Problemen met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 16:02

Sinds kort maakt mijn paard er een verschrikkelijke heisa van als ze op de trailer moet.
In het begin was dit geen enkel probleem, maar na een aantal malen (denk een stuk of 3/4 keer)
doet ze verschrikkelijk irritant.

Het begon op een gezellig wedstrijddag, geen goede proef gereden en weer inladen om naar huis
te gaan. Nou mooi niet! Mevrouw bleef voor de klep staan, als je haar aantrok recht omhoog en
klauwen met haar voorbenen :( . Met de longeerlijn erachter, hielp ook niets, ze liep wel maar ze
ging gauw naast de klep staan zodat we weer overnieuw moesten, en zo dus nog 10x.

Na een half uur kwam er iemand met een handje bix aan floep ze rende zo'n beetje naar binnen.
(hieruit maak ik op dat het geen angst is maar geklier). De volgende keer vanaf huis al gedonder.
Weer omhoog en irritant doen. Handje bix erbij, maar nee hoor daar trapte ze dus niet meer in.
De trailer staat dan klem tussen een hek en een muur, dus weer
de longeerlijn erachter. Dit keer kon ze niet naast de klep dus ging ze wel in de trailer. Terug naar
huis weer een gedonder. Dit keer met twee longeerlijnen gekruist erachter langs en ze liep er weer
op. (ook weer met bix geprobeerd maar dat helpt dus niet meer)

Gister weeeer gedonder. Thuis weer met de longeerlijn en de trailer klem zetten. Toen we terug wilden
ging ze weer steigeren en debiel doen. Uiteindelijk weer met twee longeerlijnen erachter maar dat
trucje had ze nu ook door. Ze ging dus gauw weer naast de klep staan (en dan kan je trekken aan
die lijnen wat je wilt maar dan zijn ze toch echt te sterk :Y) ). Uiteindelijk kwam er iemand met een
wortel langs, en jah hoor mevrouw rende ineens de trailer op!

Weet iemand wat ik hiermee aan moet??? Het is volgens mij echt geen angst (omdat ze eerder ook geen
problemen had en dus de ene keer met bix en een andere keer met wortel er wel zo maar opliep).

annastasia

Re: Problemen met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:44

heyyyyy, je hebt m'n trailer wel heel gelaten he ;-)
Bij Sianca pak ik altijd de longeerzweep en dan vliegt ze er zo in.
Anna die kreeg ik van de 1 op de andere dag ook niet meer fatsoenlijk de trailer in. Dus ook met lijnen etc geprobeerd, niets hielp. Uiteindelijk een flinke tik met de zweep gegeven en sinds ik de longerzweep maar pak loopt ze er zo in.

Rhode2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:08

Inderdaad, gewoon 1x streng zijn, heb je er voortaan altijd profijt van :D

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:22

haha jah hoor, je trailer is nog heel;)
zo erg was 't nou ook weer niet. Misschien moeten we dan maar eens met een zweep proberen:) Die lag ook wel in je trailer maar ik dacht misschien flipt ze dan helemaal..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:49

Als je zeker weet dat het geen angst is, maar geklier, dan zou ik ook zeggen geef haar een keer een tik op de billen als ze staat te klieren (voordat er allerlei mensen beginnen te gillen: tussen een tik en een pak slaag zit een wereld van verschil. Een tik is corrigeren, een pak slaag is inderdaad heel erg zielig).
Zorg wel dat ze de straf met het geklier associeert en niet met de trailer, dus niet meteen de zweep erbij zodra je begint met haar in de trailer proberen te krijgen, maar pas pakken en laten zien als ze begint met het geklier. Veel paarden hoef je alleen te laten zien dat je "gewapend" bent en dan luisteren ze al stukken beter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:44

weet je zeker dat de chauffeur rustig en beheerst genoeg rijdt? als het zo langzaamaan steeds erger wordt dan zou het wel eens daaraan kunnen liggen. Heel vaak denken mensen dat ze rustig rijden met de trailer maar vindt het paard in kwestie er wat anders van.

Anders heb je misschien een dikke vinger paard die je lekker aan het testen is of je het respect wel verdiend. Die zul je moeten overtuigen van je kunde en dan gaan ze er wel makkelijk op. Kunde is dus niet longeerlijnen en zwepen maar overredingskracht en lichaamstaal, vaak is het paard ook aan de hand soms aan het testen en is het niet alleen een trailer probleem.
Op mijn site staat onder paarden/trailerladen een voorbeeld van een dikke vinger paard en hoe we dat hebben opgelost, misschien heb je daar wat aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:19

Vragen en toegeven.
En idd ik denk ook aan het rijgedrag van de chaufeur, in zo'n trailer voelt het al gauw heel eng aan als je iets te snel een bocht door gaat hoor.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:28

Bedankt allemaal.
Ik geloof dat het rijgedrag van onze chauffeur wel rustig genoeg is, maar ik zal er toch eens extra opletten. Maar is het dan alsnog niet vreemd dat ze de trailer wel inloopt als er wat lekkers voor haar neus gehouden wordt??

Izmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:40

Wat ik af en toe doe is "trailertraining"dat houdt bij mij in dat ze een weekje hun avondeten op de trailer krijgen daar neem ik dan ook echt de tijd voor. Ik had er ook 1 die niet de trailer op ging zonder hulp door hem gewoon zijn eten daar te geven werd het steeds beter. Ik doe er een longeerlijn aan en ga gewoon staan wachten op de trailer geen druk op een gegeven moment komen ze toch ff kijken en dan is er eten. Ook doe ik altijd wat lekkers in de trailer voor het laden dus als ze erin gaan is er ook een beloning. Nu gaan ze voor mij uit de trailer in echt heel gemakkelijk. De eerste keer heb ik wel een uur moeten wachten de truuk is dan wel om geduld te hebben en vooral niet boos te worden. Succes!!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:31

Bij ons was het ook eerste helemala goed en ineens wou ze er niet meer in maar ze zat gewoon vervelend te doen en gewoon doorlopen dwars door je heen nou 1x met longgeer zweep erachter en toen ze er in stond belooond met voer en nu gaat ze er weer gewoon in gelukkig..

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:32

Heb wel een gehoord dat er maar 1 dingetje hoefd te gebeuren tijdens het rijden dat paarden daar zoo door de war kunnen gaan dat ze er ineens niet meer in willen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:35

>;) mijn vader rijdt altijd rustig en als ie te rustig rijdt dan zorgt het paard er wel voor dat ie harder gaat rijden door keihard tegen de voorboom te beuken.

Maar ik gebruik altijd een kettinking, gaat ie achterwaarts hup ding aantrekken en altijd 2 longeerlijnen...
Maar als we naar huis gaan, vliegt ie vaak de trailer op.

Sommige paarden blijven klieren

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:12

Misschien dan toch maar eens even met de zweep erachter als ze weer gaat klieren. Je hoort altijd verschillende dingen over slechte ervaringen met de trailer. Inderdaad dat er maar 1 dingetje hoeft te gebeuren en ze willen er niet meer in. Maar kennissen van mij hebben eens een behoorlijk ongeluk met de trailer gehad, paarden gelukkig niet ernstig gewond maar wel hevig in shock. De DA gevraagd of ze het paard ooit nog in de trailer zouden krijgen, hij zei dat paarden het de nare gebeurtenis niet zo gauw met de trailer zouden associeren, en inderdaad, toen na een paar week de paarden weer waren opgeknapt liepen ze er zo weer op.

shennadg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:16

messchien een handdoek of iets anders voor zijn ogen doen,
hielp ook bij mijn paard, :o

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:19

Jah dat heb ook wel eens gehoord, maar das ook zo'n 'gedoe' iedere keer (tuurlijk niet zoveel moeite) maar ik wil zo graag fatsoenlijk kunnen laden! (als ie de volgende keer weer zo irritant doet zal ik het wel eens proberen:))

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:21

Ik hou dit topic even in de gaten, mijn pony gaat ook steeds slechter de trailer op.
Wat ik laatst heb gedaan is met de bezem in z'n kont "geprikt" dat gaf toch de doorslag bij hem om door te lopen. Was een tip van een instructrice van de manege waar ik les.
Bij mijn pony is het ook kliergedrag (ben ik 99% zeker van) Hij rent gewoon langs de klep, dus heb ik meestal 2 extra mensen nodig om hem te kunnen laden.
Ik ben nu gaan oefenen door elke zaterdag te gaan rijden met de trailer en dan naar een parkje te rijden om met hem te wandelen en laten grazen, zodat hij ziet dat er ook leuke dingen gebeuren als hij de trailer in gaat.
Maar het gaat nu dus met de week bergafwaarts ;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:15

heb je nou al op mn site gekeken?

Handdoek over zn hoofd is levensgevaarlijk, als paard losbreekt en aan de kletter gaat ziet ie niks en ze zijn echt niet gek hoor, ze weten heel goed dat ze de trailer opgaan, ze voelen de klep toch....

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:10

Jah ik heb je site gezien :D
Toevallig heeft een kennis van mij ook trailertraining gedaan met haar paard, ik ga eens vragen of zij me kan helpen. Dat was volgens mij een beetje hetzelfde als jij op je site uitlegd.

Jeannet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:35

Hallo joyce

Ik kan je Janet bos aanraden http://www.incontactmet-paarden.nl

Wij hadden twee paarden op stal staan met problemen met het trailler laden, een van mijzelf en de andere van een stalgenoot, het paard van mijn stalgenoot is zelfs lopend aan de hand van een wedstrijd naar huis gekomen omdat hij er echt niet opging
Twee dagen later is Janet Bos gekomen en na ander half uur met ze aan de gang te zijn geweest lopen ze moeiteloos de trailler op, ook met de eigenaren zelf.
Kan je dit echt aanbevelen

veel succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:24

Verplaatst van OPG naar TAO.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:30

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:53

Gebruik een trailer niet alleen voor wedstrijden, lessen, hoefsmid, veearts en alle andere dingen waardoor het paard geen zin heeft. Ga ook eens een paar keer met een trailer naar het duin/bos en/of strand, dan legt ze er ook een leuke associatie mee ipv altijd dat gestres.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:20

Leer je paard gewoon de trailer op te gaan ipv te verwachten dat ze het zomaar moet doen voor je! Het is relatief eenvoudig om onwillig gedrag voor de trailer om te buigen naar gehoorzaam gedrag, als je het paard begeleid op de juiste wijze.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:27

aansluitend op monya;
hier iemand die je de dvd trailer-laden van 't Balingehof kan aanbevelen!
Ik heb nu geen idee of je een paard hebt wat ongehoorzaam is of een angst voor de trailer heeft (gekregen). Maar voor beide gevallen zal dit je goede tips geven.
Ik heb er in ieder geval veel aan gehad.