Ik loop al een tijdje met een gewetensvraag rond. Heb een zeer speelse ruin (wordt 17) met blessure achtergrond aan achterbeen/pezen. We zijn zo'n 3 jaar onderweg. In de winter staat hij doorgaans 24/7 op de paddock bij een stel ruinen en speelt wat af. Wat hem afgelopen tijd ook weer een blessure heeft opgeleverd (knieband verrekking). . In het verleden heeft hij in een gemengde kudde gestaan, ook alleen met merries lijkt het goed te gaan.
Wegens o.a. verandering van werk, ben ik al enige tijd in dubio of ik mijn paard (op termijn!) zal verhuizen. Er zijn een aantal opties (moet ik nog verder uit zoeken), maar een optie ervan is dat hij eventueel (voorlopig) bij alleen merries zou komen te staan.
Wat is eventueel het effect en de impact hiervan op deze speelse ruin? Graag tips/advies. PB mag ook.
Hij daagt gedurende de wintermaanden de hele meute uit om te spelen. Enerzijds wil ik hem die pret niet ontzeggen, anderzijds ben ik de constante blessures door het spelen ook zat. Naast het spelen, doe je hem met 1 ding veel plezier: gras! Bij ons de weide op, kan alleen gedurende 5-6 mnd per jaar.
Gezien zijn blessure verleden, leeftijd, enz. zit erover te denken om hem bv. naar merrieskudde te verhuizen. Vreemde gedachtegang? In de winter hem eventueel als optie met vakantie te sturen voor aantal maanden, de weide met soortgenoten op waar hij de ruimte heeft om zich uit te leven. Dit was hij bij zijn vorige baas ook gewend. In het verleden gaf ik hem in november een maand vakantie op de weide erbij, dat deed hem goed. Helaas hebben wij deze optie niet meer.
Bedankt!
Gr Myke