Pony met mij aan de wandel i.p.v andersom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xEliesx

Pony met mij aan de wandel i.p.v andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:34

Heey allemaal!

Ik zit met een klein probleempje wat tot nu toe nog geen gevaarlijke situaties heeft opgeleverd, maar dat zou wel zo kunnen gebeuren.

Ik lease namelijk een hele lieve, maar nogal ondeugende pony :+ Het geval is dat hij meerdere keren aan mij is ontsnapt en alleen over het erf stuitert.

Het begon vorig jaar in de zomer, hij liep altijd braaf naast me, totdat ik hem een keer uit het weiland haalde (voordat we op het erf komen moeten we dan eerst door de longeerbak) en halverwege die bak, komt ie omhoog, draait om en rent terug naar het weiland...

De keer erna was het andersom.. ik haalde hem uit het weiland en een ander meisje neemt een ander paard mee. Zij ging alvast vooruit, ik moest het stroomdraad nog ff vastmaken.. ineens springt sultan half over me heen om achter zijn maatje aan te rennen.. daar lag ik dan..

Hij heeft er ook nogal een hekel aan om alleen in de longeerbak te staan, dus heb ik ook al een paar keer gehad dat ie bijna in die bak stond, maar dan *zoefff* omkeerde om vervolgens het erf op te rennen :P

Lijkt me een gebrek aan respect..
maarrrr wat doe ik hieraan?
Alvast bedankt :D:D

Rhode2

Re: Pony met mij aan de wandel i.p.v andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:52

Het is gewoon ondeugend gedrag. Goed in de gaten houden als je het probeert en meteen er op inspelen, want als het gebeurt ben je al te laat. Ik begrijp dat het alleen het geval is als je hem uit de wei haalt? Misschien een keer het hoofdstel in doen met bit en dan uit de wei halen. zo kan je je paard beter corrigeren en begrijpt hij het misschien beter. Als hij dan goed luistert gewoon weer met halster alleen proberen ;) Succes ermee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:47

Men neme: een goed lesgeefmens............

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:59

idd een goed lesgeefmens is hier zeker de oplossing.
Hier is het probleem heel duidelijk een totaal gebrek aan respect en begrip voor elkaar.
Een paard is geen lief dier, dat je zomaar even aan een touwtje mee neemt, leer er mee om te gaan, hier is het echt niet het paard die fout zit hoor, ga er anders mee om en je hebt echt een ander paard.
Neem les.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:00

ik zou het inderdaad ook eens met hoofdstel proberen, hou desnoods een zweepje bij de hand zodat hij weet dat er neit met je gesolt kan worden. en meteen streng aanpakken als hij het probeert. en mocht het hem nog wel lukken om te ontsnappen, dan doe je het hele ritueel opnieuw totdat hij het goed doet.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:55

Ik zou persoonlijk ook gaan voor hulp vragen bij iemand die er genoeg verstand van heeft. Er zit duidelijk iets niet goed tussen jou en het paard, het wederzijdse begrip en respect is er niet voor elkaar. Zo ik kan lezen uit je verhaal.

Dit hoeft geen probleem te zijn, ik denk dat elke paardeneigenaar hier wel een keer mee te maken krijgt in zijn/haar leven. Maar het probleem is : Je moet het wel goed op zien te lossen, een band is goed te breken en moeilijk dan weer op te bouwen.

Weet je zelf niet hoe je het op moet lossen. Ga dan naar iemand die het wel weet. Erop los gaan slaan en wel even laten zien wie de baas is, is niet de goede oplossing.

Veel succes ermee !

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:31

Bij mij op stal zijn genoeg mensen die hier wel verstand van hebben. Overigens heb ik ook gewoon dressuurles met hem hoor.. dan is hij (over het algemeen :P) gewoon gehoorzaam. Hij doet dit ook niet elke keer, het gebeurt af en toe en zoals ik al zei heeft het tot nu toe nog niet tot gevaarlijke situaties geleid, maar ik ben bang dat dit dus op een gegeven moment wel gebeurd :) Hij heeft ook niet een denderende opvoeding gehad vroeger geloof ik, dus denk dat hij het een beetje als een spelletje ziet!

Maar sowieso iedereen bedankt voor de tips!! :D

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 16:35

en oja, ik zeg ook helemaaaaal niet dat het paard fout zit... maar ondeugend is hij dus echt wel. Ik speel daar wel verkeerd op in, maar hij vertoont dit gedrag eigenlijk bij iedereen, dat vind ik wel apart

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:26

De pony heeft dan duidelijk voor niemand respect en dat moet hem eerst bijgeleerd worden. Zet hem in het land eens stil op de volgende manier: jij loopt met je paardje en zodra zijn schouder voorjou schouder is stop je en trek je de pony stil/om. Als je dit vaak genoeg herhaald snapt de pony vanzef dat ie naar jou moet luisteren. Voor meer info moet je me maar pbén, mijn paard had hier namelijk ook lsat van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:03

EliesLJoran schreef:
en oja, ik zeg ook helemaaaaal niet dat het paard fout zit... maar ondeugend is hij dus echt wel. Ik speel daar wel verkeerd op in, maar hij vertoont dit gedrag eigenlijk bij iedereen, dat vind ik wel apart

Ik niet en je kunt je dan afvragen hoe groot de kennis op jouw stal is, als jij enerzijds zegt dat er voldoende kennis is, maar anderzijds de pony kennelijk met meer stalgenoten op de loop gaat. Leg eens uit?

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:08

het is meer.. wat is de goede manier van aanpakken inderdaad.. de een vindt grof gezegd een knal verkopen een ander zegt weer dit, een ander wat daffie zegt en weer een ander weer dat.. (dat heb je met veel mensen op stal :P)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:23

EliesLJoran schreef:
het is meer.. wat is de goede manier van aanpakken inderdaad.. de een vindt grof gezegd een knal verkopen een ander zegt weer dit, een ander wat daffie zegt en weer een ander weer dat.. (dat heb je met veel mensen op stal :P)

De "goede aanpak" zul je hier niet vinden. Je kunt namelijk nooit een goed advies geven als je niet weet waar het in dit specifieke geval over gaat.
Wat jij schrijft is jouw visie op wat er gebeurt. De werkelijkheid kan best anders zijn; in de zin dat jij dingen hier niet vermeldt maar die wel zeer belangrijk zijn om te komen tot een juiste aanpak. De clou zit 'm in de details en juist die laten zich niet in woorden en zinnen vangen.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:09

Je kunt tijdens het binnen en buiten zetten eens een keer halthouden, achteruitlopen, even blijven staan, etc. Dan leert je pony dat ie op jou moet letten. Het zal waarschijnlijk wel wat ingewikkelder zijn dan dat, maar misschien helpt het :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:40

Als een pony met jou aan de wandel gaat is er duidelijk iets mis aan de verhoudingen... En dit moet zeker rechtgetrokken worden... Dus daarom is ook mijn enigste tip:
ikke schreef:
Men neme: een goed lesgeefmens............

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:21

Ik zou eens iemand zoeken met wie hij niet aan de wandel gaat en vragen/bekijken wat diegene dan anders doet. In elk geval altijd zorgen dat jij leidt en niet hij en zodra je merkt dat hij de leiding wil nemen (al is het maar door een stapje sneller te lopen dan jij) meteen ingrijpen. Wat ik vaak doe bij opdringerige paardjes is ze een beetje pesten door extra langzaam te gaan lopen en het paard niet toe te laten mij voorbij te gaan; jij bepaalt hoe er gelopen wordt.

Veel succes ermee, het is zeker af te leren!

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:57

ik zou het met een hengstenketting proberen. mijn paardje ging er ook vaak vandoor met wandelen. ik had even moeite omdat het zo eng word is. maar als hij gewoon mee loopt is er niets aan de hand, als hij er vandoor wil heb ik net iets extra''s om hem te stoppen. en dat is toch veiliger want daarvoor ging hij vaakover de weg in zijn uppie

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 12:40

Bedankt iedereen voor de goede tips! Ik zal er zeker wat mee gaan doen omdat ik dus gevaarlijke situaties wil voorkomen, net wat skawa hier zegt.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:04

Mij shet vertoont ook wel eens van dat gedrag. Wat bij hem helpt is het halstertouw aan de zijkant van het halster vastmaken ipv de onderste ring. Als hij dan gaat rennen kun je hem omtrekken. Zo voorkom je het 'waterski' probleem.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:54

Probeer een tijd met hengstenketting. Gewoon van de ene kant van zijn halster naar de andere kant onder zijn neus door. Ik vind het prima werken. Toen ik met gewoon touwtje liep met mijn (bijna) twenter heeft hij gelukkig net geen gevaarlijke situaties veroorzaakt. Maar hij heeft zich dus met gewoon touwtje zich al een aantal keer gewoon losgetrokken en dan kan zelfs een volwassenen hem niet houden. Toen ben ik een tijd overgestapt naar hengstenketting hij doet het nu weer prima en kan hem weer gevaarloos vervoeren met gewoon touwtje! :D Hij moet gewoon even weten wie de baas is. ;)

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:57

Zicky schreef:
Mij shet vertoont ook wel eens van dat gedrag. Wat bij hem helpt is het halstertouw aan de zijkant van het halster vastmaken ipv de onderste ring. Als hij dan gaat rennen kun je hem omtrekken. Zo voorkom je het 'waterski' probleem.

Haha, waterski probleem leuk bedacht! :+ Ik vind dit ook wel een goede tip idd!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:41

Een hengstenketting mag in dit geval niet de enige oplossing zijn. De pony moet jou als leider zien...

Als je pony jou niet als leider ziet dan haalt een hengstenketting ook weinig uit.

Vraag iemand met veel ervaring om je hierbij te helpen.