starten met AVS hengst - kwam iets vreemds tegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

starten met AVS hengst - kwam iets vreemds tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:29

Ik was op de site van het AVS wat info aan het verzamelen (redenen om mijn hengst hengst te houden) maar dat even ter zijde,

ik kwam dit stukje tegen

Citaat:
In de KNHS disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.
Bij wijze van hoge uitzondering is door de KNHS toestemming verleend aan de commissie gebruik van het AVS om hengsten te laten starten met ruiters die nog niet voldoen aan bovenstaande eisen.

Deze ruiters mogen dus gewoon inschrijven op AVS wedstrijden gejureerd door KNHS juryleden en hoeven daarvoor geen startcoupons in te sturen of een startkaart te tonen.

Deze ruiters worden geacht zelf hun eigen protocollen te verzamelen en te bewaren. De commissie gebruik bewaart hier geen copieën. Bij het behalen van het dressuurniveau van L1 plus 1 winstpunt kan de commissie gebruik een officiele startkaart aanvragen voor deze ruiter.

Uiteraard moet de hengst wel een paspoort hebben en volgens geldende regels gemeten, geënt en gechipt zijn.

Volgens dit mag je dus starten met een AV hengst op AV wedstrijden zonder L2 +1 te zijn.... of zie ik dat nu verkeerd?
vind het wel een beetje vreemd, als je dan genoeg punten hebt gehaald (zoals ik het lees) mag je daarna KNHS starten?
Het is natuurlijk wel de ideale manier om niet eerst de B - L1 en L2 te moeten doen met een ander paard.

wat vinden jullie hier nu van? en komt dit ook bij andere stamboeken voor?

aafje87

Re: starten met AVS hengst - kwam iets vreemds tegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:23

Dit is inderdaad een uitzonderingsregel, meer stamboeken hebben dit(oa het PRE en lustitano stamboek, bij fjorden is het evt. ook te regelen, als je fjordensport bent op M dan kan je vrijstelling aanvragen om in de B met hengst te starten)
1 nadeel, zoveel rassen wedstrijden zijn er vaak niet in een jaar en dat zou dan betekenen dat je er best lang over doet om die vrijstelling te bemachtigen

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:56

Je mag idd met een AVS hengst starten in de klasse B op deze wedstrijden.
Dat lange wachten valt best mee. Je kunt daar ook 2 proeven rijden, dus als dat een beetje goed gaat ben je ook zo L2 met wp. (bovendien heb je ook niet het nadeel wat sommige mensen ervaren met het starten van een arabier 'pony'tussen de paarden)
Je bent alleen wat langer onderweg omdat de wedstrijden meer verspreid door heel nederland liggen.
Het AVS organiseert best een redelijk aantal wedstrijden per jaar, vaak ook met leuke extra prijzen die ter beschikking gesteld worden. Daarnaast nog de wedstrijden voor de barokke paarden, dus keus genoeg.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:20

maakt voor mij niet uit want ik mag met een hengst starten, maar vond het zo vreemd, had er nog nooit van gehoord. Denk alleen wel dat je dan je startkaart via de AVS moet aanvragen of niet?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:42

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:51

Waarom is die regel vreemd?

En of je na het halen van de wp in de L1 ook via het AVS startkaart moet aanvragen dat weet ik niet, op zich als je al lid bent van het AVS kan dat wel makkelijk zijn omdat je dan niet nog van een lokale vereniging lid hoeft te worden, en kan je ook overal starten, alleen de regiokampioenschappen moet je dan starten in de regio Utrecht omdat het AVS daar zit ;)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:37

je mag (dat is bij alle rassen zo) pas starten met een hengst als je zelf al L2 bent geweest.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:40

emjam schreef:
je mag (dat is bij alle rassen zo) pas starten met een hengst als je zelf al L2 bent geweest.

Dat is dus niet áltijd waar!

Bij friezen mag je op de friezenwedstrijden ook gewoon zonder L2 te zijn (leeftijd moet wel goedzijn)
Starten. wanneer je je puntjes heb verzameld tot L2+1 kan je verder via de 'normale' wedstrijden

En zo geld dat voor meerdere rassen :j

Echter duurt het wel lang, zoveel aparte rassen wedstrijden worden er niet gehouden per jaar ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:38

dat is dus ook bij het avs zo :) blijkbaar

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:37

emjam schreef:

en wat de reacties boven mij ook zeiden bij bepaalde stamboeken is er dus een uitzondering, en eigenlijk vind ik dat een hele goeie zaak aangezien van deze rassen sommige hengsten zich zelfs beter kunnen gedragen als sommige merries ;)