Paard vertoont opeens "slecht gedrag"...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goodgirls

Paard vertoont opeens "slecht gedrag"...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:04

Ik ga mijn verhaal proberen kort te houden. :o

Ik rijd sinds een paar weken op een 4-jarige draversmerrie. De merrie staat in training bij mijn lesgeefster en de eigenaars waren akkoord dat ik met dit paardje af en toe zou rijden. Het was echt een zalig paardje, voorwaarts en goed aan het been, tof in omgang. En het ging ook goed met het rijden.

Haar eigenares is een jong meisje, heeft het paard gekregen van haar ouders. Ikzelf heb haar nog nooit zien rijden maar volgens mijn lesgeefster heeft het meisje weinig zelfvertrouwen... Het paard had een klein bokje gedaan tijdens het rijden en het meisje wou niet meer verder rijden. Ze zou huilend afgestapt zijn. Nu is dit een paar keer gebeurd... Het paard voelt zich nu sterk en probeert dit bij mij ook... Ik stap niet af, ik blijf voorwaarts rijden. Het paard gaat nu echt met zijn hoofd tussen zijn benen om me er echt af te bokken. Ik blijf nog doorrijden neem haar terug naar een poging tot verzameld drafje en daarna stap ik om haar te kalmeren.

Mijn lesgeefster heeft dit paardje 3 maand in training gehad en is echt teleurgesteld.. Ze vindt dat haar eigenares het paard verpest heeft. Het paard zou ook medisch in orde zijn volgens mijn lesgeefster.
Hoe kan dit opgelost geraken? Wat denken jullie?

Magiccc

Re: Paard vertoont opeens "slecht gedrag"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:08

niet opgeven, gewoon door blijven gaan en dat meisje mag er NOOIT meer afstappen na een bokje! makkelijker gezegd dan gedaan denk ik ..

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:10

Ik vind het niet netjes dat de lesgeefster dit met jou bespreekt. Mijns inziens moet ze dit "probleem" met de eigenaresse bespreken of de ouders van dit meisje en middels grondwerk met de eigenaresse proberen het vertrouwen van haar weer op te krikken zodat ook het paard haar weer als leidster gaat zien.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:39

Ja maar ze moet toch aan mij uitleggen wat er gebeurt is. Als een paard zo begint te bokken en ze zou het voorval met de eigenaresse verzwegen hebben voor mij, dan zou ik ook niet goedgezind zijn...

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:39

Daar heb je gelijk in, als het daar bij blijft. Maar je zegt zelf dat de lesgeefster teleurgesteld is en vind dat de eigenaresse het paard heeft verpest. Dat is meer dan alleen uitleggen wat er gebeurt is. Ik reageer hier nogal op omdat wij ook net een periode achter de rug hebben dat er van alles `besproken`word behalve met ons.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:07

Kun jij het meisje ook helpen? Bijvoorbeeld samen gaan rijden, desnoods stap jij op als zij niet meer durft, niet ideaal natuurlijk maar al een stuk beter dan naar stal brengen (helemaal als jij het paard dan flink laat werken als soort van straf). Denk dat je verder niet zo gek veel kan doen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:14

Een paard dat zich zomaar ineens begint te "misdragen" kan best ergens pijn hebben
bv van een (nieuw/ander) niet passend zadel.
of misschien gevallen/uitgegleden of vastgelegen in de box
Uitspraken van een instructrice die zegt dat het paard nergens last van heeft, zou ik zeker niet serieus nemen!
Wat voor opleiding heeft diegene op medisch gebied om dat vast te kunnen stellen??

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:53

Het paard gaat blijkbaar dit weekend terug naar de eigenaresse. Ze gaat voorlopig geen les meer nemen. Dus ik kan met het paard ook niet meer rijden. :n
De laatste keer dat het meisje bang had was de lesgeefster erop gegaan, bij haar gedroeg het paard zich heel netjes...