Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ccathalijne

Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 00:29

Ben op dit moment een beetje bezig met een jong paard van bijna 2.

Ze staat in een groep van 8 paarden en pony's komt elke avond met de groep op stal. En als het weer nog iets beter wordt zal ze dag en nacht (natuurlijk niet alleen!) buiten staan.

Ik ben en ga maar één a twee keer in de twee weken met haar bezig. Verder moeten de andere paardjes haar maar opvoeden. Ze kan al meelopen aan het touw, is braaf bij de hoefsmid, houdt van poetsen. Verder heb ik haar al een keertje een hoofdstelletje omgedaan, keertje peesjes om, en af en toe longeer ik haar. Aan het halster en ze geniet echt van de aandacht en loopt heerlijk ontspannen met haar neusje aan de grond. Alleen de galop wil ze niet zo goed, ze gaat dan echt stilstaan en omdraaien enzo. Is het kwalijk dat ik haar dan wat strenger aanpak? Kan ze dat geestelijk al aan? En weet iemand verder nog iets wat ik met haar kan doen?En iets van een join-up vanaf welke leeftijd kan dat?

Afbeelding

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:42

Heb op zijn tweede ook al een licht zadel op hem gelegt ,eerst in stal, daarna stukje lopen buiten, daarna singel lichtjes vast, allemaal heel kort, soms maar 5 minuten oefenen. Buiten doe ik leuke dingen,samen wandelen langs rare dingen,tractor, wapperend plastic enz.. Om m nu al bomproof te maken sta ik regelmatig naast hem te springen (doen kinderen ook) ga wapperen met vuilniszakken, leg deze op zn rug.
Deken opdoen en weer af,ookal heeft hij deze nooit echt om (het is een fell pony,dus niet nodig),over boomstammetje heenlopen,slalommen langs prikpalen (wel ver genoeg uit elkaar).O ja ,samen een worteltje kopen bij marcel de rijdende groenteboer is ook erg leuk!! Inmiddels is mijne bijna 3 en kan hij dus al heel veel. Vanmorgen ging ik met hem wandelen en een arabier (is ook een leuke oefening ipv alleen wandelen) maar mijne liep soms voorop omdat de arabier niet durfde!!
Houd er wel rekening mee dat je het wel veilig doet,ik doe alles buiten de wei met zn 2en,ga bijvoorbeeld niet alleen wandelen.omdat ie jong is kun je nooit zeker zijn van de reactie van je paard!
Ik hoop dat ik je wat ideeen heb gegeven,groeten

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 00:46

Dankjewel!
Dat schriktrainen is een goeie, hoe meer bomproof hoe fijner. Wil het haar natuurlijk niet te druk maken, maar af en toe even een stuk plastic laten wapperen is niet verkeerd.Rijdt Marcel ook naar Diffelen? Celine houdt wel van worteltjes!

ccathalijne

Re: Wat kan ik doen met een jong paardje (bijna 2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:37

Ik vroeg met trouwens af, kleine oefeningentjes van de vrijheidsdressuur zoals blijf, kom, voet etc. vanaf welke leeftijd kan je die verantwoord aanleren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:43

Ik zou zeker nog niet gaan longeren. Je paard is een peutertje, daarvan verwacht je ook niet dat ze al op een grote mensen fiets kunnen fietsen. Longeren is een eenzijdige belasting op de spieren, de cirkel is niet goed. Dus dat zou ik nog eventjes laten. Ook een join-up zou ik voorlopig nog niet doen, en zodra je het wel doet (als ze 3,5 zijn) onder goede begeleiding, daar kun je namelijk ontzettend veel mee verpesten.

Vergeet niet dat schriktraining en vrijheidsdressuur vooral geestelijk heel erg inspannend zijn. En met schriktraining moet je zeker weten dat je goed weet waar je mee bezig bent, want zo niet dan kun je je paardje dingen aanleren waarvan je later spijt hebt.

Ik zou haar af en toe 5 tot 10 minuutjes pakken, eventjes borstelen, klein stukje wandelen, stilstaan. Alles maar heel erg kort. Enge dingen als pionnen, skippyballen enz kun je beter in het land gooien, dan hebben ze alle tijd om er zonder druk naar te kijken, eraan te ruiken en zelf te concluderen dat het niet eng is.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:56

Vjestagirl schreef:
Ik zou zeker nog niet gaan longeren. Je paard is een peutertje, daarvan verwacht je ook niet dat ze al op een grote mensen fiets kunnen fietsen. Longeren is een eenzijdige belasting op de spieren, de cirkel is niet goed. Dus dat zou ik nog eventjes laten. Ook een join-up zou ik voorlopig nog niet doen, en zodra je het wel doet (als ze 3,5 zijn) onder goede begeleiding, daar kun je namelijk ontzettend veel mee verpesten.

Vergeet niet dat schriktraining en vrijheidsdressuur vooral geestelijk heel erg inspannend zijn. En met schriktraining moet je zeker weten dat je goed weet waar je mee bezig bent, want zo niet dan kun je je paardje dingen aanleren waarvan je later spijt hebt.

Ik zou haar af en toe 5 tot 10 minuutjes pakken, eventjes borstelen, klein stukje wandelen, stilstaan. Alles maar heel erg kort. Enge dingen als pionnen, skippyballen enz kun je beter in het land gooien, dan hebben ze alle tijd om er zonder druk naar te kijken, eraan te ruiken en zelf te concluderen dat het niet eng is.

Dankjewel!

Vind het best lastig want de meningen hierover zijn erg verdeeld. Ik vind het zelf fijn als ze vertrouwen in mij krijgt want het lijkt me fijn om het inrijden niet uit handen te hoeven geven. Daarom zoek ik een balans tussen wel een beetje oefenen, maar het haar geestelijk en lichamelijk niet te zwaar maken

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:00

Mijn pony wordt deze zomer ook 2, maar ik doe er nog niet zo heel erg veel mee, een beetje grondwerk en een heeel klein beetje VD, verder niet want daar vind ik 'm nog veel te jong voor.
Longeren zou ik zeker nog niet doen! is erg slecht voor zn benen, daar kun je later ook nog wel mee beginnen ;)
Schriktraining is ook leuk om te doen, maar je moet zelf idd wel goed weten waar je mee bezig bent :)
succes er alvast mee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:02

ccathalijne schreef:
Vjestagirl schreef:

Dankjewel!

Vind het best lastig want de meningen hierover zijn erg verdeeld. Ik vind het zelf fijn als ze vertrouwen in mij krijgt want het lijkt me fijn om het inrijden niet uit handen te hoeven geven. Daarom zoek ik een balans tussen wel een beetje oefenen, maar het haar geestelijk en lichamelijk niet te zwaar maken

Of ze wel of geen vertrouwen in jou heeft heeft niets te maken met het inrijden wel of niet uit handen moeten geven. Of jij in staat bent een paard in te rijden, en op de juiste momenten te corrigeren als er iets fout gaat, precies de goede dingen te negeren, te belonen of af te straffen, dat maakt of jij je paard wel of niet uit handen moet geven.

Mijn ervaring is (maar die kan natuurlijk compleet naast de hele waarheid liggen) dat als je paarden tot ze 3,5 zijn gewoon laat lopen in het land, af en toe poetst en een stukje mee wandeld, ze het beste tot hun recht komen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:35

je kan hem lekker poetsen en met hem wandelen, heb ik emt mijn hengst gedaan vanaf dat ie een half jaar oud was, af en toe ff een klein rondje om buiten zodat ie aan alles kan wennen. nu wordt ie drie en issie geheel bomproof voor alles wat we buiten tegen kunnen komen. als ik daar nu nog mee zou moeten beginnen dan had ik hem niet meer bij me kunnen houden omdat ie dat veel te sterk zou zijn.

ook kan je inderdaad af en toe een shabrak oid op zijn rug leggen, dan went ie er vast aan dat er wat op zn rug moet komen.

en over dat inrijden ben ik het vjestagirl eens, je meot er wel zeker van zijn dat je je paard goed kan inrijden, anders kan je het beter uit handen geven, want anders heb je kans dat je je paard meer verpest als dat je het goed doet.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:37

Met mijn pony was 2 1/2 jaar niets gedaan en hij had 8 maanden met 2 andere hengsten in een loopstal gestaan. Het enige wat hij deed was rennen steigeren en trappen. Vandaar dat ik wel vaak wat doe ,om de tijd wat in te halen. Maar dan wel vaak, maar niet lang achter elkaar. Ook longeren heb ik een paar keer een paar minuten gedaan, zodat hij het iets snapt, maar niet vaker dan eens per 2 weken 1 /12 minuut aan elke kant.
Eh, marcel komt wel overal want ik ben al een paar keer van wei verhuisd en ik zie hem nog steeds, maar ja wel alleen op de veluwe!!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 23:41

Nou ik ben ook zeker van plan om het rustig aan te doen. Ze is zaterdag even in en uit de trailer geweest om te oefenen en ze was heel nieuwsgierig en het ging, nog niet zo snel, maar wel heel ontspannen. Het inrijden, gaat of door mij of door iemand anders op stal gebeuren, heb al meerdere ponys ingereden en weet zeker dat dit gaat lukken. Alleen ik hoor wel eens van mensen dat ze hun paard voor het inrijden (duurt overigens nog wel 1,5/2 jaar) niet longeren oid om hem "slap" te houden zodat hij je er niet afbokt. Nu ben ik dus meer van mening dat je kunt zorgen dat ze je vertrouwen en rustig bekend zijn gemaakt met iets op hun etc ipv ze "slap" proberen te houden. Beetje vaag uitgelegd, maar hoop dat jullie het begrijpen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:57

ik snap wel wat je bedoeld, maar dat vind ik meer zoiets als het paard breken, dan breek je meer zn wil. ik hou daar helemaal niet van. wil juist dat mijn paard bespierd is voordat ik er opstap. je gaat zelf ook niet met gewichten van 10 kilo lopen zeulen als je nog nooit gefitnest heb.

en als je je paard goed en rustig voorbereid zal hij je er niet zomaar vanaf bokken.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 00:18

blue_kim schreef:
ik snap wel wat je bedoeld, maar dat vind ik meer zoiets als het paard breken, dan breek je meer zn wil. ik hou daar helemaal niet van. wil juist dat mijn paard bespierd is voordat ik er opstap. je gaat zelf ook niet met gewichten van 10 kilo lopen zeulen als je nog nooit gefitnest heb.

en als je je paard goed en rustig voorbereid zal hij je er niet zomaar vanaf bokken.

Precies dat vind ik ook ;)
En daarom wil ik hem dus vertrouwen geven in mij en goed voorbereiden!
Volgens mij begrijpen we elkaar :+

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:06

En ik denk dat 'slap' houden ook niet te doen is omdat als een paard in de wei loopt hij al genoeg bespiering heeft om je eraf te smijten als hij dat zou willen.. (tenzij je er een 'kistpaard' van wilt maken >;) )
MBt een join-up, daar is al ontzettend veel over gezegd hier op bokt (zoekfunctie), met als voornaamste boodschap dat dit niet te onderschatten is en je, als je het niet goed aanpakt, er veel schade mee zou kunnen aanrichten.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:51

Ik heb zelf nu een ruin die in mei 3 word. Eigenlijk ben ik pas sinds kort bezig met het longeren, en dan maar 1 keer in de week.

Toen hij 2 was stond hij eigenlijk lekker in de groep en haalde ik hem 2 a 3 keer per week uit de wei om te poetsen en voetjes op te beuren.

Toen hij 2 1/2 jaar was ben ik begonnen met het wennen aan het longeren, en een beetje aan de longeersingel. Schriktraining deed ik ook wel, eigenlijk van alles. Wandelen, gewoon poetsen.
Niet elke dag trouwens. Nu nog steeds niet, ik kom wel elke dag om te voeren, maar ik haal hem misschien 3 a 4 keer in de week eruit. Hoeft allemaal niet zo snel voor mij.

Ik zou het nog lekker rustig aandoen met haar, ze is nog jong en heeft nu nog een heel leven voor zich. Er zijn al teveel mensen die het overhaasten, er is nog genoeg tijd ! Jou ouders verwachtten van jou ook niet dat je alles binnen een jaar leerde als peuter. doe dit dan alsjeblieft ook niet van je paard !

Heel veel plezier met haar ! Ze is mooi !

IloveLiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:15

je kan je paardje ook kunstjes leren

bijvoorbeelt als je met en zweepje haar been aan raakt. als je dat doet en zij beweegt het beentje iets dan kun je haar belonen doormiddel van een klikker of een stoepje. als je dit vaak oefent kun je je paardje leren om haar beentje voor de anderen te zetten ofzo.

vaak vinden paarden en ponys het erg leuk om iets voor iets lekkers te doen. zo als achter je aan te lopen
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-03-09 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de wijzig-knop als je nog wat toe te voegen hebt.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:21

10kg is niet zoveel met fitness, maar ik snap je idee :) vind dat slap houden verhaal beetje onzinnig, hallo, dat is gewoon een paard van 500kg die krijgt je dr echt wel af als ie daar zin in heeft. Vertrouwens en goede voorbereiding is belangrijker

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:27

Je paardje is bijna 2 dat is dus een jaarling.....
Naar mijn mening doe je er nu al teveel mee.
Het longeren en eens een keer hoofdstel/peesjes om is op die leeftijd totaal niet aan de orde.

Vjestagirl heeft wat tips gegeven meer zou ik niet doen.
En join up is zeker uit den boze.

Ik heb meerdere 3 jarig gezien die zo uit het weiland kwamen en dat zijn stuk voor stuk erg fijne rijpaarden geworden zonder dat ze voor die tijd iets meer konden als meelopen aan een halster en een voetje geven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:41

ccathalijne schreef:

Ze staat in een groep van 8 paarden en pony's komt elke avond met de groep op stal. En als het weer nog iets beter wordt zal ze dag en nacht (natuurlijk niet alleen!) buiten staan.

Ik ben en ga maar één a twee keer in de twee weken met haar bezig. Verder moeten de andere paardjes haar maar opvoeden. Ze kan al meelopen aan het touw, is braaf bij de hoefsmid, houdt van poetsen. Verder heb ik haar al een keertje een hoofdstelletje omgedaan, keertje peesjes om, en af en toe longeer ik haar. Aan het halster en ze geniet echt van de aandacht en loopt heerlijk ontspannen met haar neusje aan de grond. Alleen de galop wil ze niet zo goed, ze gaat dan echt stilstaan en omdraaien enzo. Is het kwalijk dat ik haar dan wat strenger aanpak? Kan ze dat geestelijk al aan? En weet iemand verder nog iets wat ik met haar kan doen?En iets van een join-up vanaf welke leeftijd kan dat?

Je kan al gaan beginnen door vaker in de week te komen en gewoon lekker wandelen, poetsen en laat haar aan dingen wennen waar je later profijt van kan hebben. Wandel bijvoorbeeld elke dag met haar langs de weg, grote kans dat ze later hartstikke mak is. Maar stop met longeren, dit vraagt idd veel te veel van de spieren en botten. Doordat het eenzijdig werk is op een volte slijten de benen veel sneller.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:44

wat is uberhaupt het nut van longeren...?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:46

Het zelfde als met meerdere dingen: Als je het goed doet en weet waar je mee bezig bent, kan het rijtechnisch voor verbeteringen zorgen. En natuurlijk arbeid zonder gewicht.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:48

ik speel liever met mn paardje. Longeren vind ik zo ongeveer hetzelfde als joinup maar dan nog een graadje erger.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:58

ja sorry, ik heb geen idee wat join-up is en dat is ook beetje offtopic denk om dat uitteleggen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 01:28

daffie1986 schreef:
ccathalijne schreef:

Je kan al gaan beginnen door vaker in de week te komen en gewoon lekker wandelen, poetsen en laat haar aan dingen wennen waar je later profijt van kan hebben. Wandel bijvoorbeeld elke dag met haar langs de weg, grote kans dat ze later hartstikke mak is. Maar stop met longeren, dit vraagt idd veel te veel van de spieren en botten. Doordat het eenzijdig werk is op een volte slijten de benen veel sneller.

Ze komt zeker elke dag in handen maar 1 a 2 keer in de twee weken ondernemen we een "activiteit" als longeren ( ga ik dus nu mee stoppen, bedankt voor alle tips wist niet dat dat niet goed was!!!) trailertraining etc etc.

Iedereen bedankt voor de tips. Heb haar vanmiddag in de bak gelaten met haar vriendinnetje,had een stuk zeil en een paar tonnen in de bak gelegd, ze vonden het super interessant.....Dat het te vroeg is om peesjes om haar beentjes te doen begrijp ik niet, kan je dat uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:38

westernjo schreef:
ik speel liever met mn paardje. Longeren vind ik zo ongeveer hetzelfde als joinup maar dan nog een graadje erger.

Maar je doet wel clickertraining met je paard. Wat leer je hem dan allemaal???