waar op letten bij het aanschaffen van een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

waar op letten bij het aanschaffen van een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:41

ten eerste sorry als dit verkeerd staat, wist echt niet waar ik dit moest plaatsen..

Ik ben op zoek naar een leuk paardje, van 1 of 2 jaar oud.

Waar moet je op letten bij de aanschaf?
Wat kan je ze al aanleren?
moeten ze de hele dag op het land?

Dit wordt mijn eerste paardje van mezelf wat ik ook helemaal zelf in ga rijden.

Ik hoop op leuke tips waar ik wat aan heb.

Alexx

Re: waar op letten bij het aanschaffen van een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:43

Ja, ze moeten het liefst de hele dag op het land, maar dat is met alle paarden zo. Maar het beste is voor jaarlingen om ze lekker in een groepje te plaatsen zodat ze sociaal worden.

Je kunt hem leren voetjes geven en natuurlijk aan het halster leren lopen. Kwa belasting moet je nog 2 jaar wachten ;)

Mijn haflingerhengstje van 2 staat trouwens te koop ;)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:32

sorry maar ik ben niet op zoek naar een haflinger,

ik ben op zoek naar een leuk dressuurpaard dat minimaal 1.70 word.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:46

haha dan is een hafje idd niet helemaal geschikt. Succes naar de zoektocht ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:55

laat het klinisch keurne op hart/longen/ogen.

en bij voorkeur zou ik t laten rongtenologisch keuren. als je paar jaar verder bent, is het wel fijn, dat als je evt weer verkoopt een paard hebt wat goed op fotos is.

je moet ze gewoon beetje door handen hebben, borstelen en voetjes geven, voro de rst weinig....

paard bij voorkeur op laten groeien in groepsverband met iig leeftijdsgenoten....

dus 24/7 in weide deze zomer, bij leeftijdsgenoten...

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:06

Qua aanschaf kan ik je niet helpen, waar je specifiek op moet letten, maar keuren is wel handig en laat je vooral veel en goed informeren, staan genoeg topics op Bokt (achteraf had ik mij nog beter moeten voorbereiden over de aankoop, maar ja, verliefd he..).
Die van mij heb ik met 2 jaar geleerd: voetjes geven, vast staan, aan een halster lopen, borstelen, dekentje opdoen, commando, stap, draf en ho, beetje longeren, maar vooral veel wandelen, wennen ze aan verkeer en dergelijke situaties en lekker in de wei gelaten. Tja, eigenlijk een beetje de basis dingen en zal vast veel vergeten zijn, maar is gewoon harstikke leuk om te doen!
En met 2 jaar heeft ze tijdelijk in een pension stalling gestaan, hartstikke leuk en leerzaam, maar in de winter mochten ze niet naar buiten en dat ging compleet tegen mijn idee in, dus sindsdien staat ze gewoon weer lekker met haar maatjes 24/7 in een wei, lekker modderig te zijn!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:19

-> VMR-TAO

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:50

Fijn dat dit topic er is!
Ik zelf zit er over te denken een jaarling te kopen.
Dus aan dit topic heb ik zeker wel wat!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:06

idd laten keuren!
kijken of hij altijd netjes ontwormd geent is..

ik heb mijn 2 jarigen ook pas geleden helemaal laten keuren, gewoon zodat ik weet waar ik aan toe ben, ze zijn nu net gecastereerd en staan in de zomer hele dagen soms dag en nacht buiten, s winters kunnen ze helaas bij ons het land niet op maar staan ze halve dagen (omgewisseld met de merries) in de paddock en spelen ze daar lekker:)

mijne zijn ook helemaal gewend aan de smid, voetjes geven borstelen, aan het halster lopen,trailer enz... toch mogen ze nog wel even paard blijven tot ze 3 zijn :)

en dan doe ik ze zadelmak maken en netjes verkopen en dan weet ik dat ik 2 super gezonde paarden verkoop en dat is toch wel heel fijn!

maar waarom wil je perse een jaarling of een 2 jarige en niet een 3 jarige die nog niet zadelmak is bijv. maar waar je wel gelijk mee aan t werk kan?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:13

Ik denk dat je zelf wel hebt ervaren hoe belangrijk keuren is. En ook bij een goede kliniek. Zorg dat je een overeenkomst laat tekenen.

Het is wel zo dat een jaarling of twee jarige moeilijker is te keuren. Wil je iets meer "zekerheid" koop dan een iets ouder paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:27

Rontgen keuren heeft naar mijn idee nog niet zoveel zin omdat er nog van alles kan veranderen.
Klinisch zou ik wel doen, dan kijken ze naar de stand van de benen, de tanden en luisteren ze naar het hart en de longen.
Dan weet je dat dat goed zit.

Het paard hoort minstens de hele dag met andere buiten te staan, maar voorkeur is ook in de nacht in een weide of grote loopstal.

En hou in de gaten dat je er eigenlijk nog niet zo heel veel mee kunt doen. Zo'n jong dier kan zich niet veel langer concentreren dan hooguit 10 minuten. Tot minimaal de 3 jaar kun je er dus eigenlijk niet veel meer mee doen dan een keer borstelen en voetjes vragen.

Om kosten te besparen, omdat een veulen/jaarling goedkoper is in aanschaf, hoef je het ook niet te doen.
Als je telt dat je ongeveer 100,- kwijt bent in de maand aan stalling en hoefsmid kosten (en dan tel ik goedkope weideprijzen, dus veel kans dat je meer kwijt bent) dan ben je in een jaar 1200 kwijt. Tel dat een paar jaar op en je paard is niet goedkoper dan een zadelmak paard. En dan mag hij in die tijd ook nog niet ziek worden.
En dan krijg je nog kosten met het hulp van zadelmak maken.

En je moet nog maar af gaan wachten of je hem dadelijk fijn vind rijden.

Allemaal wel dingen om mee te nemen in je overweging bij het kopen van een paard. Mijn advies zou voor een eerste paard dan ook zijn om een oudere te kopen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:47

kazary schreef:
Mijn advies zou voor een eerste paard dan ook zijn om een oudere te kopen.

Ik heb al wel een paard , en ik heb zelf een paardje ingereden die ik verzorgde, samen met de eigenaresse.
Het lijkt mij heel leuk om zelf mijn paardje op te zien groeien, en er zelf mee aan de slag te gaan.

Ik denk en dat denk ik misschien verkeerd maar ik ben bang geworden voor mijn vorige paard, en als ik er eerst "naast" mee aan de slag ga, bouw ik al een band op, en dat is voor mijn vertrouwen ook beter denk ik.

Ik ben echt vastbesloten om een 2jarige te kopen, heel misschien een 3jarige die nog niet beleerd is, maar ik wil hem zelf inrijden.

misschien is dit een hele foute gedachte maar zo denk ik er nu over.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:53

Mag ik zeggen dat ik die gedachte fout vind? Niet om gemeen te doen, maar juist om je te behoeden voor meer angst. Dat is namelijk niet leuk.

Zo'n jong diertje gaat echt proberen waar de grenzen zijn en juist dan moet jij sterk in de schoenen staan, duidelijk en eerlijk kunnen corrigeren.
Later rond de 5 heb je nog eens kans dat hij wat gaat puberen en weer grenzen gaat verkennen.

Als ik jou was zou ik echt dan een paard van een jaar of 8 kopen.
Die fijn opgevoed is, verkeersmak en trailermak is. Die kent de grenzen al, die hoef jijniet meer aan te leren.
En als jij daar op beslluit lekker eerst een half jaar mee op de grond te frutten voordat je erop gaat rijden omdat je dat fijner vindt, lekker doen! Jou paard en niemand verplicht je om op te stappen als je dat nog niet fijn vindt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:54

Let erop of hij goed op de benen staat, hoe zn gangen zijn, wat er al mee gedaan is (vaststaan, voetjes geven enzo).
VA een halve klinische keuring laten doen (zonder buigproeven) zodat je een indicatie hebt van zn gezondheid. Met 3 jaar kun je een hele laten doen, dan heb je een mooi 0-punt voor je erop stapt.

Qua weidegang, ik ben voorstander van een gemengde groep omdat hij/zij dan meer wordt opgevoed. beebies kunnen geen beebies opvoeden, hooguit beetje spelen maar dat kunnen oudere paarden ook hoor ;)

Verder moet je gewoon doet wat jij denkt dat goed is. Bedenk wel een groene die uit de opfok komt is ook niet altijd handig als je bangig bent. Dan kun je het best zo jong mogelijk beginnen om idd die band op te bouwen. Anderzijds kan een ouder paard je wel meer vertrouwen geven. Naja dat moet je gewoon zelf ervaren tijdens je zoektocht welke leeftijd klikt ;)

Succes en veel plezier met zoeken!!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:20

Ti_Amo schreef:
Ik denk en dat denk ik misschien verkeerd maar ik ben bang geworden voor mijn vorige paard, en als ik er eerst "naast" mee aan de slag ga, bouw ik al een band op, en dat is voor mijn vertrouwen ook beter denk ik.

Je kan ook goed met een ingereden paard grond werk doen om elkaar eerst beter te leren kennen.
Je bent niet verplicht op en paard te stappen wanneer het niet goed voelt.

Wanneer je een onbeleerd paard koopt moet je je wel bedenken dat je er wel eens een keertje naast zou kunnen liggen, tijdens het beleren.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 13:25

Less schreef:
Ti_Amo schreef:

Je kan ook goed met een ingereden paard grond werk doen om elkaar eerst beter te leren kennen.
Je bent niet verplicht op en paard te stappen wanneer het niet goed voelt.

Wanneer je een onbeleerd paard koopt moet je je wel bedenken dat je er wel eens een keertje naast zou kunnen liggen, tijdens het beleren.

daar heb je inderdaad gelijk in, maar dat heb ik er wel voor over, en ik wil echt een onbeleerd paardje eigenlijk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:28

Ik heb eind 2007 een jaarling gekocht en er nog geen spijt van ! Ik heb haar toen helemaal laten keuren (ook foto's). Ze is een jaar de opfok ingegaan met een paar andere jaarlingen. Eind 2008 is ze naar huis gekomen, toen was ze dus 2,5 jaar. Ik ben haar toen alles gaan leren en dat was echt heel erg leuk. De afgelopen maand heb ik haar met hulp zadelmak gemaakt en het voelt echt heel gaaf om dan op je eigen paard rond te rijden!!
Als nadeel kan ik zeggen dat ze wat groter is geworden dan de bedoeling was. En het is natuurlijk een risico dat ze gezond blijven in de opfok, gelukkig is dat bij mij allemaal goed gegaan.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:44

Er zijn ook een heleboel leuke paarden te koop van een jaar of 3 die wel al wat gewend zijn als longeren, verkeersmak zijn, hoefsmid, da en noem zo maar op.
Het beleren onder het zadel kan je dan idd zelf doen maar vergis je niet, een jong paard opleiden is verre van gemakkelijk heb vorig jaar ook een 3 jarige gekocht en daar heb ik echt wel wat mee te stellen gehad, heb er ook heel wat keren naast gelegen en dan heb je soms echt wel even knikkende knietjes als je er weer op moet.. Ze proberen je uit gaan links als jij rechts wil en daarnaast is alles nieuw voor ze, jij bent degene die em voor het eerst in de trailer zet of met em naar ander terrein gaat en ja dan kan die thuis nog zo braaf zijn je weet gewoon niet wat je kan verwachten... Nu heb ik er overigens echt een superbeest aan!
Maar anyway... denk gewoon goed na en ga naar veeel paarden kijken, ook paarden die al wel onder t zadel zijn.
En kwa tips:
laten keuren, met soort (leeftijds)genoten laten opgroeien, aan veel dingen laten wennen op jonge leeftijd, meeste tips staan al genoemd hier.

Veel succes en have fun met zoeken!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:09

kazary schreef:
Rontgen keuren heeft naar mijn idee nog niet zoveel zin omdat er nog van alles kan veranderen.
Klinisch zou ik wel doen, dan kijken ze naar de stand van de benen, de tanden en luisteren ze naar het hart en de longen.
Dan weet je dat dat goed zit.

.

met anderhalf jaar zie je al of een paard oc of ocd heeft en bijna alles kan je al zien..... ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard niet goed is als ik m verkoop (altijd met anderhalf 2 jaar laten keuren...) dus ik vind het heeeel verstandig als ze dat wel zou laten doen!

waarom heb je nu anders van het kwpn uit die onderzoeken... dat van een hengst de eerste nakomelingen als jaarling nu op de foto moeten..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:37

Bij de waaiborghoeve (of hoe jedat schrijft) is toch eens een onderzoek geweest dat er nog veel kon veranderen na de 1.

Geen idee waarom dat van het KWPN moet, maar snap daar wel meer dingen niet. :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:47

Volgens mij kwam er juist het omgekeerde uit: dat er veel kon veranderen TOT de 1 jaar. Dus daarvoor kunnen ze ocd hebben en dat kan weer oplossen. Na 1 jaar blijft het stabiel. Hoewel je voor PROK pas mag keuren als ze 2 zijn, dus dat klopt dan weer niet helemaal met elkaar.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:08

Voor de een ook, maar toch ook nog na de 1? Tot inderdaad een jaar of 2.
Het kan best zijn dat ik in de war ben, maar dat meen ik me echt te herrineren. :)
Dat ga ik nog eens een keertje proberen op te zoeken. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:59

ik vind dit enigzins grappig omdat we vorig jaar een soortgelijke klant op bezoek kregen. veulen was 6 maanden, stond nog bij de mama op de wei.

tja buiten beenstanden bekijken kan er weinig aan gekeurd worden. maar toch wilden ze hem op foto.
ik heb hen toen gewoon de deur gewezen. niet omdat ik het ansich een probleem vind. maar een jong ding dat bij de mama staat en verder nog gans groen is. ga ik niet laten verdoven om fotos te laten nemen, die wss niets zullen opleveren.

dus persoonlijk om terug te komen op je vraag.
ja, een veulen moet op de wei, liefst met een hele groep
wat keuring betreft, ben ik het dus niet eens. kijk gewoon dat hij correct staat op de benen, in orde is met entingen ontwormingen etc.
verder kan je hem halstermak maken, leren vastzetten, voetjes geven etc.

zo ik hoop je een beetje geholpen te hebben

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:43

Wat zouden jullie aanrader als het om een Shetlander zou gaan?
Wel of niet laten keuren?
Er zal niet op gereden worden..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:39

bulck schreef:
ik vind dit enigzins grappig omdat we vorig jaar een soortgelijke klant op bezoek kregen. veulen was 6 maanden, stond nog bij de mama op de wei.

tja buiten beenstanden bekijken kan er weinig aan gekeurd worden. maar toch wilden ze hem op foto.
ik heb hen toen gewoon de deur gewezen. niet omdat ik het ansich een probleem vind. maar een jong ding dat bij de mama staat en verder nog gans groen is. ga ik niet laten verdoven om fotos te laten nemen, die wss niets zullen opleveren.

dus persoonlijk om terug te komen op je vraag.
ja, een veulen moet op de wei, liefst met een hele groep
wat keuring betreft, ben ik het dus niet eens. kijk gewoon dat hij correct staat op de benen, in orde is met entingen ontwormingen etc.
verder kan je hem halstermak maken, leren vastzetten, voetjes geven etc.

zo ik hoop je een beetje geholpen te hebben

ja maar het gaat hier niet om een veulen ;) een jaarling of 2 jarige kun je WEL op de foto zetten en zie je zeker oc en ocd!!