De een na de ander vraagt om winterstalling....doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

De een na de ander vraagt om winterstalling....doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:26

Wij zijn een nieuwe schuur/garage/paardenstal aan het bouwen.
Ik moet zeggen....het wordt een prachtig ding. Een blokhut, maar dan een van 7,5 bij 17 meter :o .

De paarden heb ik nu bij de zaak staan, omdat de boel nog niet af is (grondwerk moet nog rondom gebeuren, opnieuw bestraten, omheining maken e.d.), maar nu al heb ik om de haverklap mensen aan de deur staan, die zien dat we "iets" met 2 paardenstallen aan het bouwen zijn en die vragen me dus allemaal of hun paard er niet mag staan?

Nu wil ik zowieso geen vreemde paarden bij mij aan huis hebben staan, omdat wij aan de straat een poort hebben die ik, normaal gesproken, altijd dicht heb. Zo kan de hond niet het erf af en geen vreemde zomaar achterom lopen.
Maar bij de zaak is het een ander verhaal. Die stallen zijn eigenlijk voor iedereen toegankelijk.

Ik wil beide stallen met weien in de zomer zelf gebruiken, omdat het in totaal net genoeg (of net niet genoeg) is voor 2 paarden. Ik pendel dan ook in de zomer van de een naar de andere plek (= is een leuk buitenritje van ca. 1 uur). Op die manier spaar ik me uiteraard hooi uit, en kunnen de paarden zelf lekker aan het malse gras. Vandaar dat ik niet een van de twee stallingsplekken wil verhuren in de zomerperiode.

Nu zit ik dus te twijfelen: zou ik de stallen bij de zaak in de winter (nov/dec tot en met maart) verhuren aan mensen die winterstalling zoeken?

Maar ja, wat kun je daar voor vragen? Het zijn dus 2 stallen met grote uitloop, geen gebruik van de wei (want die lopen ze in de winter alleen maar kapot en dan heb ik in de zomer nog geen gras). Er zit een hooizolder op de stallen, een zeer ruime open voerkamer, voor de stallen is het overkapt, zodat je droog kunt staan. Je hoeft niet door de blubber, omdat voor de stallen een paar meter bestraat is. Het is dus gewoonweg een nette stal, met 2 originele boxen van 3x3m. Je kunt kiezen voor vrije uitloop 24/7 of opsluiten 's nachts (wat ik zelf dus niet doe). Ik zat zelf te denken aan € 100,00 voor het geheel. Is dat teveel/weinig? Wel zelf alles verzorgen dus. Dus zelf hooi/stro/voer e.d. kopen. Zelf voeren en uitmesten, mest afvoeren e.d.

En dan, als ik ze verhuur...en de mensen willen/kunnen niet meer weg door wat voor reden dan ook. Kan ik ze dan toch zo wegsturen? Want tja, ik wil de stallen toch echt zelf graag gebruiken in de zomer. Of zit je er dan toch , zoals met een huurovereenkomst van een huis, aan vast?

Als het maar voor 3-4 maanden is, kun je dan het gehele bedrag vooraf vragen?
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 20-03-09 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Tanja

Re: De een na de ander vraagt om winterstalling....doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:50

-->TAO

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:57

Als ik het goed begrijp worden die stallen dus alleen voor de wintermaanden verhuurt omdat jij ze in de zomer weer wilt gebruiken?

Als mensen zelf een zomeradres hebben voor hun paard kan je misschien in het contract het aantal maanden opnemen dat ze de stallen kunnen huren. Bijv. elk jaar van november tot mei.

Boeren die zomerweidegang aanbieden doen dat ook alleen maar van bijv. mei tot november. En daarna moet je weer weg zijn. Dus ik denk dat het omgekeerd ook mogelijk moet zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:06

laetitia schreef:
Als ik het goed begrijp worden die stallen dus alleen voor de wintermaanden verhuurt omdat jij ze in de zomer weer wilt gebruiken?

Klopt

laetitia schreef:
Als mensen zelf een zomeradres hebben voor hun paard kan je misschien in het contract het aantal maanden opnemen dat ze de stallen kunnen huren. Bijv. elk jaar van november tot mei.

Tot mei is me te lang. Het gras begint nu al te groeien. Ik meen me te herinneren dat we al eens in mei een eerste snee hooi hebben binnen gehaald, dus dan staat het gras kniehoog eerdat ik ze kan omhuizen.

Van de week was er een mevrouw aan de deur die zelf een wei had, maar de paarden stonden behoorlijk in de blubber (was ook wel aan haar bemodderde kleren te zien). Van de Gemeente mag er geen schuilstal worden neergezet. Ze heeft geen geld om ze op een dure manege te zetten, dus was ze bij particulieren aan het vragen of ze plek hadden. Nou ja, als ik van zo iemand weet dat ze daarna ook zeker weer terug kunnen naar hun eigen wei, dan is er geen probleem. Maar als ze ergens een weitje huren en ze raken dat kwijt doordat de verhuurder het aan een ander verhuurt of zelf in gebruik neemt, dan heb ik natuurlijk opeens een probleem. Want je schopt natuurlijk ook niet iemand zo maar de straat op met zijn paarden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:51

Ik vind het een goede oplossing voor mensen met alleen een weide voor de paarden. Ik heb geen idee wat de stalling bij jou in de buurt kost, maar vind 100 euro voor beide boxen nog best goedkoop. De water en electra rekening gaat ook omhoog in de wintermaanden wanneer er paarden staan. Mest zal door jou afgevoerd moeten worden. Ik zou zelf denken aan 200 per maand voor beide boxen en dat dan excl. voer, verzorging en strooisel.

Edit niet alles goed gelezen. Ze moeten dus zelf de mest afvoeren, dat kan een probleem zijn voor veel mensen.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:57

lijkt me een goed plan, 200,- voor beide boxen..
ik zou wel even alles op papier zetten en de mensen laten tekenen dat ze op de afgesproken datum echt weg zijn.. *D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:00

Maar heb je dan zelf wel genoeg gras in de zomer als er de hele winter paarden op het land hebben gestaan? Omdat ik begrijp dat het niet zo groot is?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:05

sifra01 schreef:
Maar heb je dan zelf wel genoeg gras in de zomer als er de hele winter paarden op het land hebben gestaan? Omdat ik begrijp dat het niet zo groot is?

Ts schrijft dat de paarden enkel van de stal en de uitloop gebruik kunnen maken. Dus weide wordt niet vertrapt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 09:03

€200,00? echt waar? zo veel? Had ik niet gedacht! Vooral omdat ze zelf alles moeten doen. Ik ga niet voeren, want ik woon niet bij die stallen.

Ik zag nl. dat de prijs van een paardenbox bij een manege die 1 km bij ons vandaan ligt, € 235,00 per maand is. En dan kun je gebruik maken van binnen en buitenbak. Buitenbak is eigenlijk alleen maar goed te berijden met droog weer.

Dus: als ik € 100 per box vraag en je moet nog zelf voor de rest zorgen, dan ben je in totaal ongeveer kwijt:
15 balen hooi per maand a € 3,00 = € 45,00
15 balen stro per maand a € 1,50 = € 22,50
1 zak brokken = € 10,00
Totaal per paard € 177,50 per maand. Dat zou maar € 57,50 per maand goedkoper zijn dan op een manege, waar ook nog voor je wordt gevoerd en gemest en je gebruik kunt maken van een binnenbak en je dus ook in de winter gewoon door kunt rijden. (Als je tenminste een stal voor de winter kunt krijgen, dat is het enige waar ik op kan gokken als ik zo een hoge prijs zou vragen).

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:11

Dat blijft id lastig,
Maar niet geschoten is altijd mis toch?
Misschien kun je een prijs en voorwaarden afspreken met geinteresseerden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:17

Als je er geen probleem mee hebt, waarom niet? Ik heb ook voor 50 euro zo iets gehad en deed/kocht alles zelf. Was er enorm mee geholpen en jij verdient er wat leuks mee, kan je je paarden wat extra's gunnen, iig je hooi er van kopen.

Goede afspraken maken en als je afspreekt dat je ook wel eens komt kijken, moet het geen probleem zijn. Natuurlijk kan er wel eens wat kapot gaan,ook daar kan je afspraken over maken, dus aan de hand wat kapot gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:28

Ik vind 100 euro kale huur best nog prijzig hoor. Wat je zelf al noemt, alles moet er nog overheen en faciliteiten zijn er verder niet.
Ik sta voor 150 euro volpension, moet zelf mijn krachtvoer betalen en er is een buitenbak zonder verlichting. Er wordt gemest en afgevoerd, gevoerd, paarden binnen en buiten gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:47

Het zijn 2 stalletjes, dus 50 per stal, vind ik heel erg reëel. 150 volpension is een uitzondering.

Je kunt het nooit zo goed voor je paard hebben dan als je het zelf doet. Ik hoop voor jouw dat die 150 euro dubbel en dwars waard is, maar voor 2 paarden 150 alles is heel erg op kostprijs gaan zitten als particulier. M.I, geen goed vergelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:48

Coby schreef:
Ik vind het een goede oplossing voor mensen met alleen een weide voor de paarden. Ik heb geen idee wat de stalling bij jou in de buurt kost, maar vind 100 euro voor beide boxen nog best goedkoop. De water en electra rekening gaat ook omhoog in de wintermaanden wanneer er paarden staan. Mest zal door jou afgevoerd moeten worden. Ik zou zelf denken aan 200 per maand voor beide boxen en dat dan excl. voer, verzorging en strooisel.

Edit niet alles goed gelezen. Ze moeten dus zelf de mest afvoeren, dat kan een probleem zijn voor veel mensen.

ja maar de mest, dat weten ze van te voren , dus lijkt me geen probleem, voor de verhuurder dan

maar ik zou denken aan een 100 of 125 per maand voor de stallen+uitloop en zadel/voerhok
en verder alles verantwoording voor de huurder (voer, hooi, stro en mest etc)

op die manier is in de winter het spul in gebruik, en hou je er nog iets aan over ook (voer van je eigen paarden betaald )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:12

russel schreef:
Het zijn 2 stalletjes, dus 50 per stal, vind ik heel erg reëel. 150 volpension is een uitzondering.

Je kunt het nooit zo goed voor je paard hebben dan als je het zelf doet. Ik hoop voor jouw dat die 150 euro dubbel en dwars waard is, maar voor 2 paarden 150 alles is heel erg op kostprijs gaan zitten als particulier. M.I, geen goed vergelijk.

Ik bedoel de prijs per box, niet per twee boxen. Het bedrag 200 euro wordt namelijk genoemd en ook 100 euro per box wordt door TS genoemd. Ik sta volpension voor 150 euro per paard. Zou lekker zijn 2 paarden samen voor 150 euro volpension :D

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:30

Ik sta ook pension voor 175,- per maand, maar dan heb ik
Word gevoerd, binnen buiten zetten, zomers weidegang, afspuit plaats,grote zadel kamer, gigantische grote buiten bak, dekens worden op en af gedaan,gemest, de mest zelf en alles zit erbij inbegrepen : vlas, brokken, lijnzaad, zemelen noem maar op

Ik denk dat je €125,- voor beide stallen kunt vragen.