Haai mensen! Ik verzorg een tinkermerrie van 7 a 8 jaar. Voetjes geven kent ze en doet ze ook goed, maar bij haar achterbenen verplaatst ze haar gewicht niet of nauwelijks zodat ik haar gewicht dus voor een deel til als ik haar achterhoeven moet doen. Haar gewicht laten verplaatsen door even met mijn schouder te duwen of iets dergelijks werkt niet. Het is ook geen onwil of zo hoor. Haar voorhoeven tilt ze wel netjes op zonder gewicht erop. Wie weet een fijne methode om dit aan te leren?
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-09 14:17
Niemand die mij kan helpen?
Alicia2u
Geplaatst: 30-03-09 16:25
Het reflex bij en paard om het gewicht van een been te halen zit bij de voorbenen op de zwilwrat (zachtjes knijpen) en bij de achterbenen op de hak. Als je op de bovenkant van de hak knijpt, bij de peesaanhechting zou ze het gewicht van haar achterbeen moeten halen. Dit zijn ook de plaatsen waar paarden elkaar bijten bij het spelen van dominantiespelletjes.
Weet je trouwens zeker dat ze met gewicht gaat hangen en dat het niet alleen het gewicht van haar been is?
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-09 17:34
Maar blijft ze dan ook het gewicht van haar been houden als ik bezig ben met haar hoef? Ze zal vast niet ál haar gewicht laten hangen op dat achterbeen, maar ik weet wel dat haar voorhoeven 20x lichter zijn als ik ermee bezig ben dan haar achterhoeven.
Je kunt een paard leren z'n voeten zelf omhoog te houden door negatieve bekrachtiging: elke keer als het paard z'n voet op de grond zet geef je een onplezierige hulp (bv tikjes met een zweep tegen de betreffende voet). Zodra het paard de voet optilt stop je met de hulp.
Bij ons op de manege is er een paard wat moeite had met zijn voorbenen en je dus het hele gewicht op je kreeg. Hier tilde ik eerst het been naar voor om hem vervolgens naar achter te halen. Het hielp en ik kon dan gewoon haar hoefjes uitkrabben. Nu doet ze het gewoon al, maar toen hielp het.
Felicia29
Geplaatst: 05-04-09 18:55
Ik duw met mijn schouder tegen haar bovenbeen net nadat ze haar hoef heeft opgetilt. Dat werkt voor mijn paard, dus misschien heb je er baat bij!
Mijn paardje deed in het begin lastig om zijn rechterachterbeen op te tillen... Hij trok hem telkens weer weg. Tis wel een beetje anders dan bij jou, maarja ! Nu leg ik altijd zijn voet op mijn knie bij het uitkrabben van zijn hoef, en nu gaat het echt super! Doordat ik zijn hoef op mijn knie leg is het ook minder zwaar. Misschien kan je dat eens proberen ofzo... Veel succes ^^ !
Junia
Geplaatst: 09-04-09 20:49
Een paar paarden op de manege waar ik vroeger reed waren van die zware lomperds die er werkelijk niks van begrepen. Je mocht blij zijn als ze überhaubt een voetje gaven. Dan was het inderdaad ook op je knie leggen, anders was het simpelweg niet te doen. Dat is dus altijd nog een laatste redmiddel
Maar als het je eigen verzorgpaardje is, is het waarschijnlijk nog wel aan te leren hoor. Probeer de tips van Alicia eerst eens zou ik zeggen.
gillian
Geplaatst: 09-04-09 23:53
Zolang je zelf het gewicht over blijft nemen, blijft je paard dat lekker doen, wel handig toch zo'n voetensteuntje Geef hem eens ongelijk Leer je paard op een lichte hulp de voet op te tillen, lopen kan ie ook en dan tilt ie ook z'n voet op dus dit is iets wat alle paarden kunnen leren. Ga naast je paard staan, geef het commando "voetje" en tik het been aan, knijp een keer licht, maakt eigenlijk niet uit. Zodra er een reactie komt pak je de voet verder op. Kan soms wel even duren maar het is een questie van geduldig zijn en consequent zijn. Als ie gaat hangen laat je los, vraag opnieuw of ie de voet op die lichte hulp oppakt. Als je dit goed oefent tilt ie op een aanwijzing al z'n voeten om beurten op. Probeer zeker in het begin een vaste volgorde aan te houden, gewoon als geheugensteuntje voor je paard. Beloon goed gedrag, negeer het foute maar vraag gewoon opnieuw wat je wil. Als je dat vol blijft houden heb je straks geen rugpijn meer van een hangend paard