Pony flipt tijdens opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Pony flipt tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:51

Hee mede bokkers!

Een manege poown die ik ken en waar ik heel vaak op rijd die flipt nogal als je met het zadel z'n stal binnen komt.
Met het hoofdstel en het poetsen gaat alles goed.
maar zodra je met het dekje de stal binnen komt en die op zijn rug legt flipt ie:
-Oren in zijn nek
-Heel moeilijk kauwen op het bit (als je ze hoofdstel al in hebt gedaan, anders kauwt ie in de lucht)
-Zich omdraaien en soms dreigen met z'n achterbenen.

Nou sorry maar dit vind ik niet normaal!
Verder is het echt een hele brave pony!
Dus ik zal niet weten wat er is.
Hebben jullie een idee, en hoe zou ik het op kunnen lossen??

Kaitlyn

Re: Pony flipt tijdens opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:53

Misschien heeft het paard een (of meerdere) nare ervaringen met het opzadelen gehad, niet iedereen doet dit even rustig.. Zit het zadel wel goed? Is er niks kapot aan het zadel of de singel?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:55

Zadel zit gewoon goed en is niet kapot (al gechekt)
En het is meer als het zadel er opgelegd word en er aangesingeld word (dat is nog het ergste)
Want als alles eenmaal vast zit en je zit er op is het goed

edit: zin veranderd

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:09

misschien heeft hij pijn in zijn rug ?
Je kunt zijn rug nalaten kijken.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:11

kan vanalles zijn: misschien een nare ervaring? of misschien benader je hem (vanuit het paard gezien) respectloos? of misschien heeft hij ergens last van rug, benen etc?
tja lastig met manegepony's

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:12

Dit paard heeft gewoon nare ervaringen met opzadelen.
Waarschijnlijk een zadel dat niet goed past of mensen die het zadel er lomp op kwakken en de singel in één keer strak trekken.

Mijn enige tip is om het opzadelen zo rustig mogelijk te doen, het paard een beetje toespreken en een klopje geven als het gebeurt is.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:17

El_vis: Ik benader hem juist op alle manieren behalve respectloos :$ Vind ik, hij wilt ook zijn bit niet in doen, dus daar ben ik hem ook mee aan het helpen!
En ja erg lastig altijd, je weet nooit wat ze meegemaakt hebben

Chocotof: Ik zal het proberen ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:20

Waarschijnlijk heeft het paard gewoonweg geen zin om te werken, pas het zadel niet goed, heeft hij ergens pijn of nare ervaringen met opzadelen gehad. Het kan ook zijn dat hij je uitprobeerd. Kijk eerst alles na, voordat je hem gaat straffen.

Succes ermee.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:22

Ik zou hem eens goed laten nakijken door een osteopaat of dierenarts, zeer waarschijnlijk heeft hij ergens pijn en probeert hij dat duidelijk te maken!
Geen zin om te werken heeft een paard ook alleen als hij er nare associaties mee heeft. Dus pijn.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:23

Je kunt dit proberen met approach (benaderen) en retreat (terugtrekken) . Er staat een uitgebreide uitleg op mijn site:
http://www.happyhorsemanship.nl/probleemgedrag.html

Succes!
Altijd heel lastig met manegepony's . Daarom heb ik ook altijd zo'n medelijden met ze.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:25

Hij heeft pijn, duidelijk toch, als je deze dingen hoort.
Ik zou er mee naar de manegeeigenaar gaan en zeggen dat hij waarschijnlijk pijn (in zijn rug) heeft..
Sterkte.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:27

Singelneid, waarschijnlijk...Of inderdaad een slecht passend zadel wat pijn veroorzaakt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:31

dier verteld je gewoon dat hij het niet prettig vind en vraagt je vriendelijk op te houden met die flauwekul......

je kan hier niks mee omdat het een manegeponie is....... het enige wat je kan doen is er je niets van aantrekken...... afleren gaat niet lukken........ het enige wat je kan doen is ermee leren dealen

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:45

puchje: Hartstikke bedankt voor die site :D!!!!
ik ga die tips die er op staan ZEKER gebruiken!

Adil18: Ja ik denk ook dat het singelneid is, want dat is echt het ergste (het aansingelen)
Maar ook als je met het dekje aan komt zetten.
Ik ga alles proberen wat ik kan!

Voor iedereen:
Het was echt opeens, voorheen was ie altijd best lief met aansingelen en opzadelen!
Het was echt gewoon, knip, en het knopje was om ;(

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:23

Ik vind dit verhaal toch echt iets van....

Auw...daar komt een zadel...en die wil ik liever niet op mijn rug. Zeker als hij het ineens is gaan doen. Zou het niet kunnen zijn dat er in de afgelopen periode iets met het zadel gebeurd is..bv gebroken boom oid?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:56

Ik blijf er ook bij dat de pony pijn heeft !!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:00

am13 schreef:
Ik zou hem eens goed laten nakijken door een osteopaat of dierenarts, zeer waarschijnlijk heeft hij ergens pijn en probeert hij dat duidelijk te maken!
Geen zin om te werken heeft een paard ook alleen als hij er nare associaties mee heeft. Dus pijn.

dan ga jij dat aan de manege eigenaaresse vertellen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:52

Kijk idd eens na of de boom van het zadel wel heel is. Als je met 2 vingers over zijn ruggegraagt(1 aan elke kant van de ruggengraat) met druk van zijn schoft naar zijn lendenen voortduwd, hoe reageert hij/zij hierop? Is het een merrie of een ruin?

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:00

@daffie1986: Ik ga het morgen meteen proberen en het is een ruin

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:29

Hwm... Dit soort dingen heb ik in mijn manegetijd toch vaker bij merries gezien. Aangezien het een manegepaard is, zou ik zeggen vertel het aan de manege eigenaar als hij/zij het nog niet weet. Wat je persoonlijk kunt doen om het paard gerust te stellen is rustig praten, maar niet gaan belonen voordat je klaar bent met zadelen. Het zadel rustig zachtjes op de rug leggen en blijven praten. de singel maar gaatje voor gaatje aantrekken en als je echt veel tijd ervoor kunt nemen misschien een keer onder de flap van het zadel friemelen alsof je gaat aansingelen, maar niet echt de singel strakker zetten. Dan kan het zijn dat hij het aan het zadel komen minder gaat associëren met het nare gevoel van aangesingeld worden.
Ik wens je er heel veel succes mee, ik heb nog nooit een manegepaard gezien die het heeft afgeleerd, maar omdat het zo plotseling is begonnen is er misschien nog iets aan te doen.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:59

ik denk toch als dat zo opeens komt dat hij pijn in zijn rug had. mischien een wervel gedraaid in de wei. paarden fysio!

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:06

ik denk ook aan rugpijn ,wij hebben op de manege precies zon pony ,kijk eenswat hij doet als je op zn rug drukt,want bij die pony bij ons is t precies t zelfde als je aan haar rug zit,en als het zadel er eenmaal op zit merk je niks ,gr

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:02

Lastig dat het een manegepony is..
Maar ik denk idd ook aan pijn, dan laat het paard gewoon merken dat hij het niet prettig vind. Het kan zijn met het bit dat het paard last van zijn mond heeft (tanden?).

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:31

het kan komen door hard opstijgen, sommige maneges proberen dit een tijd met een krukje dat zou sowieso kunnen helpen en bij ons word dat opgelost door met iets lekkers (dit doet iemand anders voor je) even de aandacht van het zadel af te houden en het heel rustig te doen, praten enz. tegen de pony en anders zou je de rug kunnen laten onderzoeken als de eigenaar het er mee eens is, misschien zit er iets niet goed?

Nienke033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:15

Misschien heeft hij/zij vroeger veel problemen gehad.
En dat hij nu veel pijn aan zijn rug heeft..