Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anna100 schreef:Ik ben er wel weer op gegaan maar nu alleen in de bak. Ook daar krijgt hij nu de gewoonte om er af en toe vandoor te schieten van iets. Hij is totaal niet schrikkerig en ik heb het idee dat hij het een beetje begint te gebruiken of er een gewoonte van gaat maken.
monya schreef:Ja! Als gedragstherapeut herken ik dit. Jouw paard is geschrokken en dan raakt zijn "angstcentrum" aan. Daar bedoel ik mee dat hij nu de reflex kent en steeds sneller zal schrikken van de meest onbenullige dingen totdat jij als ruiter/eigenaar dit gedrag kan stoppen en ombuigen.
Leiding geven, oplossen etc. Jouw onzekerheid plus de zijne nu maakt dat dit een neerwaartse spiraal vertoont.
Wat je nu het beste kunt doen zijn een aantal zaken:
1. Zoek DIRECT begeleiding voordat jouw angst te groot wordt.
2. Doe schriktraining olv een professional in de bak en leer hem en jou daar samen al weer meer een eenheid worden en wederzijds vertrouwen op te bouwen. Doe dit stapsgewijs, begin niet te moeilijk en breid het in uit en maak het steeds moeilijker.
3. Check hem fysiek dat ie door de angst niet teveel spierspanning heeft opgebouwd, denk aan jezelf: angst kan voor spierstijfheid en dus pijn veroorzaken waardoor hij weer eerder gaat schrikken.
4. Bouw een "handrem" in zoals de one-rein-stop, dat is goed voor jouw zelfvertrouwen, controle betekent minder angst.
5. Eerst moet alles in de bak opgelost zijn voordat je weer naar buiten gaat!
Citaat:Zelf denk ik inderdaad dat de oplossing meer ligt in het doorrijden en corrigeren. Dat hij daar mee moet ophouden met die onzin.
Waar het mij vooral ook omgaat is dat andere mensen het herkennen. Het dus een verschijnsel kan zijn dat meer bij jonge paarden voorkomt. Dit is mijn eerste jonge paard vandaar.