Oefenen op wedstrijdterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Oefenen op wedstrijdterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:57

Hee,

Ik had een vraag, hier in de buurt zie je toch wel geregeld mensen op het wedstrijdterrein rijden die niet starten. Dit om het paard te laten wennen aan het hele wedstrijdgebeuren.

Nu is mijn idee om met mijn 4 jarige paardje nog ff een jaatje rustig trainen en dan met januari te beginnen met wedstrijden. Nu leek het mij wel goed om dan van de zomer een paar keer met een vriendin mee te gaan naar haar wedstrijd. Zo kan mijn paardje alvast wat wennen aan alles zonder de stress van de proeven.

Maar nu is mijn vraag dus hoe wordt dat geregeld? Vraag je het aan de vereniging die de wedstrijd organiseerd, of aan de eventuele stalhouder waar de wedstrijd wordt gereden, wordt het helemaal niet gevraagd of mag het officieel helemaal niet?

Alvast bedankt.

Groeten,
Yvon

sharonalover

Re: Oefenen op wedstrijdterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:02

Als je in wedstrijdtenue op een groot terrein rijdt, zal niemand het iig opvallen ;)
Als je gewoon opzadelt alsof het een wedstrijd is, gaat rijden op het losrijterrein en vervolgens rustig gaat uitstappen en weer afzadelt, zal wss niemand dat merken.
Maargoed, je moet je paardje natuurlijk wel onder controle hebben. Het is onwijs vervelend voor mederuiters als iemand zijn paard niet onder controle heeft, helemaal als deze ruiter helemaal niet op dat terrein hoort ;) En als je hem toch onder controle hebt, waarom dan niet ook een B-proefje starten? Ziet hij de witte bordjes ook meteen, en zo inspannend is dat niet. Dat betekent natuurlijk niet dat je dan direct fanatiek wedstrijden hoeft te gaan rijden, maar als je dat nu 2 of 3 keer doet, en dan in de winter lekker gaat starten, is er geen probleem. Dat paard merkt echt geen verschil of hij alleen moet losrijden of ook een proefje moet lopen, mits jijzelf rustig blijft natuurlijk ;) als je zelf gaat zitten stressen komt dat zijn/haar ontspanning niet ten goede ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:09

Bedankt voor je reactie. Dat was mijn idee ook gewoon in tenue enzo.

Maar ik wil hem nog niet met hem gaan starten hij is dan wel 4 maar nog nauwelijks bereden. Natuurlijk wacht ik tot ik hem onder controle heb voor ik überhaupt overweeg er heen te gaan. Waarom ik dan niet start, dat is omdat ik weet dat als ik start ook meer ga vragen je wilt tenslotte een mooi protecol. Als ik alleen ga rijden hoef ik niet te denken o ik moet over 5 minuten de ring in of straks is de prijsuitreiking geen gehaast enzo. Ik wil gewoon de tijd hebben en kunnen stoppen als hij braaf is, puur bezig zijn met het braaf rondrijden op het terrein zonder dat hij angst heeft.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:11

In principe is het netjes om het van te voren te vragen aan de organisatie.
Als je van te voren weet hoe het wedstrijd terrein is, dus dat het groot genoeg is dat je niemand in de weg rijdt is het meestal geen probleem. Als je idd ingevlochten en in tenue rondrijdt zal het ook vaak niemand opvallen .
Je geeft aan dat je vanaf januari wil gaan starten, dat betekend wel dat deze wedstrijden binnen verreden worden.
Ik ga dan door de weeks naar zo'n manege en huur een uurtje de bak af en oefen zo binnen op lokatie waar het weekend de wedstrijd verreden wordt.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:32

Diega, goed dat je het zegt! Daar heb ik helemaal niet aangedacht. Bedankt!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:35

Ik heb altijd gehoord dat het officieel niet mag, tenzij je toestemming hebt van de desbetreffende vereniging, ivm aansprakelijkheid mocht er iets gebeuren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:43

wake_up schreef:
Ik heb altijd gehoord dat het officieel niet mag, tenzij je toestemming hebt van de desbetreffende vereniging, ivm aansprakelijkheid mocht er iets gebeuren.

Buiten dat is het vaak al druk genoeg met losrijden en is ieder paard extra alleen maar lastig. Zeker als die daar dan alleen komt om te oefenen, zou ik dat als ruiter erg vervelend vinden.
Heb je een enorm veld, dan heb je er minder last van. Maar hier in de regio wordt er gewoon in een rijbak losgereden en daar rijd je dan met 5-8 combinaties in, dan is de bak gewoon vol eigenlijk. Iedere combinatie extra is alleen maar lastig om je paard fijn te kunnen losrijden.

Dus oefen gewoon op vreemde terreinen of bijvoorbeeld als de wedstrijd is afgelopen en de hekjes er nog staan. Wil je persé op wedstrijden rijden met je paard, schrijf je dan gewoon in.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:23

Hc starten kan trouwens ook nog altijd :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:25

ik heb het ook een keer gedaan, 2 weken voordat ik voor het eerst met dat paard officieel ging starten.
had gewoon gevlochten en ikzelf in tenue. dan lekker rijden op losrijterrein, uitstappen en weer inladen. geen haan die er naar kraait

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:03

Officieel mag het niet. Op z'n minst kun je even toestemming vragen aan de vereniging. Wel zo netjes!

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:06

Volgens mij mag het ook officieel niet, toch doen best veel mensen het.
Soms ook de dag voor de kampioenschappen alvast gaan rijden op dat terrein.
Tja, ik zou het niet kunnen. Veel te bang om gesnapt te worden en ik bezorg 't paard dan alleen maar zenuwen :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:30

Theeglas schreef:
Bedankt voor je reactie. Dat was mijn idee ook gewoon in tenue enzo.

Maar ik wil hem nog niet met hem gaan starten hij is dan wel 4 maar nog nauwelijks bereden. Natuurlijk wacht ik tot ik hem onder controle heb voor ik überhaupt overweeg er heen te gaan. Waarom ik dan niet start, dat is omdat ik weet dat als ik start ook meer ga vragen je wilt tenslotte een mooi protecol. Als ik alleen ga rijden hoef ik niet te denken o ik moet over 5 minuten de ring in of straks is de prijsuitreiking geen gehaast enzo. Ik wil gewoon de tijd hebben en kunnen stoppen als hij braaf is, puur bezig zijn met het braaf rondrijden op het terrein zonder dat hij angst heeft.

Ik zou een start kaart aanvragen en hc starten of gewoon starten.
Door kilometers te maken leren jij en je paard te wennen aan vreemd terrein.
Wil je dat niet dan zou ik gewoon in je omgeving kijken of je wel eens daar mag rijden.
Ik denk dat het aardig wat risico is als je op wedstrijd rijd terwijl je niet start...

Ikzelf rijd met die van mij mee op avs wedstrijden puur om hem te laten wennen aan de wedstrijd spanning en alles er op heen(ook de trailer)
Ik doe het voor de training en rijd ik winst super en rijd ik het niet jammer,als het maar voor mij gevoel goed gaat en als hij het even goed doet als in de training of beter ben ik alang blij.

bijvoorbeeld soms door bepaalde spanning spring hij verkeerd aan(ruiter gaat anders zitten)tijdens me wedstrijd deed ik het goed en hij ook dan was me volte mischien niet perfect maar hij deed wel netjes wat ik vroeg toppie toch
midendraf vertrek was goed hij sprong niet aan in galop helaas tact fouten maar daar werk je dan daarna aan....

Soms laat hij een rodeo zien in de bak omdat meneer alleen is heb ik hem in de proef eens op zijn nummer gezet...dan geen winst maar me 2e wedstrijd ging daar door wel beter.

Je leert van vallen en opstaan.