Overstap M2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Overstap M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 11:02

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn geweest, en die heb ik net ook doorgelezen. Maar ze waren te oud om nog in te reageren ;)

Ik wil namelijk graag jullie mening horen :)
Ik rijd nu M1 en t gaat eigenlijk heel goed (gister weer 2 winst en 2 eerste prijzen). Mijn pony is vandaag 21 geworden en hij kan het allemaal nog prima aan, heeft er echt plezier in en is met rijden nog heerlijk fris en denkt goed mee. :)
Maar nu; ik wilde dus eigenlijk tot ongeveer 20 punten doorrijden in de M1, maar na gister twijfel ik toch. De jury van gister kwam namelijk naar mij toe en zei dat ze eerst dacht dat ik M2 reed. Ze vond dat Youngster (m'n pony dus) al goed genoeg bergopwaarts liep voor de M2.
Toen zaten m'n vader en ik te denken dat ik misschien beter toch gewoon met 10 punten over kan gaan, hij is immers al wat ouder en ik weet niet hoelang hij dit niveau nog vol kan houden. En het lijkt me toch gaaf om nog eens een Z proef met 'm te rijden! :) Ik heb net ook de proeven doorgelezen en opzich zijn alle oefeningen wel bevestigd :j

Wat zouden jullie doen in mijn geval? En wat zijn de grootste punten waar jullie tegen aan lopen in de M2? Misschien toch verstandig om wat langer door te rijden, of gewoon overgaan?

FriesWytske

Re: Overstap M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:04

Gewoon je gevoel volgen. Als jij denkt dat hij het kan dan gewoon doen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:07

Ik zou gewoon bij de 10 overgaan :j

De oefeningen zijn bevestigd, pony vind het (nog) leuk. Zou niet weten waarom je dan langer door zou rijden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:32

Normaal gesproken zou ik altijd zeggen: lekker nog even prijsrijden in het M1 en dan over, maar je pony is 21 en je weet nooit hoe lang hij nog meekan dus in dit geval zou ik zeggen: overstappen bij 10 mits je idd steeds gewoon goed winst rijdt en het niet zomaar 1 positieve jury was, en probeer hem idd nog naar het Z te krijgen :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:38

Ik heb hetzelfde 'probleem' als jou ;)

Mijn pony is nu 21 en ik heb besloten ook maar gewoon over te gaan.
Ik kon altijd heel fijn meerijden in het M1 en reed ook dubbele winst.
Mijn fout was echter dat ik er te laat achter kwam dat het M2 echt een behoorlijk stuk zwaarder is als het M1.
Zo waren mijn M2 oefeningen nog niet bevestigd toen ik over ging.

Probeer dus thuis in training al echt M2 te rijden, neem deze oefeningen mee en bevestig ze. :)
Dit voorkomt dat je een 'dip'/'stop' krijgt zoals ik die heb gehad.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 29-03-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

margo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:57

Hoi

Super cool dat het zo goed gaat! Ik zou gewoon over gaan, zeker als je oefeningen bevestiged zijn. Houdt er inderdaad rekening mee dat je een dipje kunt krijgen!
Een punt waar ik in het M2 tegen aanliep waren de verzamelingen en de uitgesterkte draf. De draf was nog te veel een middendraf. Maar nu rijden we super na de het door trainingen.

Veel succes.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:57

Wat betreft de leeftijd van je pony begrijp ik heel goed dat je zo snel mogelijk de overstap wilt maken, of dit in ieder geval overweegt. Wel wil ik je meegeven dat de overstap van de M1 naar de M2 erg groot is en over het algemeen zeer tegenvalt. Fijn natuurlijk dat je pony qua houding al goed bergop loopt, maar het niveau van de oefeningen is echt een stuk zwaarder.
Even als voorbeeld: een meisje dat ik privéles geef, heeft vorig weekend de overstap gemaakt. Zij heeft zeer succesvol M1 gereden, regiokampioen geweest, naar NK geweest enz. Toch kwam ze afgelopen weekend met 164 en 168 punten naar huis.
Ga op je gevoel af, maar onderschat de M2 niet!

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:24

ik vond de overstap wel meevallen
als je een goed gevoel hebt kun je het wel doen denk ik :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:26

Ik zou zeggen wees er echt zéker van dat je M2 kan starten. Want ik dácht dat ik het kon, maar achteraf bleek het vies tegen te vallen waardoor ik nu een tijd thuis zit om te oefenen.
Maar als je er zeker van bent zou ik bij de 10 over gaan. :)

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:13

Julia_Romeo schreef:
ik vond de overstap wel meevallen
als je een goed gevoel hebt kun je het wel doen denk ik :)

ik had trouwens wel de m1 tot de 30 winstpunten uitgereden :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 07:57

Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen, ik moet nog 6 punten dus heb nog wel even om te trainen :)
Ga gewoon heel erg proefgericht trainen (M2) nu.
Het scheelt natuurlijk wel dat mijn pony al 2 keer Z2 heeft gelopen, dus de oefeningen zitten er echt wel in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:06

Als je pony al op deze leeftijd is, zou ik het ook nog proberen, als je maar niks gaat overhaasten of pushen. Wat zeggen je instructeurs ervan?

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:23

Als de oefeningen van de M2 allemaal goed bevestigd zijn zou ik ook de overstap maken. Praat er ook met je instructeurs over. Ook is het misschien fijn om thuis een paar keer M2 proeven te oefenen zodat je weet wat je precies kunt verwachten in de proef.
Veel succes ermee!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:25

Als je thuis al de oefeningen van het M2 meeneemt, zou ik lekker over gaan!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:24

Ik ga volgende week weer naar Lotje, zal dan ook haar advies vragen. :)

ouwerakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:48

als jij denkt dat alle oeveningen bevestigt zijn en je gevoel zegt: doen,
Gewoon overgaan!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:16

en als je nou tussendoor een keer M2 HC start? weet je waar je aan toe bent, en of je er klaar voor bent.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:29

zolang je weet dat je het kunt en je paardje met deze leeftijd ook,
zou ik zeker die overstap maken:P

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:38

Ah, het verandert de zaak natuurlijk dat je pony al 2x Z2 heeft gelopen. Niet dat het dan vanzelf gaat, maar je pony is in ieder geval erg bevestigd in de oefeningen en deze hoef je niet meer aan te leren. Het is wel een kwestie van 'de juiste knoppen' vinden, als je dat lukt, dan moet het geen probleem zijn!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:38

wake_up schreef:
en als je nou tussendoor een keer M2 HC start? weet je waar je aan toe bent, en of je er klaar voor bent.

Ik ga idd als ik op 9 punten zit 1 proef M1 starten en 1 proef HC M2 :)

chocoroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:00

Ik zou gewoon doorgaan als je pony al wat ouder is
en als die jury het zegt dan is het helemaal goed.
en de overstap naar de m2 is ook helemaal niet zo
groot. bij mij ging het gelijk goed.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:06

Als het allemaal goed bevestigd is zou ik de overstap gewoon maken. Let wel naar mijn idee is de overstap heel groot. Verzameld rijden, uitgestrekte draf, stap-galop-stap, keertwendingen, travers, lijnen die snel op elkaar volgen.

Ik eindig ook steeds bovenaan met winst, maar ik hou, na as weekend nog een keer m1 te starten, mijn paard gewoon ff thuis tot ik thuis alle oefeningen helemaal foutloos kan. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard en ik alle twee nog nooit wat gereden hebben.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:06

Ik heb vandaag dus wat meer oefeningen dicht opelkaar gereden, en dat ging eigenlijk heel goed..
Ik ga nog even mn punten/plaatsen in de M1 verder afwachten, denk dat ik toch meteen overga :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:14

Lekker de overgang maken. Jullie klinken meer dan M2 klaar. gewoon gaan :) ik was eerst ook super nerveus voor de M2, na alle enge verhalen over M2. Maar ik heb eigenlijk betere prestaties in het M2 gehaald dan in het M1. Ben de M2 in een paar maanden door gekomen. Die zorgen zijn dus voor niets geweest.

Oefen zover door als je kunt, ga voor mijn part beginnen met appuyeren. De uitdaging is juist leuk :D

Komt wel goed denk ik ;)