Ten eerste vind ik dat een tinker (net zoals andere paarden trouwens, maar net een beetje meer) veel tot onbeperkt weidegang nodig heeft. Tinkers zijn paarden die gewoon nog veel dichter bij de natuur staan dan warmbloeden, en moeten de hele dag kunnen grazen en rondlopen en spelen.
Dus mijn eerste tip: verhuis het paard naar een kudde waar hij 24/7 buiten kan staan, en opnieuw kan worden opgevoed, zonder dat vreemden er mee aan de slag gaan.
Punt 2: hij zit absoluut in zijn puberjaren. Mijn tinker zou rond die tijd ook onhandelbaar zijn geweest als ik hem zijn gang liet gaan. Hij heeft nu één keer gewonnen, zag dat de persoon weg rende, en dus probeert hij dat nog een en nog eens en nog eens.. Logisch, want het werkt. Jij moet dus zorgen dat je hem voor bent, slimmer zijn.. Bij honden gebruiken ze nephanden, probeer dat eens! Houd een nephand vast, daag hem een beetje uit tot bijten, en als hij de hand eenmaal vast heeft geef je hem een gigantische oplawaaier! Bang of niet, een paard mag NOOIT bijten!
*edit* niet erop los blijven slaan trouwens.. EEN mep, en dan weer een stap terug, je hoofd iets laten zakken, zodat je niet meer dreigend over komt. Dan begrijpt het paard snel genoeg dat er alleen wordt gestraft als hij bijt
Tip 3:
Citaat:
omdat zijn baas altijd goed voor hem is en hem overlaadt met aandacht wanneer ze op stal is.
Hier ligt ook een fout. Aandacht is prima, maar niet té veel en niet alleen maar positieve aandacht. Je moet een vriend zijn voor je paard, maar ook een leider, en de eigenaresse is dit duidelijk niet.
Ga eens op zoek naar iemand die natural horsemanship doet, en iemand die ervaring heeft met join-ups.. dus geen pennymeisje van 14 die join-ups doet met haar shetjes
Zo iemand kan haar leren hoe ze haar paard kan verstaan en hoe ze een goede leider kan worden.
En als laatste: wat voor voer krijgt hij? De meeste tinkers zijn overgevoelig voor suikers. Dus voor kuil, muesli, sportbrok, wortels enz.. Vaak uit dat zich in mok en huidproblemen en teveel energie, maar ook regelmatig in gedragsproblemen (mede door het teveel aan energie). Dus ik zou hem voorlopig op alleen hooi zetten, met hooguit een pavokoek of handje brok voor de vitamines.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-03-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt