weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

repede

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 17:44

gister is mijn nieuwe paard gekomen.
en hij weeft als een gek..

gister was het heel extreem.. en waren op een gegeven moment heel zn ogen rood doorlopen , hij haalde zn neus langs de tralies af zodat het heel hard ratelde en wipte van t ene been op t andere...hij was ook echt gevaarlijk want als je de deur opendeed vloog ie de stal af ( en meneer is 186 dus die walst je plat).
de oude eigenaar heb ik laten komen , die zei dat hij het daar nooit gedaan heeft en het van de stress kwam.
nu heeft er een hengst in de stal gestaan waar saphir nu in staat en die stal was niet schoon gemaakt.. dus daar kon het ook aan liggen zei de oude eiegnaar.

vandaag hebben we de stal leegeghaalt ( 9 grote kruiwagens vol!!!) de stal schoongemaakt met stalcleaner en daarna nieuw zaagles met een toplaag van stro.

het weven is nu wel watminder.( hij neemt pauzes tussendoor en gaat niet meer met zn hoofd langs de tralies af....).. maar hij doet het nog steeds.

ik heb hem even lekker buiten gezet wat hij erg prettig vond... en daarna weer op stal omdat hij toch aan zn box moet wennen

plus dat hij van de ellende nu binnen 1 dag al enorm ingevallen is bij zn flanken...( vooral gister en vannacht heeft hij enorm veel gepoept)

nu mijn vraag : zou het weven weg-ebben en dus practisch overgaan of blijft hij hier last van houden?

Katja

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:54

Verplaatst van MD naar OPG.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:49

Het weven kan niet van de ene op de andere dag zo extreem ontstaan hoor, dat heeft ie zichzelf echt eerder aangeleerd. Misschien heeft ie het bij de vorige eigenaar niet gedaan (lijkt me stug, maar goed) omdat ie daar andere leefomstandigheden had en geen stress (maar dan zou 't paard het bij nog weer een eerdere eigenaar hebben aangeleerd).

Het is dus inderdaad zo dat het verergert als je paard veel stress heeft (nu dus met de verhuizing, nieuwe baas). Maar het kan best zijn dat als ie straks gewend is, ook nog dusdanig veel stress ondervindt van het 'stalleven' dat ie blijft weven (om met de stress om te gaan). Dan is dat dus een teken dat ie daar niet goed tegen kan en zul je moeten zoeken naar een andere manier van huisvesten voor jouw paard.

Dus het kan zomaar zijn dat je paard het blijft doen.... Kan je paard elke dag naar buiten in een groep? Het kan zijn dat dat een groot deel van de stress wegneemt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:53

Ik ben het met mijn voorganger eens: Weven ontstaat niet op de een van de andere dag. Ja, het wordt erger door stress, maar het ontstaat niet plotseling. Echter, heeft de vorige eigenaar het paard heel veel op het land gehouden, kan het inderdaad zijn dat het hem nooit opgevallen is.

Het is wel iets dat verplicht bij de verkoop moet worden gemeld...

Ik zou het een tijdje aankijken. Als het niet over gaat zou ik overwegen het paard terug te brengen. Weven gaat enorm op de gewrichten, zo'n paard zou ik niet willen hebben!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:01

's Morgens buiten zetten liefst met 'n maatje (weer of geen weer) 'savonds binnenhalen... dan gaat ie de box als iets rustgevends zien waar hij lekker warm en droog staat.
Over 'n tijdje zal hij 't dan misschien niet meer zo erg vinden om ook overdags wat langer op stal te staan.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:01

Zo dat is zeker wel even schrikken als je nieuwe paard zich zo gedraagt op stal!

Het lijkt me inderdaad erg toevallig dat de vorige eigenaar dit nog nooit gezien heeft. Als ik jou was zou ik meteen stappen ondernemen t.a.v. de koop. Weven is een stalondeugd en kan de koop ontbinden (wel binnen een redelijk korte termijn). Ik ben niet helemaal thuis in al die regels en wetgeving, dus daar zul je iemand anders voor moeten raadplegen.

Wat ben je precies van plan met het paard? Want zoals hierboven ook gezegd wordt heeft weven nou niet bepaald een positief effect op het gestel van je paard. Hoewel het erg vervelend is om te moeten overwegen om de koop te ontbinden zou ik het denk ik wel doen...

Succes ermee!

Edit; ik wil nog even toevoegen dat weven niet alleen op stal hoeft voor te komen. Ik ken ook een paard wat buiten ook weeft als er bijvoorbeeld een verandering optreedt in de kudde (ander paard wordt er even uitgehaald om te rijden bijvoorbeeld)...

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:30

Ik zou direct actie ondernemen om de koop ongedaan te maken. Als je namelijk te lang wacht kan het niet meer en zit je met de gebakken peren. En de kans dat dit echt de eerste keer is dat hij dit doet is nihiel (en de kans dat de verkoper hierover loopt te jokken aardig wat groter..)

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:57

bedankt voor alle antwoorden ,

ik baal natuurlijk enorm. en heb in mn achterhoofd dat hij misschien terug gaat naar de oude eigenaar.
ben gister 3x een ruime tyd op stal bezig geweest met saphir.

en net ook weer terug gereden nadat ik mn zoontje naar school heb gebracht.

hij weeft nog wel. maar in veeeeel mindere mate dan ervoor.

ik heb er filmpjes van.. maar die kan ik hier zeker niet oploaden?

er werd gevraagt wat ik met hem wilde doen :

ik wil puur recreatief rijden 2-4x per week...
wat dressuur in de bak omdat hij m2 gelopen heeft dus het nooit verkeerd is om hem met zn gedachten op t rijden te houden , anders zal ie zich nog meer vervelen lijkt me....

ik probeer de filmpjes even op youtube te zetten....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:02

Weven gaat nooit meer over. Het kan wel verminderen als ze zich prettig voelen.
Hij heeft zeker weten ook geweefd op de vorige stal, zo erg komt niet ineens.
Zet hem zoveel mogelijk buiten, liefst de hele dag. Dat doet de meeste wevers wel goed.

Als hij je droompaard is en je wilt hem houden, zie dan veel van de prijs af te krijgen.
Denk je er zijn nog wel meer droompaarden voor mij, laat dan het paard zo snel mogelijk terug nemen.

En heb je ook foto's gemaakt van zijn voorbenen? Die kunnen bij een wever flink geleden hebben.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:04

Laatst bijgewerkt door repede op 23-03-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:06

aan de ene kant ben ik smoorverlieft op hem
maar wil ook nog kunnen genieten van hem , en hem ene paardwaardig leven geven.

ik moet trouwens nog even vermelden dat hij 14 jaar bij de oude eigenaar heeft gestaan ( hij is 16)

zou hij het daar niet of minder gedaan hebben omdat hij zich op zn gemak voelde?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:06

Als ik het goed begrijp is de oude eigenaar al op de hoogte van dit gedrag, ik weet niet zeker mbt de regelwetgeving. Mischien dat je een proef periode kunt afspreken om te zien of het gedrag minder wordt ?? Of dat er een andere oplossing gevonden kan worden b.v een gedeelte van het aankoop bedrag terug krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:08

Ik zeg: als de sodemieter een aangetekende brief naar de vorige eigenaar dat de koop ongedaan gemaakt dient te worden wegens gebleken stalgebrek. Ophalen en afrekenen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:17

In wat voor een stal stond hij bij de oude eigenaar ? kon hij daar naar buiten kijken ?
Want als je het mij vraagt valt het beest mee als ik het begin van filmpje 2 zie, maar goed hou zou jij het vinden als je in de wc zit opgesloten want zo vergelijk ik het altijd. Een stal is boring voor een paard klein hok hij kan zich amper bewegen dit is gewoon zelf aangeleerd gedrag.
Heb je niet de mogelijkheid hem meer buiten te zetten of overdag buiten de hele dag en 's nachts op stal ?
want hij zal dit is in de wei(als die met vriendjes staat) warschijnlijk niet doen..

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:26

Ik begrijp uit je verhaal dat je het eerst nog een tijdje wilt aankijken? Dan zou ik zéker een aangetekende brief sturen naar de oude eigenaar en daarin vermelden dat het paard vanaf dag 1 (ernstig) weeft, dat de eigenaar nagelaten heeft om dit te melden (is al reden genoeg om de koop te kunnen ontbinden!) en dat je het wel een x aantal weken wilt aanzien om te kijken of het minder wordt.

Anders loop je een enorm risico dat je de koop in een later stadium niet meer ongedaan kunt maken omdat je dan geen bewijs hebt dat het vòòr de koop moet zijn ontstaan (en dat heb je nu nog wel).

Maar goed, zoals al eerder gezegd:
- het weven gaat niet over (kan wel veel minder worden bij 24/7 weidegang in kudde bijvoorbeeld).
- verder kan het veel schade aan gewrichten hebben veroorzaakt in het verleden (is ie rontgenologisch gekeurd?!) en heb je dus een verhoogde kans dat jouw paard kreupel gaat lopen door deze schade (en dan kun je hem ook niet berijden dus dat lijkt me niet de bedoeling)

Persoonlijk zou ik het risico niet willen nemen, want je wilt toch nog jarenlang (rij)plezier hebben met je paard. Je hebt nu nog de mogelijkheid om voor een ander paard te gaan, over een tijdje wil je er vast geen afstand meer van doen door de band die jullie gaan opbouwen.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 22:38

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:50

Mijn paard weefde echt behoorlijk bij de oude eigenaar. Nu doet ze het bijna nooit meer, echt alleen als ze heel erg stressed. Het ligt er ook echt aan of ze ritme, routine hebben. Mijn paard gaat 's morgens rond half 9 naar buiten en rond vijf uur weer naar binnen. Tijdens verhuizingen heeft ze altijd staan weven. Als je echt gek bent op dit paard en het is nu al zoveel minder zou ik hem iig er niet voor weg doen. Maar er zijn veel mensen die daar wss anders over denken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:51

Maar ik zou dan zeker niet de volle prijs willen geven.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:55

Nee Kazary, daar heb je gelijk in. Als die vorige eigenaar het paard zolang heeft gehad, dan heeft hij hem zeker wel eens zien weven en had hij dat moeten melden. Dus de prijs omlaag lijkt me niet meer dan redelijk.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:58

hoelang per dag staat het paard in de box?
Ik zou proberen hem zoveel buiten te zetten met soortgenoten.

Helaas is ie verslaafd, dus ik denk niet dat hij ooit mee op zal houden op stal.

Als ik heel eerlijk ben, zou ook ik het paard terugbrengen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:01

Je kunt er idd vanuit gaan dat het al een wever was. De verhuizing levert zeker extra stress op, waardoor hij het nu wrs heel erg doet. Zal wrs ook minder worden, zoals jezelf ook al opgemerkt hebt. De ideale stal is het niet voor hem, heeft geen contact met soortgenoten. Ik zou ook zeker een aangetekende brief naar de verkoper sturen met daarin de vermelding dat het paard een wever blijkt te zijn en dat dit een (verzwegen) 'stalgebrek' is. In de brief zou je kunnen aangeven dat je eventueel bereidt bent, het gedrag even aan te zien om het paard de kans te geven te wennen. ik zou dan wel een termijn hierin opnemen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

Vergeet niet dat het weven ook minder kan worden als je in de stal bent. Hij heeft dan afleiding en ziet iemand. Helemaal als iemand langs loopt die hij kent en altijd eten geeft bv.
Ik denk dat het daarom lastig is te beoordelen hoe ernstig het weven nu precies is.

Een belangrijke vraag die bij me opkomt:
Hoe stond hij gestald bij de vorige eigenaar?
(wei, stal, andere paarden, zijn dagprogramma etc)
Hoe staat hij nu gestald?
(wei, stal, andere paarden, zijn dagprogramma etc)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:00

Het weven zal nooit over gaan. Ik heb zelf een pony die vroeger erg weefde. Nu doet ze het nog maar zelden, maar in stressvolle periodes of wanneer ze ongeduldig is (soms tijdens het voeren.. is ook een vorm van stress) zie je het nog wel terug.

Ik geloof er echt niks van dat dit paard het bij de vorige eigenaar nog niet deed als ik het filmpje zie. Stereotyp gedrag ontstaat niet van de een op de andere dag en zeker niet in deze mate!

Ik zou ik hem persoonlijk wel rontgenologisch laten keuren als je dat nog niet gedaan hebt. Als je helemaal gek bent van dit paard en er voor wilt gaan, denk ik dat je het beste op zoek kunt gaan naar een andere manier om hem te stallen; een stal met meer contact met soortgenoten en lekker veel naar buiten! Zoek naar oorzaken die het weven triggeren. Mijn pony kan bijv. niet naast paarden staan die voernijd hebben of extreem dominant zijn, hierdoor raakt ze gestresst (angst) en dat zorgt ervoor dat ze gaat weven.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:39

troi schreef:
Ik zou direct actie ondernemen om de koop ongedaan te maken. Als je namelijk te lang wacht kan het niet meer en zit je met de gebakken peren. En de kans dat dit echt de eerste keer is dat hij dit doet is nihiel (en de kans dat de verkoper hierover loopt te jokken aardig wat groter..)

Daar dacht ik ook aan.
Weven is een stalondeugd, als ze dat een maal doen gaat het niet meer over. In het land is natuurlijk fijn, daar doen ze het meestal niet, maar als je een paard koopt met zo'n ondeugd (terwijl ze het er niet bij verteld hebben) dan is dat reden om de koop ongedaan te kunnen maken. DIt is een zg verborgen gebrek.
Ik zou het paard terugbrengen. De voorbenen van wevers hebben nogal te lijden en ze zijn gauwer versleten. Ik zou op zoek gaan naar een ander paard.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:13

het weven is gestopt nu.
ik denk dat hij idd weer gaat weven met stress , maar nu hij zich op zn gemak voelt is t rustig.

daarom blijft hij ook , na goede afspraken met de oude eigenaar.

mbt de stalling:
er staan meen ik 70paarden op stal. en hij gaat dagelijks de wei op.
zondags zet ik hem zelf buiten en staat hij ook de hele dag buiten.

iedereen bedankt voor de reacties....