Nu nog scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Nu nog scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:52

Hi!

Ik heb advies nodig...

Mijn paard heeft afgelopen 14 maanden gerevalideerd van een blessure, hij stond op een revalidatie stal waar ze overdag naar buiten gaan en 's nachts op stal.
Omdat hij geen groot fan is van dekens op en af, heb ik hem zonder deken laten staan. Met als gevolg een flinke vacht.

Nu zijn we weer rustig aan de slag... en al dat haar wordt nu wat onpraktisch. Met zweten en rollen...
Maar ik vroeg met af of het er wel mooi uit komt te zien, als je hem nu gaat scheren. Op sommige plekken is hij al redelijk door zijn haar, maar op zijn buik is het nog een erg harige boel....

Heeft iemand hier ervaring mee?

Tanja

Re: Nu nog scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:12

-->SV

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:48

Huh? dit topic is net ook al door een andere moderator verhuisd... naar verzorging (geloof ik) :-)

Lucky_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:34

ik zou het niet doen, een vriendin van mij wilde het ook doen, maar het werd afgeraden. Omdat ze al en zomervacht hebben onder al die haren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 14:38

okay... daar heb je wel een punt ja..

Waarschijnlijk wordt de vacht uiteindelijk mooier... dan wanneer ik nu zou gaan scheren

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:59

Ik heber net nog 1 geschoren, en die vondh et heerlijk die dikke jas eraf,
Ook de vacht groeit gewoon weer mooi hoor word gewoon mooie kleur zomervacht hierna, heb hier ook 1 paard die ik heel het jaar door scheer dus ook zomers en die is ook gewoon mooi in het vacht

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 21:03

Bedankt dagie, voor je reactie....
Nu breng je me weer aan het twijfelen :)

Ik vind het praktischer (en stiekem ook gewoon mooier) als al dat haar er af is... Aangezien hij altijd onder een deken heeft gestaan in de winter, heeft hij echt een ENORME bontjas aangemaakt... dat gaat nog wel even duren voordat ik dat er heb afgepoetst...

Maar was bang dat het er gek uit zou zien als ik hem nu ging scheren... maar aangzien jij daar geen slechte ervaringen mee hebt... ga ik er toch nog maar eens over nadenken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:04

ik heb jaren geleden met oude shet in juni geschoren omdat hij niet door de wintervacht kwam
de winter erop heeft hij weer een dikke jas gemaakt,en heel de zomer is hij blinkend zwart geweest :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:27

Een dikkere vacht zit een paard niet in de weg, behalve als je nu direct een topprestatie van hem verwacht... (wat dus niet kan)
Tja, hij zal wat meer zweten, maar dat is niet ongezond hoor. Uitstappen, tochvrije stal en een zweetdekentje doen wonderen.

De meest fantastische paardedeken die helemaal goed zit, het paard geen irritatie en schuurplekken bezorgt en een fantastisch drainagesysteem heeft, is helemaal gratis. Bij zweten zijn de dekharen nat, maar de huid en de onderharen zijn in notime droog (werkt net zoals een zweetdeken dus) Juist haren op gewrichten en weke delen (buik) zijn bedoeld om die gedeelten optimaal te beschermen en het vocht weg te houden van de huid.

De paarden zitten nu volop in de verharing. Het zit allemaal 'halflos' in de vacht. Binnen enkele weken is ze w.s. zijn oude vacht grotendeels kwijt, zeker nu de buitentemperatuur weer lekker stijgt.
Ze kunnen heel goed toe met hun nieuwe zomervacht op komst. Door te scheren verander je het evenwicht in de temperatuurshuishouding van je paard.

Als paarden konden praten, zou er,vermoed ik, heel wat worden geklaagd over al die ongemakkelijke, slechtpassende dekens.
Je schrijft zelf dat je paard geen fan is van dekens.... Gaat het om het paardje of om het plaatje?
Ik snap je wel hoor (kort haar is in de mode), maar ik vraag me af of je je paard er echt een plezier mee doet.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 09:22

Bedankt voor de reacties...

Heb besloten hem niet te scheren...

Hij heeft er geen last van... aangezien hij nog helemaal niet fanatiek in training staat (om de dag 10 minuten draven) Het zou meer zijn, omdat ik het er eigenlijk niet uit vind zien.. :o (erg heh)

Ik ga de haren de aankomende weken er dus lekker eigenhandig afborstelen... ook goed voor mijn armspieren! :)