wat extra halthouden erg kwaad kan.
Wat je wel nog zou kunnen proberen is om te kijken of hij gewoon jouw tempo wil volgen: heel langzaam lopen, sneller lopen, ineens stilstaan, achteruit e.d.
Op die manier is het meer een spelletje om te kijken offie je volgt dan krampachtig die rem willen beheersen.
Als ie te laat stopt, gewoon rustig wat pasjes naar achteren laten zetten tot ie weer goed staat zeg maar. En het is natuurlijk ook wel fijn om te weten dat de rem van het paard het ook nog doet als ie wat harder gaat;)

Het is natuurlijk maar kijken waar jij je prettig bij voelt (als je helemaal gespannen het tempo verhoogd is de kans dat ie relaxed meeloopt en weer stopt natuurlijk ook wat kleiner)
En ademhalingsoefeningen, of liedjes zingen voor je eigen ontspanning.

(Bijv zingen: Eeeeen we gaan zo stoppen over 10 paaltjes, we gaan zo stoppen over 9 paaltjes etc. eeeen stop!)

Zo hou je de hele wandeling wat luchtiger en oefen je toch de rem op een ontspannen manier.

Succes ermee!