Beetje Bang voor de paarden die zadelmak moeten worden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Kelleke

Beetje Bang voor de paarden die zadelmak moeten worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:25

Heeee,, :D
Bij mijn verzorgpony staan 4 haflingers..
2 moeten zadelmak worden gemaakt maar er is een probleem ze zijn harstikke wild.. En daarmee bedoel ik:
- Wegrennen als je in hun buurt komt. (doen ze niet meer)
- Als je er eindelijk bij bent schrikken ze overal van. (ook al niet meer)
- Je mag de 1 niet aaien alleen als hij je hand kan zien.
- Als de 1 wegrent de andere ook.
- 1 wilt niet mee lopen aan het halster!

Hebben jullie oplossingen om hun en mijn vertrouwen op te krikken..
Laat dan even een reactie achter!!
Dankjewel!!

Kuszz :):)

rakni

Re: Beetje Bang voor de paarden die zadelmak moeten worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:28

les nemen en dit zeker niet alleen gaan doen. Ben je bang, dan dus gewoon niet doen. Dit ter bescherming van jou en het werkplezier van de pony's.
succes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:30

Maar die twee zijn toch niet jouw verzorgponies?
Dan hoef je daar toch helemaal niks mee te doen?
Je kan ze ook gewoon niet aaien (zeker als ze aangeven dat ze dat niet fijn vinden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:31

ik snap niet waarom ze opeens zadelmak moeten zijn...ik dacht dat het normaal was om te beginnen met wennen aan mensen, wandelen, poetsen, voetjes geven en dergelijke in plaats van zon beest vangen en er maar een zadel op gooien

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:32

Als het je eigen paarden niet zijn, waarom zou je er dan aan moeten komen? Gewoon lekker met je eigen vz pony'tje dingen doen, en de anderen met rust laten.

X_Kelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 13:36

Het is zijn mijn verzorgpony's..
EN het hoeft helemaal niet snel ofsow..
En ik word er mee geholpen..!!
Maar ik vind ze gewoon een beetjuh eng want we zijn nou bezig met ze laten wennen maar dat zijn de problemen..
En we hebben alle tijd hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:26

Dan zou ik die tijd ook nemen en investeren in zorgen dat niet alleen jij op je gemak bent met hen maar vooral dat zij op hun gemak zijn bij jou. ;) De tijd die je daarvoor neemt betaalt zich later altijd terug :j

En blijf je onzeker met ze, dan zeker niet opstappen. Een ruiter die zadelmak maakt mag het best spannend vinden, maar bang/onzeker zijn met jonge paarden is een grote nono.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:59

Dan eerst het zadelmak maar vergeten en beginnen met mensmak te maken. Veel aandacht aan besteden, poetsen, wandelen dat soort dingen. Vervolgens eens longeren (inclusief stemcommando's aanleren). Heb je dat voor elkaar (en reken daar gerust een flinke tijd voor..) dan kun je eens gaan kijken of je een passend zadel kunt vinden en daaraan beginnen. En laat je vooral niet opjutten!!

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:42

eerst zorgen dat ze niet wegrennen en dat je ze gewoon kan aaien en zo, daarna zou ik pas verder gaan.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:18

Je moet niet bang zijn. En voeren, snoepjes geven enzo leert het paard je vertrouwen. Geef hem een snoepje en aai hem dan.

Tuez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:06

Sowieso zelf niet bang zijn want dat voelen ze en dan nemen ze je niet serieus..

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:07

gewoon niet aan beginnen :)
lijkt me het verstandigst als ik het zo hoor...

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:09

Ten eerste, opvoeden!
ten tweede, beter niet zelf in rijden, weg brengen..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:41

Opvoeden en weten waar je mee bezig bent! Als je dit al problemen noemt en niet weet hoe je zulke dingetjes moet oplossen, vraag ik me af wat er van het beleren moet komen... Zoiets moet door iemand gedaan worden die weet waar hij mee bezig is, een paard zadelmak maken/beleren is niet zomaar iets.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:16

Fijn dat je er ook hulp bij krijgt. Verder zullen ze rustig aan je moeten wennen en daar gaat veel tijd in zitten dus het is mooi dat je ook zegt alle tijd te hebben ervoor.
Ik zit zelf nu met een veulen dat zich eerst ook niet liet aaien: hij was zelfs zo bang dat hij in de verdediging schoot en wilde gaan bijten/schoppen als je te dichtbij kwam. Ik ben gewoon op een dag erbij in de wei gegaan met een klein borsteltje in mijn hand en heb hem volledig lopen negeren, steeds expres met mijn rug naar hem toe wat aan het borsteltje zitten pulken.
Nu ben ik een beetje een mafkees, dus ik heb er ook nog rustig een aantal liedjes bij gezongen zodat hij wende aan rustig stemgeluid zonder dat ik tegen hem persoonlijk praatte. Uiteindelijk kwam hij toch kijken wat daar voor iemand in zijn wei stond. Ik heb hem niet geaaid en gewoon laten snuffelen. Een nieuwsgrierig paard dat aan jou snuffelt, raakt jou zelf al aan. Je kunt wel ook je hand ophouden(zonder er verder mee te bewegen), als hij daar zelf aankomt is de overgang naar aaien natuurlijk minder groot.
Inmiddels vindt dit kleine hengstje aaien leuk, omdat het toch iets nieuws is dat hij helemaal zelf geleerd heeft, dus hij is zo trots als een pauw dat hij nu als een stoere vent geaaid durft te worden.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar rustig laten wennen kan dus in ieder geval best makkelijk als je er maar geduld voor hebt. Als je met meelopen aan een halster zit en je voelt dat je bang wordt als het paard niet luistert, raad ik je wel echt aan iemand te laten helpen, want bij zoiets is het paard echt van jou afhankelijk en als jij dan onzeker overkomt denkt hij al gauw "Ik laat jou niet leiden, jij bent bang... Ik doe het zelf wel." Dan zit je natuurlijk met de gebakken peren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:00

Nou sorry maar iemand met jou leeftijd, die bang is voor jonge paarden en die ze zadelmak zou moeten maken??!!! Die mag van mijn jonge paarden afblijven, als je nu al bang bent zal dat alleen nog maar erger worden als je er op gaat.

Ik geef dit commentaar niet gebasseerd op je leeftijd, wel op de combinatie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:09

Haal er iemand bij die dit soort werk gewend is, de basis erin brengen is het halve werk, daarna kan je er best zelf mee verder, met een beetje hulp uiteraard.

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:05

als je bang bent moet je dat helemaal niet doen want dat breng ook over naar je pony, vraag iemand anders die wel durft en je kunt er dan bij helpen en misschien krijg je dan wel vertrouwen.