Hengstenstreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

Hengstenstreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:28

Mijn paard is 3 jaar geleden gecastreerd (op 7 jarige leeftijd) en heeft nu nog steeds hele erge hengstenstreken zoals bijten, steigeren aan de hand, op merries proberen te kruipen, dominant naar andere ruinen en al HELEMAAL naar hengsten. Ik moet al lopen met een hengstenketting :S heeft iemand tips hoe ik dit beter kan aanpakken???

troi
Amazone

Re: Hengstenstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:33

duidelijk en dominant naar je paard toe zijn.. Klinkt heel makkelijk maar is stiekum knap moeilijk. Ik hoor veel verhalen over grondwerk om de rangorde duidelijk vast te stellen. Is misschien het proberen waard.

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:35

Duidelijk en dominant probeer ik zowiezo te zijn, hem streng toespreken en afstraffen als het nodig is. Grondwerk heb ik al geprobeerd maar dan valt hij mij aan (ene x op speelse manier andere x met de oren in de nek al brullend :S)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:39

Eerst en vooral... Duidelijk een ruin met hengstenmanieren... Dat komt waarschijnlijk omdat hij zo laat is gecastreerd... Maar...

Citaat:
Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij hem geeft...
Vind ik een mooi gezegde dat meestal heel waar is!

Vraag eens een ervaren paardenman/vrouw om jou eens aan de kant te helpen.
Want wij kunnen wel zeggen... concequent zijn, streng zijn, zeker zijn van zichzelf etc...
Maar voor dit probleem heb je hulp aan de kant nodig, deze persoon kan dan direct op wat er gebeurd etc inspelen :).

Succes!

_nino_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:34

Is inderdaad een heel mooi citaat!
Ik heb er zelf ook last mee maar dat is een hengst. Mijn vader heeft nul problemen met hem en ik vlieg achter hem aan :( en je ziet gewoon aan zn hoofd dat hij het leuk vind om mij te pesten. Maar goed hij is nog jong dus er is nog hoop :)
Het is een kwestie van respect....

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:40

Zou zeker eens na laten kijken of hij wel goed gecastreerd is, dit is niet echt normaal gedrag voor een ruin.

Maris_Janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:29

T is heel makkelijk gezegt dat je concequent, streng, zeker van je zelf moet zijn ect.
Maar misschien is t handig als je is vraagt of iemand van af de zei kant wil toe kijken (wel iemand die ervaring heeft op dit gebied). Deze persoon kan kijken waar t probleem echt zit, en hier direct op inspelen.

Ik heb hier zelf een keer heel veel baat bij gehad, me paard was echt een draak wat dat betreft ik vloog achter hem aan met binnen/buiten zetten ook trapte & beet hij. Tijdens t longeren als hij weer eens "zijn bui" had dan vloog ie zomaar op me af, soms op de speelse manier maar ook wel eens oren plat in de nek en brullend.
Ik heb toen hulp gekregen van een vrouw die veel ervaring met jongen paarden en hengsten had. Ben samen met mijn paard en haar helemaal bij de basis begonnen eerst heel veel grond werk gedaan dit heb de nodige tijd gekost maar je zag duidelijk verbetering soms moesten we ook wel eens een stapje terug doen maar uit eindelijk heb ik er een schat van een paard aan over gehouden!!
Enkel heeft hij nooit samen met merrie's kunnen staan, hier was hij echt heel gemeen tegen onder t zadel was er niks aan de hand maar op t land of in de bak (als hij los stond) dan vloog hij ze aan tanden in de merrie's hun nek en der achter aan blijven jagen.
En dat terwijl mijn paard op 3 jarige leeftijd geruind was dat ik hem kocht was hij 9 maar dat heeft hij altijd gehouden.

Succes ik hoop dat t goed komt met jou en je paardje!