Paard schopt en is erg gefixeerd op eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleenl1

Paard schopt en is erg gefixeerd op eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:55

Hallo!

Sinds een maand of twee ben ik de trotse eigenaresse van een Friese merrie, Jessy. Ze is 9 jaar en heeft vanaf veulen bij haar vorige eigenaresse gestaan (geen andere paarden). Nou is het zo dat, toen ik daar voor het eerst langs kwam om haar te bekijken en te rijden, ze erg nukkig was en het niet fijn vond dat er nieuwe mensen bij haar kwamen staan. Ze was vrij eenkennig, haar baasje deed ze niks. Ik dacht dus dat het wel over zou gaan, die chagrijnige trekjes.
Nu staat Jessy dus op een pensionstal met een klein aantal andere paarden, waar ze op zich wel redelijk mee overweg kan. De eerste tijd kon je niet bij haar in de stal komen: oren plat, kont naar je toe draaien en (gericht) meppen. Dat is ondertussen wat bijgetrokken, je kunt bij haar in de stal (maar ze vindt het niet heel erg fijn). Daarnaast vindt ze het niet leuk als andere mensen hun paard uit de wei halen: zelfde verhaal, kont naar je toe en meppen. Als iets haar niet aan staat, tilt ze gelijk dreigend haar achterbeen op.

Ze is tegen mij meestal wel lief maar ik durf dus nu niet achter haar langs te lopen of peesbeschermers om de achterbenen te doen, dat vind ik ook een beetje eng, en dat vind ik erg vervelend: ik vertrouw haar gewoon niet echt. Is dit gedrag af te leren? Zit ze gewoon (nog) niet lekker in haar vel of is ze 'gewoon' erg dominant? Misschien kan ze niet goed tegen verandering, omdat ze 9 jaar lang in dezelfde situatie gezeten heeft?

Daarnaast is ze enorm gefixeerd op eten. Dat op zich vind ik niet zo'n probleem: ze krijgt het gewoon niet voor ik vind dat ze het mag. Het probleem is echter dat de paarden eten in de stal hebben als ze uit de wei gehaald worden. Jessy weet dit en walst gewoon over je: ze laat je niet voorgaan de stal in maar douwt zich gewoon langs je heen. Ook hier de vraag; hoe leer ik dit af??

Graag jullie reactie!

Marleen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:44

Ten eerste: twee maanden is nog helemaal niet lang; paarden zijn na 6 maanden pas gewend op een nieuwe plek, zodanig dat ze zich er helemaal thuis voelen.
Ten tweede: ik vind het helemaal niet raar dat ze zo reageert. Haar hele leven is ze geen andere paarden gewend geweest en heeft ze dus eigenlijk geleefd als een kluizenaar en nu heeft ze opeens 24/7 paarden om haar heen. Dat is nogal een omschakeling.

Je moet eigenlijk wel blij zijn met haar huidige gedrag; ze had door alle plotselinge veranderingen ook zich helemaal kunnen afsluiten voor de buitenwereld en dan had je een nog groter probleem gehad.

Natuurlijk is dit gedrag wel om te buigen naar positief gedrag, door middel van natural horsemanship. Begin met Parelli, dit geeft je het meeste duidelijkheid. Parelli is onlangs overgegaan op een nieuw systeem waar ik helaas nog geen kennis mee heb kunnen maken, maar ik ben heel erg te spreken over het oude systeem van Parelli: de level pakketen. Probeer een level 1 pakket ergens te kopen (marktplaats) inclusief boekjes en DVD's. Laat het rijden even links liggen en richt je volledig op Parelli. Succes!

marleenl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:54

Wat ben ik blij met jouw antwoord :) maar gaat dit ook op voor het trappen naar mensen, denk je?
k zal me eens orienteren op Parelli!

Erg bedankt voor de tip!

Anoniem

Re: Paard schopt en is erg gefixeerd op eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:55

Laat haar hormonen eens onderzoeken??
Daar kan het chagarijnige gedrag heel goed vandaan komen!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:02

Fijn dat je er wat aan hebt. :) Dit gaat zeker op voor het trappen naar mensen (indien zij zich ook als een leider gedragen, zoals jij zal leren bij parelli) en voor het omver lopen van mensen. Was ik nog vergeten te vragen, maar heeft ze wel genoeg ruwvoer te eten?

marleenl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 16:55

Ja, volgens mij wel. Ik zal er eens naar kijken. Denk dat ik gewoon geduld moet hebben en me niet gek moet laten maken door allerlei negatieve geluiden :)
Jij ook bedankt, VivaLaVida! Ook hierover zal ik me eens laten informeren.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:04

Mijn pony heeft dit op het begin precies hetzelfde gehad, ik denk idd dat het wennen is. Maar je moet ook consequent zijn. Ik heb nu een super pony, kan er gewoon achter gaan staan, trapt helemaal niet meer, al let ik natuurlijk wel altijd een beetje op. Succes ermee.

marleenl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:45

Mag ik vragen hoe je het aangepakt hebt? Ik vind het echt heel lastig om bij haar achterbenen te komen om haar hoeven te krabben of peesbeschermers om te doen :?

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:06

We zijn begonnen met een ragebol óver haar lichaam te aaien. Toen ze dit gewend was zijn we steeds meer richting haar kont gegaan en langzaamaan over t achterbeen naar beneden. Steeds weer overnieuw tot ze niet meer trapte naar de ragebol. Daarna proberen met door 'druk' van de ragebol het been op te laten tillen. Belonen als ze het goed doet. Erop aanspreken als ze het niet goed doet. Het werkt echt, en door de lange steel kun je zelf niet getrapt worden.
Verder zou ik proberen met snoepjes de wei uit te krijgen, en meteen belonen als ze het goed doet.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:24

Misschien kan je zorgen met biks of iets anders lekkers dat ze je in de gaten houdt als je haar achterkant nadert en idd met een ragebol als hulp. Misschien kan je het eten tijdelijk uit de stal halen als ze terug gaat naar stal, en zodra ze niet over je heenwalst het eten neerleggen, anders een aantal keren oefenen totdat ze het braafjes doet, zo gaat het iig zonder heel erg boos te worden en blijft ze je wel vertrouwen. :)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:34

marleenl1 schreef:
Hallo!

Het probleem is echter dat de paarden eten in de stal hebben als ze uit de wei gehaald worden. Jessy weet dit en walst gewoon over je: ze laat je niet voorgaan de stal in maar douwt zich gewoon langs je heen. Ook hier de vraag; hoe leer ik dit af??

Doe de biks pas in de bak als ze in stal is en niet onmiddelijk maar wacht even (maak deze tijdspanning verschillend) dan zal ze automatisch minder gehaast zijn want er is toch niets om zich voor de haasten. Paard is gewoonte dier dus veranderd de gewoonte en uw probleem is op termijn weg (geduld hebben!).

marleenl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:51

Ik heb inderdaad al aan de pensiondame gevraagd of ze het eten niet direct in de stal wil zetten maar er even mee wil wachten. Mijn eigen probleem is een beetje dat ik denk dat alles na twee maanden al wel goed zou moeten zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Gewoon rustig aan dus... en ze moet mij natuurlijk ook nog leren kennen, evenals de omgeving.
Alle opmerkingen zijn natuurlijk nog steeds welkom, maar in ieder geval: iedereen hartelijk dank voor alle tips, ik ga ermee aan de slag!