Ruiter en menpaden, ruiters mogen niet komen op menpaden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Ruiter en menpaden, ruiters mogen niet komen op menpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:09

Wij zijn laatst aangehouden in Kootwijk waar ze nu momenteel erg veel aan het controleren zijn, we reden op een menpad we werden door de boswachter aangehouden en we kregen gelukkig een waarschuwing, we stapten met onze paarden op een menpad wat volgens de boswachter niet mocht, het kromme eraan vind ik net of wij meer schade aanricht op een menpad dan paard en wagen :+
Hier in Kootwijk heb je zeg maar hoofdwegen in het bos langs het fietspad bij de Kootwijkseduinen daar mogen wij dus niet komen, dus we kunnen nooit meer een rondje van een uur rijden en worden dus verplicht om 2 uur te gaan rijden :+ Ik vind het echt zon rare regeling, je zou haast een brief gaan schrijven bij wie zou ik moeten aan kloppen om dit te bespreken?

Esmeralda

Re: Ruiter en menpaden, ruiters mogen niet komen op menpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:13

maar als je nu paard en wagen tegen komt in volle draf. Dan zit jij als ruiter sneller tussen de bomen dan paard en wagen. Denk dat het toch wel met de veiligheid te maken heeft.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:39

Vreemd, hier op de Loenermark zijn alle menpaden ook ruiterpad, andersom overigens niet. Hiervoor moet je contact opnemen met de beheerder van het gebied, die beheert nl ook de paden. Staatsbosbeheer, natuurmonumenten etc.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:41

Esmeralda schreef:
maar als je nu paard en wagen tegen komt in volle draf. Dan zit jij als ruiter sneller tussen de bomen dan paard en wagen. Denk dat het toch wel met de veiligheid te maken heeft.

Dat is denk ik niet waar. Een menner kan ook een tegenligger tegenkomen die ook menner ism dus qua ruimte is het sowieso al geen issue, en qua kapotlopen ook niet... Er zijn veel gecombineerde men- en ruiterpaden in Kootwijk, dus menners kom je sowieso vaak tegen. Ik snap het onderscheid ook nooit zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:44

Op de Veluwe is het idd al behoorlijk lang zo, dat je als ruiter niet op de menpaden mag. Staat ook overal op die borden, in het boekje van de Veluwetrail en bij de 'bewegwijzering'. Gaat niet over de 'schade' maar over de veiligheid over en weer. Verder zijn er meer ruiterpaden dan menpaden, dus eigenlijk hoef je ook niet zoveel op die menpaden te zoeken :) Vaak lopen er ook ruiterpaden naast de menpaden. Dat was iig zo bij KWB.

Je zou contact kunnen opnemen met de regioconsulent van de KNHS. Of anders de boswachterij van dat gebied? Eventueel SRR?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:46

Esmeralda schreef:

Zowieso is er genoeg ruimte en uit netheid stap je als je tegenliggers tegen komt ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:49

Wat ik me trouwens ook bedacht leuk als je met een groep gaat buitenrijden en er zit 1 kar bij en de rest te paard wat overigens wel eens gedaan wordt voor een picknick ofzo, dan zouden we als 1 groep niet eens kunnen optrekken :o

Sim0ne

Re: Ruiter en menpaden, ruiters mogen niet komen op menpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:56

Wij rijden heel vaak met een ruiter en een kar tegelijkertijd inderdaad. Maar dat is zo'n sulky, dus die past in ieder geval ook op de smalle paardjes.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:31

dynamiek schreef:
Esmeralda schreef:

Zowieso is er genoeg ruimte en uit netheid stap je als je tegenliggers tegen komt ;)

uiteraad 8-)

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:36

Maya schreef:
Op de Veluwe is het idd al behoorlijk lang zo, dat je als ruiter niet op de menpaden mag.

Wil je de hele Veluwe niet over één kam scheren? :+ Bij ons in Epe zijn een paar jaar terug alle ruiterpaden opengesteld voor menners en andersom ook.

Ik vind het veiligheidsaspect om ruiters en menners te scheiden op aparte paden de grootst mogelijke onzin. Wat blijft er van een bos over als we voor elke soort van mobiliteit een aparte route aanleggen: voor wandelaars, voor fietsers, voor mountainbikers, voor Nordic Walkers, voor wandelaars met honden, voor skeeleraars, voor wielrenners. En dan liefst met ongelijkvloerse kruisingen, anders zit iedereen nóg in elkaars vaarwater. }:0

Wat is er mis mee om 'gewoon' eens rekening met elkaar te gaan houden en niet aan dergelijke symptoombestrijding te doen? Inderdaad, rekening houden met anderen voor velen nog moeilijk, voor paardenmensen onderling misschien nog wel het meest. Maar daar zijn al andere topics over volgeschreven.

Om op menpaden ook voor ruiters toegang te krijgen, moet je bij de terreineigenaar zijn. In het geval van Kootwijk is dat bij mijn weten Staatsbosbeheer.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:44

Sim0ne schreef:
Wij rijden heel vaak met een ruiter en een kar tegelijkertijd inderdaad. Maar dat is zo'n sulky, dus die past in ieder geval ook op de smalle paardjes.

Maar dan zouden jullie alleen op een combinatie men/ruiterpad mogen lopen, dus niet op een ruiterpad.

Begrijp je me nu? waarom het zo ingewikkeld moet zijn :D
Heb een brief naar de regio consulente gestuurd ben beniwued wat er uit gaat komen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:47

dynamiek schreef:
Maar dan zouden jullie alleen op een combinatie men/ruiterpad mogen lopen, dus niet op een ruiterpad.

Begrijp je me nu? waarom het zo ingewikkeld moet zijn :D
Heb een brief naar de regio consulente gestuurd ben beniwued wat er uit gaat komen.

Inderdaad, en dat is dus knap irritant / lastig. Maar ja, wij hebben sowieso de hond altijd los bij ons, dus als we een boswachter tegenkomen overtreden we toch altijd al minimaal 1 regel...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:49

Grobegni schreef:
Vreemd, hier op de Loenermark zijn alle menpaden ook ruiterpad, andersom overigens niet. Hiervoor moet je contact opnemen met de beheerder van het gebied, die beheert nl ook de paden. Staatsbosbeheer, natuurmonumenten etc.

Inderdaad, daar hebben wij hier (in ieder geval 1) ook een pad(en) van, vind het ook raar dat het niet mag, en als het ook een menroute is dan is dat toch ook de verantwoordelijkheid van de ruiter of je daar wel of niet langs zou gaan, het staat er immers bij ;).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:10

Huh een menpad=paardenpad=ruiterpad, toch?
Wat een klinklare onzin, zeg!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:40

Nee hoor, hier zijn er ook hele smalle ruiterpaadjes, daar kan je met de koets niet overheen. Je hebt hier menroutes en ruiterroutes, ruiters mogen wel op beide rijden hier in het bos!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:52

Grobegni schreef:
Nee hoor, hier zijn er ook hele smalle ruiterpaadjes, daar kan je met de koets niet overheen. Je hebt hier menroutes en ruiterroutes, ruiters mogen wel op beide rijden hier in het bos!

Nee, dat snap ik, maar andersom wel. :P Dat maakt het zo belachelijk om daar een waarschuwing voor te krijgen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:59

Heb gelijk van de week een mail gestuurd naar de regioconsult, maar heb nog steeds geen antwoord terug gekregen :+

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:03

dynamiek schreef:
Heb gelijk van de week een mail gestuurd naar de regioconsult, maar heb nog steeds geen antwoord terug gekregen :+

Anders even bellen? Zijn vaak erg drukke mensen, maar wel met een goed luisterend oor. Je vindt vast gehoor voor je vraag/probleem/kwestie.