ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lnda_

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 02:19

omdat ik voor mezelf met een paar flinke vragen zit hoop ik op een aantal goede reacties over t ruiterbewijs.
Voor welke gebieden heb je een ruiterbewijs nodig?
Hoe hoog is de boete die krijgt als je geen ruiterbewijs hebt?
Hebben jullie veel aan je ruiterbewijs?

In mn andere onderwerp kreeg ik een reactie dat je het niet hoeft te doen voor de verzekering, als je er bijvoorbeeld afvalt en je houdt er iets aan over of je verzekerd bent als je geen bewijs hebt.

Kreeg ik als reactie dat t vrij weinig inhoudt zon ruiterbewijs en dat een bewijsje alleen WA verzekerd en of je nou paard rijdt of niet iedereen moet WA verzekerd zijn (dit zal ik vast zijn, ik heb er weinig verstand van omdat ik nog geen 18 ben) hebben jullie hier ervaring mee?
Ik rijd al zon 9 jaar en heb veel buitenritten gemaakt ook gewoon met vriendinnen onder elkaar te paard, heb de duinen/strand/woonwijken/bos eigenlijk van alles al gehad dus voor de ervaring enzo hoef ik het niet te doen, en weet ook wel hoe te handelen, is het dan nodig om een ruiterbewijs te gaan halen??

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:38

Ik denk dat gewoon het ook leuk is om de cursus te doen, dat merk ik hier wel op de manege. Bij bepaalde gebieden is het inderdaad verplicht

Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Dus als je niet in die omgeving woont of gaat rijden is het niet verplicht. Wel zijn er gebieden waar een vergunning verplicht is

Citaat:
Wel zijn er diverse gebieden in ons land waarvoor een rijvergunning nodig is. Deels zijn dit vergunningen voor een heel jaar, die soms behoorlijk duur zijn (landgoederen in Utrecht bijvoorbeeld) deels zijn het kortlopende vergunningen, zoals die van Natuurmonumenten in Montferland, Nationaal park Veluwezoom en Loonse en Drunense duinen. Deze vergunningen kosten €4,- voor een week en € 10,- voor een jaar en zijn in al deze gebieden van Natuurmonumenten geldig

bron: srr en hippisch toerisme

lnda_

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 17:54

Oke dankjewel, ik woonde eerst in arnhem maar ben verhuisd heb ik even geluk haha.maar voor de rest over een dijk mag je wel/niet rijden zonder ruiterbewijs? is een bewijs alleen nodig voor die bossen?als ik nou een stukje over straat/dijk moet om in een park/bos te komen heb ik hem dan ook nodig?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:58

hier is het in gemeente middelharnis binnen de bebouwde kom nu ook verplicht.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:06

Ik woon in Drenthe en je kunt hier overal (en we hebben hier heeeel veeel bos ;) ) rijden zonder ruiterbewijs. Ik zelf heb ook niet zo'n hoge pet op van het ruiterbewijs en heb hem zelf niet maar misschien vint je het wel heel leuk om het te halen. Voor de verzekering hoef je het niet te doen, iedere Nederlander is verplicht WA verzekerd en dat is voldoende voor jezelf en als je paard bijv. schade aanricht bij anderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:09

FahyaFemke schreef:
hier is het in gemeente middelharnis binnen de bebouwde kom nu ook verplicht.

Heb je dat al eens aanhangig gemaakt? De gemeente is openbaar terrein dus knappe oom agent die mij daarvoor opschrijft! Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status, dus is de kans heel erg groot dat de rechter het van tafel veegt.
lnda_ schreef:
Oke dankjewel, ik woonde eerst in arnhem maar ben verhuisd heb ik even geluk haha.maar voor de rest over een dijk mag je wel/niet rijden zonder ruiterbewijs? is een bewijs alleen nodig voor die bossen?als ik nou een stukje over straat/dijk moet om in een park/bos te komen heb ik hem dan ook nodig?

Op de meeste dijken mag je niet rijden, tenzij er staat dat het wel mag. Even informeren bij het waterschap.
Voor de rest mag je overal rijden, behalve in het handjevol gebieden waar het verplicht is gesteld.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:02

Kan je ook bij anwb informeren waar je wel en niet mag rijden? of sta je van voor schut als je dat vraagt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:20

lnda_ schreef:
Kan je ook bij anwb informeren waar je wel en niet mag rijden? of sta je van voor schut als je dat vraagt

Domme vragen bestaan niet, maar of je een zinvol antwoord krijgt hangt vooral af van degene die je treft. Als die toevallig niks met paarden heeft, dan zal er geen erg bruikbaar antwoord uitkomen, hooguit je doorverwijzen.