"Keuren mag, kosten koper" ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

"Keuren mag, kosten koper" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:09

Dit lees ik steeds vaker in advertenties van mensen die hun paard te koop aanbieden.

Vroeger was het toch altijd zo dat de koper de kosten betaalde als het paard goedgekeurd werd. En de verkoper zou de kosten betalen als het paard afgekeurd zou worden?
Ik vind dit veel redelijker. Want het nogal een dure grap om als verkoper alle keuringskosten te moeten betalen. Zeker dus als hij paarden uitpikt die afgekeurd worden.

Is dit niet wat vreemd?

__Nathalie__

Re: "Keuren mag, kosten koper" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:10

Ik denk ook wel dat dat bedoeld word. Maar dat men bedoeld dat dat niet bij de prijs in zit.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:12

nou ik vraag me af of dat zo is. Want dat "Kosten koper" wordt er wel expliciet bij gezet namelijk. Vroeger was dit van zelfsprekend

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:13

Ook beetje rare titel vind ik.
Meestal zijn de kosten van de keuring idd voor de koper.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:13

Kosten koper bij goedkeuring was inderdaad vroeger heel gebruikelijk. Indien afgekeurd waren de kosten voor de verkoper die het paard dan ook weer mee nam. Tegenwoordig bieden ze ook vaak al geheel gekeurd aan en mag een nieuwe keuring wel maar dan op kosten van de koper. Zelf vindt ik dat het ook wat afhangt van de prijs van het dier, bij aanschaf van onder de 4000 euro hoeft ie voor mij niet gekeurd......

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:14

Nee hoor, dat is helemaal niet standaard, ik ken meer verkopers die zeggen dat keuren voor de koper is, ook indien afkeuren.

Veel verkopers hebben een paard al jaren, en weten dat het dier niks mankeerd, die voelen niks voor een keuring waar ze voor moeten betalen als paard niet goedgekeurd zou worden.

Neemt niet weg dat ik wel altijd volledig laat keuren bij de dierenarts. En bij kosten koper spreek ik met de dierenarts af dat we foto voor foto bekijken en meteen stoppen bij een afwijking.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:18

Ik heb het ook wel gedaan dat ik klinisch liet keuren en als er aanleiding was om foto's te nemen dit in overleg met de verkoper ging.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:19

zo die ik dat inderdaad ook crossmonster.
Ik ben zelf op zoek naar een paard. Die ik kl en rontg laat keuren. Bij afkeuring word het dan wel kosten verkoper anders begin ik er niet aan. Ik ga niet 600 euro betalen voor een paard die ik niet koop. En dat zal denk ik niemand doen.
Als die wel goed gekeurd word zijn de kosten voor mij.

Echter bespreek ik ook direct dat als het dier goed gekeurd word met een bemerking ik ook van de koop af zie, omdat ik gewoon weg geen dier wil met een bemerking.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:20

tegenwoordig is het helaas vaak zo dat de Koper hoe dan ook voor de keuring betaald, afgekeurd of niet. Helaas..
vroeger was dit idd vaak gewoon standaard dat als het paard goedgekeurd was de koper zou betalen, bij afkeuren de verkopen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:24

Ik zou met die regeling niet akkoord gaan.
Dan is het voor mij heel simpel, dan zoek ik wel verder naar een ander paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:26

Dat is ook belangrijk Nathalie,
Idd want wat vind jij van een OCD ?
Of wat bij 2?
Bij 1 OCD zou ik al afhaken, als ik een paard koop houd ik het oog op de toekomst, je weet nooit wanneer je het paard weer weg doet, niets is voor eeuwig.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:27

BKS schreef:
Kosten koper bij goedkeuring was inderdaad vroeger heel gebruikelijk. Indien afgekeurd waren de kosten voor de verkoper die het paard dan ook weer mee nam. Tegenwoordig bieden ze ook vaak al geheel gekeurd aan en mag een nieuwe keuring wel maar dan op kosten van de koper. Zelf vindt ik dat het ook wat afhangt van de prijs van het dier, bij aanschaf van onder de 4000 euro hoeft ie voor mij niet gekeurd......

Toevallig vandaag voor een pony van onder de 2000 wezen kijken (en laten keuren) was binnen 10 minuten (bij de buigproef) afgekeurd! Dus de aanschafprijs voor een pony maakt niets uit om wel of niet te laten keuren (in mijn ogen).

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:27

Ik heb 2 jaar terug stage gelopen bij Edigit en daar was het eigenlijk altijd verschillend. Het was maar net wat de koper en de verkoper voor afspraak hadden.
Zelf vind ik dat je er als koper zelf voor kiest om het paard te laten keuren, dus vind ik het vanzelfsprekend dat je dan zelf de kosten betaald. Daar moet je gewoon rekening mee houden als je een paard wil gaan kopen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:34

In Nederland merk ik dat er nog vaker regelingen kunnen getroffen worden. Zo heb ik meermaals gehad dat ze zeiden:afgekeurd voor eigenaar, goedgekeurd voor koper.
Maar in België heb ik nog nooit een paard gekocht waarbij eigenaar de keuringskosten op zich nam (ook niet bij afkeuring).
Gelukkig hebben we dat nog niet voorgehad. In de toekomst gaan we daar sowieso wel voorzichter naar zijn. En tegenwoordig is een rontgenologische keuring écht noodzakelijk vind ik. Er lopen zoveel paarden rond die ze voor eventjes 'oplappen' om daarna weer slecht te lopen. Heb er al een paar erge dingen mee meegemaakt!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:37

Ik moet trouwens heel eerlijk bekennen dat ik mijn paard vorig jaar niet eens heb laten keuren. Ze was het jaar daarvoor PROK gekeurd en dat vonden we wel mooi.

Mijn hafje is wel gekeurd :Y)

Maar inderdaad wat KarinvdM en Nathalie zeggen; ik zou geen 600 euro per paard gaan uitgeven want hoe groot is de kans dat hij afkeurt wordt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:38

Precies, voor mij ook geen koop zonder foto's

1 op de 3 wpners heeft een OC of OCD .
Bij koudbloeden schijnt het ook veel voor te komen.
Of wat denk je van het straalbeen...

Veel verdriet kan voorkomen worden door te laten keuren.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:44

Daarom laat ik juist keuren. Paarden met een oc of ocd reageer ik niet op. Dus als ik laat keuren en dat zit er in zoek ik verder.

Ik heb een kramptrekker gehad. Voor mij totaal geen probleem maar wel een probleem met verkopen.

Dus voor mij geen gebreken. Niet in stal en niet in het lichaam.

En als het niet is bij afkeuring kosten kopen zoek ik wel verder!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:25

Ik vind het heel normaal dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn en bij afkeuring voor de verkoper.Als je een paard koopt en de verkoper zegt dat hij gezond is of niets mankeerd, en bij de keuring blijkt het paard niet goed dan is dat toch niet de strop van de koper?
Er staan zoveel paarden te koop,ik zou een paard die ik niet mag laten keuren of moet betalen terwijl hij afgekeurd is lekker laten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:01

Ik ken het niet anders dan dat de kosten voor de koper zijn, zowel vanuit de positie van koper als adviseur als verkoper.
Als ik een paard verkoop en hij heeft in jaren geen pas kreupel gelopen, waarom zou ik dan keuringskosten moeten gaan betalen? Koper wil het paard toch hebben en laten keuren?
Als koper zie ik het ook zo hoor! IK wil het paard gekeurd hebben dan, dat is toch niet het probleem van de verkoper? Ik heb het voor ik op Bokt kwam zelfs nog nooit gehoord!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:04

Urielle inderdaad.

Inderdaad was het eerder gewoon standaard, is hij goed? kosten koper, niet goed, kosten eigenaar.

Maar zoals je zegt, wij hebben ook geregeld wat te koop staan, wij hoeven ze niet te laten keuren, heeft voor ons geen enkele meerwaarde.
Willen ze hem laten keuren? Prima k.k.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:06

Ik heb het net zo gedaan als crossmonster..ik was in dit geval de kopende partij..paard is me ook afgekeurd na de 8e foto! Mijn merrie was een week voordat ik dr kocht al helemaal gekeurd dus daar had ik geen kosten aan! Maar uiteindelijk wordt het een dure grap voor de koper als ie meerdere paarden laten keuren die worden afgekeurd :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:07

Ik vind het best logisch hoor.
Als jij je paard koopt, en je wilt weten of ie gezond is, snap ik best dat kosten voor de koper zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:08

Als ze niet akkoord gaan met kosten betalen voor afkeuren ga ik er niet mee door.
Er zitten er best tussen die weet wat paard mankeert en dan hopen op een goede dag op de dag van de keuring. ALs ze er niet mee akkoord gaan haak ik dus direct af. Geen hand vol, maar een land vol.

Hen verkopen een paard, vaak onder de mededeling zonder gebreken: dan moet een keuring ook geen probleem zijn.

Overigens heb ik het slechts 1x meegemaakt dat paard niet door de keuring kwam en dat kwam voor de verkopers ook las shock. Het was echt een leuk paard en ik heb contact gehouden met deze mensen, die heel aardig en oprecht waren.

Het is nooit meer goed gekomen met dat paard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:11

raket schreef:
Als ze niet akkoord gaan met kosten betalen voor afkeuren ga ik er niet mee door.
Er zitten er best tussen die weet wat paard mankeert en dan hopen op een goede dag op de dag van de keuring. ALs ze er niet mee akkoord gaan haak ik dus direct af. Geen hand vol, maar een land vol.

Hen verkopen een paard, vaak onder de mededeling zonder gebreken: dan moet een keuring ook geen probleem zijn.

Overigens heb ik het slechts 1x meegemaakt dat paard niet door de keuring kwam en dat kwam voor de verkopers ook las shock. Het was echt een leuk paard en ik heb contact gehouden met deze mensen, die heel aardig en oprecht waren.

Het is nooit meer goed gekomen met dat paard.

Maar niemand kan in zijn paard kijken! Dus de eigenaren weten niet of het paard niks heeft..het paard dat ik wou kopen werd ook aangeprezen als 'geen gebreken' 2,5 jaar oud maar toch ocd! (en ik verdenk de eigenaar er dus wel van dit geweten te hebben..)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:15

Raket..
Een keuring is vaak ook geen probleem!, Althans bij ons niet. Maar het heeft 2 kanten (Net zoals een bijrijder, betaal je die? Of laat je die betalen?).
1. Koper wil graag het paard gekeurd hebben, dus betaalt de kosten.
2. Verkoper maakt het geen bal uit, keuren mag, maar geen kosten want is voor hen geen meerwaarde.

Maar ik snap het ook wel.
als ik een paard koop wil ik hem ook gekeurd hebben. Is hij afgekeurd zou betekenen de kosten voor mij zijn in dit geval.
Na 5 paarden had je er voor dat geld al 2 paarden weer kunnen kopen.