In de douche (paard raakt in paniek)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eganohp

In de douche (paard raakt in paniek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:14

Ik heb de topic nog nergens gevonden dus hier mij vraag. Mijn 4jarig (bijna 5jarig) paard wilt niet in de douche. De eerste keer ging hij er zonder probleem in maar 1 keer we de tuinslang aanzette geraakt hij in paniek,natuurlijk wilt hij er dus na die ene keer niet meer in. We hebben zijn voete al een keer afgespoeld buite de douche maar dan draait hij de hele tijd en wilt niet stilstaan. heeft er iemand tips (ps: met eten lukt het niet) en hij heeft dus eigenlijk nog nooit van zijne hele leven een sproeier op zijn bene gehad
TIPS? ...
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-04-09 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

charissath

Re: In de douche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:22

Je kan beginnen met een emmer met spons en water. Vaak vinden ze toch het geluid niet prettig.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:22

begin eens met een emmer en wat water en was daar zn beentje mee en voer dat op..
je komt ook eerst bij zn hoefsjes beginnen.
duidelijk weet jou paard niet wat ie dr van moet denken en hoelanger jij stunteld met hem er niet in zetten omdat hij niet durft en hij dus wint hoe erger het wordt.

succes

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:25

Dus 1x deed hij het wel en daarna niet meer??
Is er de 1ste x iets gebeurd wat hem niet aan stond?
Water te warm/koud? Water in zn oren?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:26

te warm of te koud water kan idd ook afschrikken vindt mijn merrie ook niet fijn

Eganohp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:15

de eerste keer is hij er ingegaan maar toen ik het water aanzette is hij achteruitgestapt en nu wil hij er niet meer in. water en spons ok, maar hoe krijg ik hem stil hij beweegt gwn de ganse tijd. moeilijk omdan zijn benen te doen ... =D
Maar alvast bedankt :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:20

en als je buiten een tuinslang pakt en je paard vast laat houden door iemand en gewoon de andere kant op spuit zodat hij went aan t geluid? en dan de volgende keer wat dichterbij het paard. de keer daarna zijn hoefjes natspuiten etc. en telkens pas de kraan uit als hij stil staat. dat is zijn beloning dan namelijk...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:28

inenindi dat is idd een goede :j

beetje het zelfde als wat ik wilde zeggen met de spns gewoon 1 beentje doen..
staat ie stil. niet verder gaan. als beloning

dan ook nog de vraag met poetsen blijft hij dan wel staan ?
anders op de spuitplaats zetten.
poetsen en weer weg. ( doe ik met mijn merrie ook * angsthaas * en zo krijg ik het steeds weer voor elkaar :)

Eganohp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:30

probleem is dat de slag binnen staat, ik denk dat het buiten veel makkelijker zou zijn maja :s
denk dat ik eerst dus hem aan water gewoon ga laten maken en daan naar de douche en het geluid aanzette en daar wat blijven en zo beetje bij beetje zijn vertrouwen in water terugvinde :)
Bij het poetsen blijft hij wel braaf staan.
Danku wel

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:32

graag gedaan hoor :) ik hoop voor je dat het lukt en dat je wat aan de tips hebt :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:43

Ik laat jonge paarden eerst aan het geluid wennen. Ik zet ze niet vast, maar loop mee. Dan zet ik de straal eerst op heel zacht sproeien en richt het op de benen. Als ze het echt eng vinden en wild worden doe ik de slang weg tot ze weer kalmeren. Dan weer proberen en bij een brave reactie belonen met je stem, aaitje geven. Mijn pony vind het heerlijk om gekriebeld te worden, ik kriebel hem dus met de slang. Zo gaat dat eigenlijk heel goed. Ik zou dit eerst buiten de wasplaats oefenen zodat hij het wassen zelf al kent. Daarna rustig aan de wasplek laten wennen en pas als dat niet meer eng is, daar wassen.

Edit: De slang hangt dus binnen, kun je er geen verlengstuk op klikken?

Eganohp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:41

Ik zou het niet weten
maar allesinds bedankt en zal het proberen elke dag een stapje evrder te gaan

_douwinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:46

ik zou eerst een emmer met water doen en een spons ..
zo raakt je paard gewend aan de spons .
en veel kalmeren.
en als dat goed gaat naar een paar keer.
zou ik eerst van een afstandje op de grond spuiten met een klein straalte en steeds dichterbij.
en dan ook super veel belonen en kalmeren en praten tegen je paard.

succes ermee

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:20

haha, dit deed mijn paard eerst ook altijd.. tegenwoordig sta ik wat luxer... En hebben we warm water.. nu is er niets meer aan de hand! :D
(laatste deed het warme water het een dag niet, toen was het meteen weer als van ouds..)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:57

Ik denk dat langzaam opbouwen inderdaad de beste oplossing is... en stiekem kan dat toch nog best snel gaan! De eerste drie dagen zet je iedere dag even de slang aan zonder dat hij erdoor geraakt wordt, dan twee dagen de slang bewegen terwijl hij erbij staat maar hem er nog niet mee raken, dan alleen zijn hoefjes met een zacht straaltje spoelen... bang gedrag negeren en als hij rustig is kalm belonen. Emmer en spons zijn ook een goed idee. Ga in ieder geval niet staan snauwen en rukken, daar komt alleen maar meer opwinding van.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:23

Verplaatst van VSW naar OPG.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:26

Spuit parallel aan je paard en stop niet als je paard schrikt, stop pas als hij ontspand. Stop je als hij schrikt beloon je de schrikreactie. Stop je als hij stilstaat beloon je het stilstaan.

zie:

[VSW] Paard bang voor de waterspuit

Springruit06

Re: In de douche (paard raakt in paniek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:31

Mijn paard vond het eerst ook heel eng. Toen ging ik gewoon op de grond spuiten, tot die weer dichterbij kwam, en toen langzaam naar zn benen etc.

Nu vind die het helemaal niet eng meer.. altijd als ik hm af wil spuiten, houd die zn hoofd ervoor en drinkt die het op. hahaha.

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:51

Ik weet niet of je de mogelijk hebt, maar misschien kun je proberen er een ander paard naast te zetten dat het afspuiten al kent? misschien een goed maatje van hem. Als hij dan doorheeft dat het gewoon kan en er niks gebeurt langzaamaan dichterbij komen en hem stapje voor stapje steeds verder afspuiten.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:56

had je koud water gebruikt? Warm water vinden ze vaak veel minder erg.......die van mij vinden koud water ook niet fijn (tja, beetje verwend)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:20

Sandra291

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:09

Je kan een emmer met water pakken en zachtjes over de huid heen draaien. Daarna kan je het wat uitbreiden.

Stapje, voor stapje....