Paard 'dwarrelt'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Paard 'dwarrelt'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 15:41

Ik heb afgelopen weekend een B-proef gereden en ik kan een stukje op mijn protocol niet helemaal volgen...

Bij het teugels op maat maken tussen B en M heb ik een 5 gekregen met de opmerking 'Paard gaat dwarrelen'. Dwarrelen? := Kan iemand me uitleggen wat het beest in godsnaam deed? Ik heb nl sterk het idee dat het nog doorliep naar mijn volgende 'oefening', aangezien ik voor de halve volte tussen A en X ook een 5 heb, maar dit keer zonder toelichting...

Overigens heb ik deze vraag niet aan de jury gesteld, omdat we de protocollen altijd pas na afloop op zondag krijgen en ik heb op zaterdagavond al moeten rijden. Dus zodoende dat ik hier even een topic open :)

Lielle

Re: Paard 'dwarrelt'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:45

ik kan me voorstellen dat hij begon te slingeren, en/of onrustig werd in de aanleuning.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 18:04

Aanleuning had ik sowieso niet, daar kan ik kort over zijn. :D Slingeren... Dat zou misschien nog het meest voor de hand liggende zijn, maar ik ben niet van de hoefslag af geweest as far as I know... Daarom snap ik de opmerking ook niet helemaal, ik weet niet wat ik fout gedaan heb. Bij de rest van het protocol denk ik vooral 'dat klopt', maar dwarrelen? :?

Toline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:17

Ik denk dat de jury bedoelde met dwarrelen idd geen aanleuning en onrustig in zijn gang..Btje dribbelig duss..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 13:05

Maar het is een B-proef en daar is aanleuning geen moeten, toch? Daarbij had ik het gedurende de hele proef niet, dus het lijkt me sterk dat ze er daar ineens een punt van maken...

Onrustig in z'n gang zou op zich nog wel kunnen. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:43

hoe kun je een B proef rijden zonder aanleuning? Dan kun je geen lengtebuiging laten zien, geen fatsoenlijke overgang, geen gecontroleerde impuls. Dat is een hardnekkig misverstand maar ook in het B is aanleuning een basisvoorwaarde.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 14:51

Even voor de duidelijkheid, het zijn wedstrijden vanuit de studentenruiterverenigingen, het is dus een voor mij compleet onbekend paard waarop ik gedurende 2 proefjes even op in mag rijden... En ik bedoelde 'aan de teugel', my mistake... Excuus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:30

ook aan de teugel is een voorwaarde voor een geslaagde B proef. Hoe er in de studentensport wordt gejureerd weet ik niet, maar het misverstand dat ze in het B niet 'aande teugel/met aanleuning' hoeven te lopen is hardnekkig en onterecht.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:39

Zo heb ik het altijd begrepen, dat het in de B geen 'moeten' is om een paard aan de teugel te krijgen. Maar ik moet daar wel meteen bij zeggen dat ik het met je eens ben dat dat een voorwaarde is voor een geslaagde proef :)

Voordeel van de studentenruiters is dat je met 3 mensen op hetzelfde paard rijdt en vaak bij alle 3 hetzelfde probleem zichtbaar is. Ik vind het iig een kunst als iemand een moeilijk paard in een minuut of 5 dermate ontspannen heeft lopen dat ze een proef kunnen rijden met een paard dat omlaag loopt.

Maar goed, ik vroeg naar het dwarrelen en ik begrijp dat daar geen pasklaar antwoord op is te geven, helaas. Ik geloof dat ik gevoelsmatig meega met onrustig in de gang... :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:43

kleine tip, lees het intro in het proevenboekje eens door en kijk eens of je ergens kunt vinden dat aanleuning/aan de teugel niet hoeft in het B ;)

je bent niet de enige hoor, ook hier op bokt blijft het regelmatig langskomen. Maar het is echt een broodje-aap, waarbij de ik de A/B ponietjes even uitsluit.

Ik ken het principe van de studentenruiters wel, en op die manier filter je idd wel de beste ruiter eruit, dat vind ik een heel groot pluspunt.

Dwarrelen is mij ook een raadsel idd, onrustig in gang en aanleuning klinkt mij het meest waarschijnlijk.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:45

Ik heb geen proevenboekje :D Maar nogmaals, ik ben het wel met je eens hoor :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:13

Lielle schreef:
ik kan me voorstellen dat hij begon te slingeren, en/of onrustig werd in de aanleuning.

ik denk dat dit het ook is ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:35

ik denk ook dat het paard ging slingeren bij de teugels op maat nemen.