Vervoer merrie en veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Vervoer merrie en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:29

Er zal vast al eens eerder een topic over zijn geweest, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Binnenkort gaan mijn merrie en haar 4 mnd oude veulen naar de wei. Het is ong. 2 uur rijden. Ik heb een 2 paard trailer. Hoe kan ik ze het best vervoeren. Wil zowiezo de merrie wel vast zetten en het veulen er los naast.
Maar dan met of zonder schot, met of zonder voorstang?
Ik heb geen zeiltje dus dacht de achterkant dicht te maken met iets van spanbanden ofzo.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:51

ik heb mijn merrie met bijna 4 maand oud veulen vervoert in een 2 paards trailer
mijn veulen kon al goed vast staan dus heb de merrie en veulen gewoon in de trailer gezet en
rubberen mat voor onder de stang geknoopt.
heb het schot er gewoon tussen gelaten zodat merrie het veulen niet kon verwonden met verstappen
veulen goed kort vast en ging prima
moeder kon veulen goed zien
en moest een reis van 2 uur maken
maar ja iederee heeft zijn eigen ideeen erover
maar dit vondt ik prima gaan

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 23:49

Het probleem is dus dat het veulen niet gewend is vast te staan, denk dat ie erg in paniek raakt als ik hem vast zet. Het is zowiezo nogal een bewegelijk veulen.

Romy18

Re: Vervoer merrie en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:54

Dan lekker los laten staan! Wij halen altijd het tussen schot eruit, voor en achter een stang erin, merrie vast veulen los met eventueel een rubbere mat aan de voorstang zodat ze daar niet zomaar onder door duiken. Zolang ze niet vast staan ben ik wel voorstander van het bovenluik (boven de klep) dicht doen of afsluiten. Zal niet de eerste zijn die er overheen klimt!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 00:11

Zoiets dacht ik ook al, alleen kan ik dan achter geen stang doen omdat dat 2 losse stangen zijn met het schot er tussen dus. Zou het een idee zijn om de voorstang helemaal weg te halen en deze achter te doen? Dan kan het veulen er ook niet overheen of onderdoor schieten. Alleen staat de merrie dan natuurlijk ook zonder stang aan de voorkant.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:14

en als je hard moet remmen dan....
kun je niet een lange achterstang lenen?
en inderdaad het bovenluik dicht!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:15

Stangen moeten want anders is de trailer minder stevig.
Waarom ga je niet oefenen met vastzetten? Dan leert ie dat gelijk. Ik heb mijn veulen van toen 6 maanden ook met de moeder in een 2-paards vervoerd. Gewoon vastgezet(kende ze al) en dankzij de steun van moeders is het goed verlopen.
Ik heb het vastzetten eerst geoefend aan een longeersingel aan de moeder vast.
Succes!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:18

Wij vervoerden het veulen ook los naast de moeder.
Voorstang erin en we hadden pakken stro/hooi strak opgestapeld aan de voorkant zodat het veulen niet onder de voorstang kon doorpiepen. Mams kort vastzetten, zeil dicht achter en je kunt prima rijden.
Op zich is het wel een goede les als je ze leert vast te staan. Tussenschot tussen mams en veulen, je kan eerst eens een soort proefritje maken om te zien hoe het gaat.
Een veulen drinkt natuurlijk regelmatig bij de moeder, maar als ze 4 maanden zijn kunnen ze wel 2 uur zonder melk, dus de laatste optie is ook het proberen waard.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:26

dat vastzetten aan de longeer singel aan de moeder lijkt me nou niet echt een goed idee,levensgevaarlijk!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:57

knooopje schreef:
dat vastzetten aan de longeer singel aan de moeder lijkt me nou niet echt een goed idee,levensgevaarlijk!

Dat zou ik zelf ook niet aanraden, lijkt me behoorlijk gevaarlijk. Het is van belang in een trailer dat zowel de merrie als veulen zelf hun evenwicht kunnen bewaren. Raakt de merrie in de stress of ze schuift onderuit gaat het veulen mee. Daarnaast kan het veulen zelf in paniek raken doordat hij vast zit aan de singel van de moeder en brengt dit dan weer over op de moeder. Nee, dit zou ik zelf nooit zo doen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:03

wij vervoeren ze meestal los

moeders vast en veulen los achterstang er wel op..

wij zijn geen voorstanders van de veulens vast zetten in trailer..

wat betreft de voorstang die kan je eruit halen en mams goed kort zetten of idd rubber ervoor hangen of dicht maken met strobaaltjes

wel veilig!
en zorgen dat je achter boven dicht heb!
ze kunen rare fratsen uithalen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:22

knooopje schreef:

Alleen voor het oefenen met het vastzetten en alléén in de stal en ws alleen nodig bij de allereerste keer...
Dus NIET in de trailer.

Ben benieuwd of TO al weet hoe ze ze gaat vervoeren. Blijft lastig als je het niet zo vaak doet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:05

indien je merrie en veulen in een trailer zal vervoeren zou ik de tussenstang er op die leeftijd uit halen. Echter wel een trailer met een veulen rek. Je moet er neit aan denken dat het veulen er aan de achterkant uit komt. De merrie vast en het veulen los.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:15

Ik denk dat ik de voorstang achter doe, het schot eruit, de merrie vast en het veulen los, en dan voorin met strobalen oid dicht maken